Kawan-kawan kakcik

Jumaat, 20 Januari 2012

Sekadar renungan di pagi Jumaat...


"Yang dibenci itu hendaklah dijauhi"

Soalan yang TIDAK berkaitan dengan kempen di atas : layakkah kita membenci sesama insan?



25 ulasan:

  1. Yang di atas tentulah merujuk kepada minuman itu.

    Tetapi dengan manusia ni, yang kita rasa benci tu lah yang selalu ada depan mata kita.

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum Kakcik Seroja, siapalah kita untuk menilai baik buruk seseorang lalu terus membenci. Kerana kita juga insan yang tidak pernah sunyi dari melakukan kesilapan.

    Semoga Allah sentiasa menitipkan kasih sayangNya kepada kita semua.

    BalasPadam
  3. kakcik, kita perlu waras dalam mendefinisikan perkataan "yang dibenci" pada kes diatas.

    Orang dan arak tentu sekali jauh berbeza kan?

    BalasPadam
  4. Morning Kakcik..

    Pepagi dah melayan emosi yang kurang sihat ni Kakcik...??

    Saya setuju dengan Q.

    Apa-apa pun jom kita minum kopi jom!!



    hurmm..

    BalasPadam
  5. Betul la kak cik, selalu yang benci2 tu selalu kita dapat..tapi yang kat atas tu harus dibenci, hehe

    BalasPadam
  6. semoga kempen2 sebegini benar2 menginsafi diri yang melakukannya..

    BalasPadam
  7. Salam kakcik,
    Dalam kebencian, mungkin ada kebaikan. Untuk LF, kalau tak berapa suka seseorang itu (atas sebab2 tertentu), LF tak musuhi dia ... setakat berkawan biasa sahaja ... tegur sapa tetap ada

    BalasPadam
  8. yang dibenci sepatutnya pendirian atau perangainya dan bukan batang tubuhnya. umpama nabi, membenci pendirian bapa saudaranya kerana tidak mahu beriman kepada Allah namun batang tubuhnya amat Baginda sayangi.

    BalasPadam
  9. jangan benci-benci..geram takpa..hehe..nnt takut benci jadi sayang..(^_^)

    BalasPadam
  10. kata orang mula-mula benci nanti lama-lama jadi sayang

    BalasPadam
  11. ouh...sudah tentu tak boleh..
    salam hari jumaat ma :)

    BalasPadam
  12. Definasi benci ni terlalu byk kakchik.. membenci arak tu keperluan..namun membenci sesama insan kalau boleh dijauhi...

    BalasPadam
  13. kalau kes diatas saharusnye kakcik..tapi org?? sy setuju dgn pendapat en.al-levendari dan en.luah fikiran...tp kadang2 kita sebagai manusia sering lupa dan buat kesilapan jg..

    BalasPadam
  14. layak benci arak, tapi tak layak membenci sesama manusia

    BalasPadam
  15. manusia tanpa agama mmg suke kepada yang diharamkan, mintak dijauhkanlah

    BalasPadam
  16. salah satu iklan dalam tv yang terus melekat dalam kepala saya sampai sekarang.... "don't drink & drive.... i kill my brother"

    BalasPadam
  17. yang haram tu banyak jadi ikutan dan kebanggaan konon kononnya

    semoga mereka yg terlibat akan berubah kepada kebaikan

    BalasPadam
  18. Suka entri Kakcik yang ini. Pedas, tepat menusuk ke dada.

    Siapa kita hendak membenci orang? Walaupun org tu buat dosa, kenapa kita nak benci pd org yg berdosa? Kenapa tak nak mengajak org tu kembali ke pangkal jln?

    Melentur buluh mmg susah. Tapi sy percaya, ada buluh2 nie sgp nak lenturkan diri asalkan ada yg nak tunjukkan jalan.....

    BalasPadam
  19. yg dibenci dan patut dijauhi adalah minuman itu...sedangkan kita sesama insan harus sayang menyayangi...tak gitu kakcik..

    BalasPadam
  20. orang kata kalau kita benci2 orang nanti lame2 jadi sayang betul erk..

    BalasPadam
  21. tak elok memusuhi dan membenci sesama manusia...

    BalasPadam
  22. hebat soalan itu.. saya benci org yg suka mengadu domba..sgt tak suka.. x boleh ke kakcik?

    BalasPadam
  23. bagoskan ada badan yag anjorkan benda2 baik ni?

    saya sokong!

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com