Kawan-kawan kakcik

Rabu, 8 Mei 2013

Cara mendidik anak yang betul...

Seorang kawan telah meninggalkan sekeping kertas di atas meja kerja kakcik.  Catatan di atas kertas itu telah kakcik salin semula seperti berikut :



Jujurnya jauh di sudut hati ini, kakcik sangat sedih dan kakcik pendamkan kegagalan kakcik kerana tidak berjaya menjadi ibu yang baik buat anak-anak kakcik. :(

Catatan ini adalah catatan terakhir di sini sebelum kakcik bercuti panjang.  Jika ada izin dari Allah SWT, dapatlah kita bertemu lagi di lain ketika...

Untuk renungan dan iktibar kita bersama, bacalah pautan ini


49 ulasan:

  1. Sedih pulak saya kak...Saya rasa naluri semua ibu di dunia ini hanya inginkan yg terbaik utk anak2...kita sedaya mungkin menjadi ibu yg terbaik mendidik mereka...kekurangan yg kita rasa kerana tidak mampu melebihi apa yg kita lihat dan dengar tentang kejayaan seorg ibu yg lain..

    BalasPadam
  2. Selamat berangkat kakcik moga diberkati perjalanan pergi dan pulang.

    BalasPadam
  3. kite kadang2 terlalu ikutkan perasaaan, tq kakcik sbb share ngn kami...
    selamat bercuti kakcik, semoga selamat pergi n balik

    BalasPadam
  4. Perasaan seorang ibu kakcik, Nak jadi ibu yg terbaik untuk anak2.

    Selamat berangkat kesana kakcik. Semoga perjalanan kakcik sekeluarga dipermudahlan olehNYA.

    BalasPadam
  5. InsyaAllah, kita akan sama2 berjuang menjadi ibu yg baik,

    untuk kakcik, semoa semuanya selamat

    BalasPadam
  6. Kakak melihat kakcik dah berjaya benar. Lihatlah Along jadi apa? Angah pula sedang meniti kejayaan, begitu Bangichik dan adik. Apa lagi? Bersyukur sangat kalau kakak.

    Selamat menjalankan ibadah dengan tenang moga diberi kesihatan terbaik di sana. Amin..

    BalasPadam
  7. selamat beridabah mak. tolong doakan utk saya sama ye. moga ketemu lg di alam maya... in shaa Allah

    saya akan rindu mak!

    BalasPadam
  8. kak ci... doakan kesejahteraan kami di sana...
    sampaikan salam kami kepada rasulullah...

    BalasPadam
  9. Kakcik janganlah hukum diri sendiri. Saya percaya Kakcik dah lakukan yang terbaik. Semoga perjalanan Kakcik sentiasa dilindungi Allah.

    BalasPadam
  10. semoga saya dapat menjadi seorang ibu yg baik...

    BalasPadam
  11. kakcik jangan bersedih. kena ceria dan bersyukur sentiasa.
    doakan cikda dan geng2 semua bila di sana ye..
    sayang kakcik.. muahhh...

    BalasPadam
  12. selamat berangkat ye kakcik. semoga Allah mempermudahkan urusan kakcik di sana. selamat menjalani ibadah dan doakan supaya kami semua juga berpeluang ke sana.. :-)

    BalasPadam
  13. Kadang-kadang saya pun rasa tak dapat menjadi ibu yang baik untuk anak.

    3-gems-untuk-mereka-yang-sibuk

    BalasPadam
  14. betul tu kak.. mudahan dapat tunaskan tanggungjawab yang beri ini.. aamiinn

    BalasPadam
  15. kata orang ..

    anak itu cerminan ibubapanya..

    Selamat berangkat Kak Cik ....semoga diberi kesihatan yang baik dan menunaikan ibadah dengan sempurna ...

    BalasPadam
  16. nice sharing mak..terkelu jap..hehe

    BalasPadam
  17. kena banyak bersabar dlm mendidik anak anak nikan..kak cik

    BalasPadam
  18. Tak mengapa kakcik...saya rasa kakcik & abg bob dah berjaya didik anak anak semua...Dan masih ada masa utk perbaiki apa yg kurang...Biasalah, kita semua manusia, byk kekurangan...selamat berangkat ya kakcik & abg bob, moga peroleh umrah yg mabrur.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Saya setuju dgn apa yg DZ katakan tu. Saya pun ada rasa terkilan di dalam mendidik anak2 tapi semoga Allah mengampunkan kita kerana kita telah mencuba yg terbaik.

      Selamat menunaikan umrah. Semoga mendapat umrah yg mabrur.

      Padam
  19. jangan lah bersediah sangat KakCik... apa pun kita dah buat yang terbaik untuk anak2 kita kan..
    p/s: Selamat berangkat dan selamat pulang. Semoga dipermudahkan semua urusan di sana.

    BalasPadam
  20. Beserah kakcik..setelah kita lakukan yg terbaik..nekcik doskn sgsr segsla urusan Kakcik dan suami di permudahkn dan di kurniaankan kemanisan iman...doakn agsr nekcik dapat mnyusul Kakcik ke sana nnti..aamiin

    BalasPadam
  21. Kakcik, jangan la cakap macam tu, sayu sangat bunyinya..

