Kawan-kawan kakcik

Selasa, 24 Julai 2018

Masak lemak rebung madu...

Rebung madu ini jiran makcik yang bagi.  Makcik tanya kawan-kawan di facebook, rebung ini hendak masak apa?  Ramai yang bagi cadangan untuk buat masak lemak dengan daging salai atau daging tetel.  Ada juga yang cadangkan untuk dicincang dan buat ulam atau masak lemak putih sahaja.

Makcik kupas kulitnya dan ambil hanya bahagian yang lembut sahaja...

...kemudian makcik hiris nipis (tak lah nipis sangat)...

...dan rebus untuk melembutkan dan menghilangkan rasa pahitnya. Air rebusan itu dibuang dan jiruskan rebung yang telah direbus dengan air paip.

Sebiji bawang besar, seinci kunyit hidup dan enam biji cili api (cili api yang makcik guna ini memang sangat pedas) ditumbuk atau di kisar.

Dalam peti sejuk makcik tiada daging salai atau daging tetel.  Yang ada hanya isi ayam yang dah kejung.  Jadi makcik biarkan isi ayam itu lembut dahulu dalam air dan potong kecil-kecil.

Rebung, isi ayam, bahan kisar bersama dua keping asam gelugur (asam keping) dan dua batang serai, makcik masukkan ke dalam periuk.  Tambah segelas air dan jerang atas api hingga mendidih. Kemudian masukkan secawan santan pekat.  Masukkan juga garam secukup rasa...


...siap.

11 ulasan:

  1. Sedapnya rebung. Jarang jumpa orang masak ni...yumss.m

    BalasPadam
  2. sodapnya ... feveret orang ni mak ... hehehe

    BalasPadam
  3. Rebung dibuat sendiri lagi sedap dari beli di pasar dan saya tak pernah beli di pasar pun Kakcik.. Semua diuruskan oleh Mak di kampung.. hehehe..

    BalasPadam
  4. ya Rabbi mak...rebung ni buat la masak apa pun, mmg i suka sangatttt...feveret!

    BalasPadam
  5. Sedap sangat dah tu kakcik..rumah atie jarang rebung 'naik' sbb atie makan sensorang jer

    BalasPadam
  6. sedapnya nampak. ray x penah try lg ni. lemang pun mmg x makan sgt.

    BalasPadam
  7. aih... sedapnya gulai daging buh rebung, klu slh umh dh ulurkan pinggan... hehe

    BalasPadam
  8. Masa baca tajuk tak concentrate lepas tu dok fikir dalam kepala apanya 'lemang' ada madu ni? Tak pernah dengar ^_^ Rupa-rupanya rebung alahai...

    Kalau masak dengan tetel mesti terangkat tau, Kakcik. Saya ni tak tahulah kenapa, suka sangat tetel tu. Lagi dilarang, lagi nak melahap. Masak lemak ni kalau tak pedas membako, tak best!

    BalasPadam
  9. Suka rebung.
    Selalu juga pn is3 masak.
    Masak lemak dengan udang.

    BalasPadam
  10. tak penah makan rebung.. kalo amek lauk rebung n daging makan daging saja. mungkin sebab mak tak pernah masak kot jadi tak biasa..

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com