Kawan-kawan kakcik

Khamis, 1 Disember 2011

Jari jemari seorang ibu...

mungkin ada yang hendak pandang pun tak lalu
kerana jarinya keras dan menggerutu

mungkin ada yang sekadar menjeling
melihat hujung kuku yang telah kuning

mungkin ada yang mengelak untuk bersalam
kerana geli melihat kulit yang kelam

tapi anakku
jari inilah yang dulu menyuap mulutmu
jari ini juga yang menggaru belakang badanmu
hingga kau terbuai dalam mimpimu

biarlah orang memandang jijik
asal jangan kau sama merasa jelek
ibu bukannya orang yang berduit
saban waktu tangan dan jari hendak dibelek



37 ulasan:

  1. kakcik.....buat saya sebak je.... :(

    BalasPadam
  2. salam, ada orang datang nak makan je macam mana....tenguklah kak, kalau ada kesempatan saya singgah tapi tak boleh nak booked atau berborang borang

    BalasPadam
  3. kak....lebih kurang aje cam jari2 iols...
    nak plak kalo lepas memasak
    kuning kekdahnya - kena kunyit...

    BalasPadam
  4. Jari yang menghayun buaian bisa menggoncang dunia :)

    Nnt tangan saya pun jadi mcm tu, sikit masa lagi :)

    BalasPadam
  5. samalah ngan kedut2 di jari kita ni kakcik..

    jari yg byk buat keroje..gitulah..! hehehe

    BalasPadam
  6. salam buat kakakku kakcik..
    saya jadi rindu pada arwah mak saya.. tetibe rasa nak balik kampung jumpa kakak tunggal saya..akan saya cium tangannya.. dan memeluknya dgn penuh kasih..

    BalasPadam
  7. terus rasa nak cium tangan emak sekarang juga.

    BalasPadam
  8. tangan itulah yang cebok kamu masa kecik.
    rindu emak kat kampung, saya tak pernah malu sebab suatu hari nanti umur panjang saya pun akan turut sama juga

    BalasPadam
  9. jari2 saya pun sama kak.. yang penting, kuku mesti pendek kan kakcik.. hari2 nak suap anak makan ni.. :)..

    BalasPadam
  10. sedey nya kakcik...
    nsb baik ada kt kg skrg ni,
    tp kan kakcik bila bersalam dengan mak saya tgn dia jauh lembut dr saya...malu plk kat dia..heheh, anak dia ni kuat membelek tanah agaknya
    pastu x mnt sapu2 losyen...

    BalasPadam
  11. sayu la baca n3 ni kak..

    jari itulah yg membelai biar apa pun rupanya...sempurna je pada mata izan jari jemari itu...

    BalasPadam
  12. Kakcik,

    Tiba-tiba runtun hati sy baca entri Kakcik nie. Sy rindu tangan yg menggerutu tu. Sy rindu tangan yg kasar tu. Semua pun sy rindu. Seburuk mana tangan tu namun tangan itulah yg menyuapkan sy, ikatkan rmbt sy, gosokkan baju sy, mandikan sy, masakkan sy...

    Menangis....

    BalasPadam
  13. errrmmmmmmm....
    bila la gaji nak kuar ni...
    nak balik kmpg...

    BalasPadam
  14. tak ade cacat cela jari tu kakcik...jari saya mcm tu jugak...

    bile kakcik buat n3 mcm ni teringat saya kat mak yg telah byk berjasa pada kami adikberadik...tangan dan jari2 tu la byk jasanya..

    sekarang ni mak dah tak sihat dan makin uzur..giliran kami potongkan kukunya dan mandikannya dan kadang2 suapkan mak untuk makan bila dia tak berupaya...sedihnya kakcik nak nangis nii...

    BalasPadam
  15. Beruntunglah semasa ada ibu di dunia....mcm sy, bila terasa rindu hanya pusara yg boleh dikelek dan al-fatihah titipan buatnye...