    Semoga Kakcik dapat menunaikan ibadah di sana dengan penuh ketenangan, kami semua doakan yg terbaik untuk Kakcik.

    BalasPadam
  22. Semoga berangkat dan selamat pulang kak cik.... jaga diri kak cik baik2 dan amy mohon maaf kalau amy ada buat salahd an silap.. terima kasih di atas teguran kak cik sebelum ni.... doakan semoga amy selamat melhirkan ye Mak.

    BalasPadam
  23. aaa... sayu mmg sayu.. lebih sayu bila kdg kala ibu sendiri gagal mengawal nafsu amarah...

    Selamat jalan kakcik :) ingatku dalm doamu ecehhh :)

    BalasPadam
  24. selamat pergi dan balik kakcik..
    moga Allah permudahkan urusan kakcik di sana..

    BalasPadam
  25. tq berkongsi ye kakcik.. moga selamat semuanyer nanti !

    BalasPadam
  26. Sekarang-kurangnya kita sentiasa cuba yg terbaik. Selamat menunaikan ibadah kakcik. Semoga beroleh ganjaran dan keberkatan di sana.

    BalasPadam
  27. Sayapun rasa saya gagal dan yang pasti saya akan rindui cerita2 Kak Chik. Jaga diri baik2 dan semuga segalanya di permudahkan Allah

    BalasPadam
  28. samala kak cik ngan Alin..byk lagi kena ubah.

    Selamat pergi dan pulang ye Kakcik..

    BalasPadam
  29. semoga di mudahkan urusan kakcik disana.
    selamat pergi dan balik kembali.

    BalasPadam
  30. waa.. ilmu ni.. thanx sharing yea.. =)

    BalasPadam
  31. mak nak gi umrah ye..? nak mintak tolong tapi segan..heheh.

    nak mintak tolong doakan aje...tapi still segan. heheh~

    selamat beribadah ye mak...semoga selamat pergi dan selamat kembali. :)

    BalasPadam
  32. Rasanya 40 tahun keatas ajar tanggungjawab tu macam lewat sgtlah kakcik. Aina doakan kakcik dan abg mus selamat pergi dan balik serta dipermudahkan urusan.

    BalasPadam
  33. selamat bercuti kakcik..moga dipermudahkan....InshaAllah.

    BalasPadam
  34. IM juga kekadang terasa ada kesilapan dalam mendidik anak-anak IM. Namun semua itu telah berlalu.

    Waktu-waktu berbaki begini, doa sahajalah yang terbaik!

    Muka Kck Cik bahagia dengan perjalanan yang jauh dan jangan lupa kembali semula ziarahi IM di sini.

    BalasPadam
  35. semoga dipermudahkan segala urusan disana...selamat kembali dgn umrah yg mabrur..

    BalasPadam
  36. Salam kakcik, umrah ye? Mudah2an semuanya berjalan lancar, selamat pergi dan kembali.
    Sbg manusia biasa, semua melakukan kesilapan kakcik. Kalau kita rasa kita dah sempurna, tiada salah silap menjaga anak dll, itu tandanya kita ni riak, seolah kita tiada dosa. Lebih baik kita rasa bersalah agar kita perbaiki diri kita. Masih belum terlambat selagi mata belum tertutup. Zana juga begitu. Cuma kita ni kekadang susah nak mengaku kesalahan sendiri.

    BalasPadam
  37. kakcik, semoga selamat pergi dan selamat kembali. sama2 perbaiki diri, saya ni baru nak jadi ibu...

    :D

    BalasPadam
  38. hanya kiriman doa untuk anak2..moga menjadi insan yg kamil....moga dipermudahkan semua urusan..amin..

    BalasPadam
  39. selamat menunaikan umrah kakcik dan keluarga.. moga semuanya selamat dan dipermudahkanNya

    BalasPadam
  40. selamat menunaikan ibadah kak cik, saya terlambat masuk sini..moga sihat dan selamat kembali nanti, insha Allah

    BalasPadam
  41. Assalamu'alaikum kakcik seroja
    Semoga sihat dan dapat menjalani ibadah umrah dengan sempurna. Semoga segala amalan diredhai Allah.

    BalasPadam
  42. Asmkm


    list tu tak betul. No2 patut jadi no 1. No dua tu sampingan aja. think la..budak kalau kita cakap no dari mula bertatih akan reti no sampai sudah.
    kalau mainmain tak consistent cakap no masa kecik maka terbawa bawa sangat nanti dan dia pandai manipulasi.

    jgn la dipercaya sgt la

    BalasPadam
  43. betul sgt2 kak
    kadang2 terlepas pandang cara2 nie ..
    bila amarah tu dtg kan huhu

    BalasPadam
  44. Kita dh lakukan yg terbaik. Masih boleh perbaiki mana2 yg mampu. Selamat menunaikan umrah!

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com