Kawan-kawan kakcik

Jumaat, 27 Mac 2015

Kalau hendak tutup, tutuplah dengan sempurna...

...agar orang tahu dan faham bahawa ianya benar-benar kawasan larangan.  Apa gunanya dipagar, dirantai dan dikunci andai kiri kanan terbuka dan mudah dicerobohi...



Begitu juga diri kita, bagaimana orang hendak faham bahawa diri kita tidak boleh 'dicerobohi' andai kita dengan rela menayang apa yang kita ada walaupun kita bertudung kepala, kan?

Sekadar ingatan buat diriku yang selalu lupa walaupun sudah di hujung usia...

19 ulasan:

  1. asalamualaikum..salam jumaat kak...serupa tak payah mangga pagar tu...huhuhu..kiri kanan melopong..

    BalasPadam
  2. Tapi itulah yg disukai ramai kan kakcik. Kadang kesian juga tengok yg begitu. Samada tak tahu atau sengaja - enahlah..

    BalasPadam
  3. tutup separruh...terbuka separuh..

    BalasPadam
  4. Kita semua, termasuk ulama, ustaz, org biasa yg dah ada ilmu, kena jelaskan di serata tanahair, tentang kewajipan menutup aurat, bukan kewajipan bertudung.
    Kalau faham tentang erti tutup aurat/jaga aurat, maka, takde isu pakai tudung tapi baju sendat.
    Bak kata UAI, " mu pakai baldi kat kepala pun, kira tutup aurat kat rambut tu"
    Hahaha

    BalasPadam
  5. deep kakcik.. saya rasa ramai yang paham tapi masih lagi belum cukup istiqamah..

    BalasPadam
  6. hah mendalam maksudnya tu kak.... memanah tepat tuh di sini...

    BalasPadam
  7. indeed maksudnya kak.. aduhh pelik sungguh pemikiran orang yang buat tu

    Jom Vote blog acik bagi msmw

    BalasPadam
  8. Kdg mcm rasa malu sgt nak pandang yg dah bertutup tapi ada yg terbonggol sana sini...

    BalasPadam
  9. tak niat amat ini bikin tutup,,, ada rampog bisa bahaya ntu,,Obat Maag

    BalasPadam
  10. Bab bertudung ni kadang2 nampak bagi sesetengah wanita ia cuma macam fesyen. Sebab itulah ada kes bertudung seperti rumah ada bumbung bertutup tapi tingkap terbuka, kalau pencuri masuk sapa berdosa...?

    BalasPadam
  11. Itu la sshnya kita. Ckp la longgarkan pakaian je dulu tp x ramai yg nak buat mcm tu. Sbb dh terbiasa dgn pakaian2 yg tyg tubuh. Semoga kita x tergolong dlm golongan itu.

    BalasPadam
  12. Makan dalam ni KC hihi.....
    Tapi memang setuju, menutup aurat tu bukan susah mana pun, cuma hati kita yg degil. Ego.... Kita tak sedar yg ajal boleh datang bila bila masa aje....Peringatan diri sendiri jugak ni KC

    BalasPadam
  13. Bertudung ni dah jadi satu fesyen sekarang ni, Kakcik. Bertudung bukan sebab nak menutup aurat. Pendapat sesetengah orang, bila nak menuju kebaikan, haruslah bertudung dulu. Itu tandanya kita sedang berubah untuk menjadi baik. Mereka silap membezakan antara bertudung dengan tutup aurat. Sejak dulu saya dah kena tanya dengan HD ~ kenapa ramai perempuan katanya bertudung di kepala tapi sendat di tempat lain.

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com