Kawan-kawan kakcik

Isnin, 7 Julai 2014

7/7/2014 = ulangtahun kelahiran Angah yang ke 24...

Masih jelas rasanya pengalaman melahirkannya dulu -

Sabtu 7/7/1990 adalah hari bekerja separuh hari.  Aku bekerja pada hari itu.  Balik dari pejabat aku mula merasa sakit.   Aku dibawa ke Hospital Bersalin Kuala Lumpur dengan menggunakan kereta jiran kerana satu-satunya kenderaan yang suamiku ada hanyalah sebuah motosikal.

Aku masih ingat dengan jelas segala-galanya apa yang berlaku pada petang itu :

- di bawa ke wad kayu belakang kuil Hindu kerana wad biasa penuh

- berulang-alik ke bilik air hingga rasa kehabisan tenaga

- pujukan jururawat China supaya aku bersabar dan meminta aku mengucap kerana katanya 'adik seorang Muslim'

- kemarahan seorang bidan beragama Islam yang katanya aku ini 'degil.  Orang kata jangan angkat punggung,  angkat juga.  Banyak nak kena jahit'

- 'teman satu wad' yang riuh bercerita tentang perkahwinannya dengan orang katil sebelah.  Kemudian menyanyi dengan kuat untuk anak yang baru dilahirkannya

Waktu kecil, Angah agak lasak dan tidak suka dipegang bila dibawa berjalan.  Pernah patah tangan kerana terjatuh.   Pernah juga dia jatuh ke dalam longkang di Taman Tasik Permaisuri.   Bila dia basah, aku turut lencun kerana terjun menyelamatkannya.

Angah dapat adik ketika usianya 7 tahun.  Kerana itu dia agak manja denganku.  Dia agak lambat dapat bercakap dan membaca dengan betul.  Sehingga darjah dua, dia masih merangkak-rangkak mengeja untuk membaca.  Tudung disebutnya kudung.  Kaki jadi taki.

Risau memang risau.  Namun kami suami isteri tidak berputus asa dalam mendidik dan memberi pendidikan kepadanya.

Kini dalam usianya 24 tahun,  Angah sudah bekerja dan memegang Diploma Pengurusan Teknologi Maklumat dengan CGPA melebihi 3.  Bagaimanapun buat masa ini dia belum mahu menyambung pelajaran ke peringkat yang lebih tinggi.

Angah juga menjadi satu-satunya anakku yang sangat pendiam dan jarang dapat ditemui oleh kawan-kawan yang berkunjung ke rumahku.

Walauapapun, Angah tetap anak yang mak kandung, lahir dan besarkan mengikut kemampuan mak dan ayah.   Doa mak buat Angah mahupun Along, Bangcik dan Adik tiada putusnya.

Semoga menjadi insan yang bermanfaat pada agama, bangsa dan negara.

Aamin.

13 ulasan:

  1. selamat hari jadi buat angah nooo

    BalasPadam
  2. epy bday buat angah.semoga terus menjadi anak soleh

    BalasPadam
  3. Selamat hari ulangtahun buat angah. Coretan dari ibu tentang anaknya, sayu pula baca kakcik... Semoga angah menjadi anak kebanggaan keluarga akak selamanya.

    BalasPadam
  4. bila bercerita pasal anak2.. menyentuh sanubari... inshaAllah semoga angah menjadi anak yang soleh.. amin yra

    BalasPadam
  5. Alhamdulillah. Tiada yg lebih bahagia bila anak mendengar kata. Semoga Angah terus.menjadi anak yang cemerlang.

    BalasPadam
  6. Alhamdulillah.. heppi besdei Angah! moge sentiasa diberkati Allah, amin!

    BalasPadam
  7. Moga angah baca semua pengalaman mak sewaktu melahirkan dan membesarkan...selamat hari lahir angah

    BalasPadam
  8. selamat hari lahir buat Angah..
    Moga sihat dalam menjalani kehidupan seharian..

    BalasPadam
  9. itulah pengalaman yg kite tak kan mungkin boleh lupa ye kakcik.... pengalaman yg cuma kite rasa...

    selamat hari lahir angah, moga jadi anak yg soleh, anak yg membanggakan mak abah...

    BalasPadam
  10. Selamat hari lahor buat Angah. Kita berkongsi tarikh lahir yg sama. ☺☺

    BalasPadam
  11. selamat ulg thn angah...moga terus cemerlang dlm kerjaya dan cemerlang akhirat.

    BalasPadam
  12. Selamat Ulangtahun yang ke-24, Angah walaupun agak terlambat nak mengucapkan. Alhamdulillah, dah 24 tahun berlalu. Kisah melahirkan anak ni rasanya sampai bila-bila pun tetap terasa barunya, macam baru semalam aje berlaku.

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com