    BalasPadam
  16. Kakcik: sama je ngan jari sapa2 pun... kan semua kita akan tua gak.. hhheee.. kita nih takde nyer nak jaga2 pun.. sapu losyen pun jika teringat.. kalu retis mungkin la lembut tgn depa kannn..:)

    BalasPadam
  17. sedih sangat bunyi nya kakcik...:(

    saya suka makan dari suapan tangan mak..even sampai sekarang...sedap sebab ada rasa kasih sayang...susah nak explain.

    BalasPadam
  18. Baca coretan kakcik ni tambah teringat kat mek di kampung, walau baru je bersua rindu tetap bertambah.

    BalasPadam
  19. kak cik buat nangis sbb tiada lagi tangan emak yg boleh saya cium...

    BalasPadam
  20. bila baca entry ni, semakin kuat rindu pada mak.. rindu dengan air tangan mak..

    BalasPadam
  21. Saya tukang ketip kuku tangan & kaki ibu setiap minggu :)

    BalasPadam
  22. SALAM,
    BILA TENGOK JARI KAKCIK, SECARA OTOMATIK LF TENGOK JARI SENDIRI. WALAUPUN TAK SECANTIK MACAM JARI KAKCIK, LF TETAP BERSYUKUR .... MASIH ADA JARI DAN BOLEH PULA DIGUNAKAN .. INI JARI DAH 36 TAHUN (TOLONG TERBALIKKAN) BERJASA !

    BalasPadam
  23. kak.. walau ayu masih muda.. ahakss. muda sikit dari usia kak..

    jari ayu pun macam kak....

    penuh gak kunyit kat keliling kuku..
    kita orang dapur.. faham2 jer

    BalasPadam
  24. Jari jemari itu sebagai bukti betapa banyak pengorbanan yg telah di curahkan kepada anak-anaknya... tapi masih ada jugak yg tak mengenang jasa wanita bergelar ibu itu.

    Semoga anak2 kita semua tak berperangai sedemikian bila dewasa nanti yea kak!

    BalasPadam
  25. serius saya rasa sebak bila baca entri kak cik nie , kadang terfikir tergamak sungguh adik beradik tiri amy mengasari bonda...padahal tangan itulah yang menyuap nasi ke mulut mereka...itulah manusia mudah lupa

    BalasPadam
  26. tiba2 teringat arwah kedua ibu bapa dela.....

    BalasPadam
  27. jemari ini byk jasanya, dari air tgn ini lahirnya keluarga bahagia

    BalasPadam
  28. Kerana tangan yg kasar dan mengerutu itulah aku besar dan menjadi insan hari ini.....tidak peduli kasar ker..menggerutu ker..kuku kuning ker...kulit lebam ker...tetap syanggg kan mak..

    Dtg dari bloq ainoraini....salam ukhwah...

    BalasPadam
  29. di mata saya tangan itu cukup indah.. lebih2 lagi bila tahu keindahan hatinya.. semoga anak2 pandai menghargai empunya tangan itu..

    BalasPadam
  30. nangis sy baca ni..rindu dgn tangan yang selalu membelai sy ,memberi saya mkn dan segalanya dibuat untuk saya..

    BalasPadam
  31. kerinduan pd ibu di kg semakin membara......

    BalasPadam
  32. Salam Kakcik,

    Pakailah losyen vitamin e bila nak tido, InshaAllah kulit tak kering.
    tak mahal kakcik banyak ada dijual di parmacy.

    BalasPadam
  33. Tangan saya ni payah nak kedut, sebab isi banyak sangat!

    hahahahahahha...!

    BalasPadam
  34. kakcik, wlp tgn saya byk tanda koperal dan sarjan, saya bersyukur jer sbb masih ada org yg takder tgn langsung...

    insyaAllah anak2 kita takkan pernah jijik melihatnya..tak caya cer tanya BS...

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.