Kawan-kawan kakcik

Isnin, 19 Mac 2012

Batu karang hempedu...

Jenis-jenis batu karang hempedu

•Batu karang hempedu berkolesterol. Batu-batu karang hempedu yang berwarna kuning mengandungi kolesterol yang tidak terlarut, walaupun ia mungkin mengandungi komponen-komponen lain seperti kalsium dan bilirubin (sisa-sisa sel darah merah yang lemah). Sebanyak 80 peratus batu karang hempedu adalah batu kolesterol.




•Batu karang hempedu berpigmen. Batu-batu kecil berwarna coklat gelap atau hitam terbentuk apabila terdapat terlalu banyak bilirubin. Ia boleh dihidapi oleh mereka yang mengalami sirosis, jangkitan trek biliari dan anaemia sel sikel yang menghasilkan bilirubin secara berlebihan.




•Batu karang hempedu duktus primer. Batu-batu ini akan terlepas ke dalam duktus nanah anda dan membentuk duktus itu sendiri. Walau bagaimanapun, batu karang jenis ini agak jarang berlaku.


Artikel sepenuhnya DI SINI.  Semoga ada manfaatnya artikel itu kepada kita setidak-tidaknya sebagai panduan sekiranya kita ada mengalami simptom-simptom seperti yang disenaraikan.



14 ulasan:

  1. rs nyer mostly yg kena bt karang ni jenis yg berkolestrol

    BalasPadam
  2. last week sorang staff kena buang batu karang 38 biji besar2 batu sungai. kata doktor kurang minum air..i tot tahan kencing je kena...nauzubillahiminzalik.

    BalasPadam
  3. memang serius ayu ada pengalaman ahli keluarga yang sakit mcm diatas..

    alhamdullilah, dah semakin pulih.. kami syorkan gamat helin gemogen... syukur....sihat

    BalasPadam
  4. asslam kak cik..terima kasih kongsi..dapat jugak kami semua tahu..

    BalasPadam
  5. IM dua kali kena batu karang. tapi tak tahulah jenis yang mana...

    BalasPadam
  6. Dengar kata lobak putih yg dikisar campur sedikit gula batu, ditapis & diminum airnya merupakan petua tradisional utk memecahkan batu karang secara semulajadi - Batu karang yg hancur tu akan keluar sewaktu buang air kecil.

    Tak taulah sahih ke tak...

    BalasPadam
  7. terimakasih doktor atas perkongsian ini
    ehehehe...gurau la kakcik...

    ada kawan saya, kelopak mata dia banyak bintil2, rupanya itu petanda badan banyak kolesterol...takutnya ek?

    harap2lah kita semua bebas dari gejala itu...

    BalasPadam
  8. minta di jauhkan...
    sakitt katanya kan

    BalasPadam
  9. mcm @kasihredha...mintak dijauhkan jugak...

    BalasPadam
  10. biasanya dah teruk baru tau..susah nak diselamatkan..

    BalasPadam
  11. Mekasih ye Kak-Dok-Cik Seroja-X!
    info bergune di kale mengantuk mate ni.. ;)

    BalasPadam
  12. Asmkm. T.kasih. Info yg berguna ni..

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.