Kawan-kawan kakcik

Isnin, 4 April 2011

Kalau kita tidak tahu...

lebih baik diam membisu
'zip'kan mulut sekiranya perlu
biarlah orang mengata begini begitu
lebih baik dari mendapat malu

tidak perlu menunjuk bijak
tersilap cakap boleh terlajak
ada teman boleh diharap boleh juga tidak
silap gaya kita dipijak-pijak


bergelak ketawa ramai yang sudi
bila menangis sendiri-sendiri
jangan ditagih budi yang telah diberi
pasti jawapannya menyakitkan hati


belajarlah untuk tidak mengharap
sebelum disisih bagai sianjing kurap
biar terlentang mahupun tertiarap
kenallah yang mana lantai yang mana atap...



44 ulasan:

  1. lebih baik diam membisu
    'zip'kan mulut sekiranya perlu
    biarlah orang mengata begini begitu
    lebih baik dari mendapat malu

    yg nie sye setuju sgt, sila jgn jadi tin kosong yg hanya tau bising...

    BalasPadam
  2. assalamualaikum ibu

    kenapa?

    apa yang terjadi?

    BalasPadam
  3. Salam KakCik, cantik bait-bait ni...dan mesej-mesejnya!

    BalasPadam
  4. salam kakcik,
    orang yang tak tau tapi buat2 pandai ni yang susah ni kakcik..

    BalasPadam
  5. Kerana mulut juga lah selalu jadi punca pecah belah...

    tapi selagi nama manusia, selagi itu ada jer mulut tempayan.

    BalasPadam
  6. saya suka bait-bait terakhir. Mmg susah tak nak menjadi orang yang tidak mengharap pd orang. Bila kita berusaha, mereka kata kita sombong. Bila kita meminta tolong, mereka buat macam kita ni merempat.

    Huhu..

    BalasPadam
  7. Kadang2 tersilap cakap menunjukkan kebodohan kita.

    BalasPadam
  8. Sekarang ramai orang pakai topeng...mmg kena sangat berjaga-jaga...

    Harap KakCik okey...

    BalasPadam
  9. ingatan yang cukup bermakna pd saya..thanx kakcik..for sharing this..:)

    BalasPadam
  10. Ayuni...

    ada orang yang pantang dapat peluang, mesti hendak bercakap juga walaupun kadang2 cakapnya langsung tidak mempunyai makna. Semoga kita tidak jadi begitu hendaknya...

    BalasPadam
  11. Wa'alaikummussalam Azween...

    tiada apa2..ibu sekadar meluahkan apa yang ibu rasa.. :)

    Semoga Azween sihat dan jangan buat kerja2 berta, ya?

    BalasPadam
  12. W/salam Yong Helli...

    ...dalam yang tersurat, tetap ada makna yang tersirat... hehehe... :)

    BalasPadam
  13. W/salam Kakpah...

    ..dan akhirnya, jadilah dia atau mereka seperti tikus yang cuba membaiki labu yang rosak! :)

    BalasPadam
  14. Azie...

    mulut trempayan masih boleh juga kita tutup, tapi mulut manusia memungkinkan dunia jadi meletup! :)

    BalasPadam
  15. Sufia...

    Selamat datang ke dunia blog/blogger. :)

    Janganlah kita menjadi melukut yang masuknya tidak menambah dan keluarnya tidak mengurangkan. Jadilah diri kita yang tidak terlalu bergantung kepada menusia tetapi tetap mengharap pada Yang Esa. :)

    BalasPadam
  16. KK...

    'bila kita diam, orang cuma boleh mengandaikan bahawa kita tidak tahu apa2'. Janganlah pula bila kita 'membuka mulut' akan terserlah sebenarnya kebodohan kita! :)

    BalasPadam
  17. Cikgu Nurin...

    topeng yang dipakai itu juga kadang2 boleh bertukar rupa!

    Alhamdulillah, kakcik sihat dan hendaknya CN begitu juga. :)

    BalasPadam
  18. SM...

    biarlah kita saling ingat mengingatkan sesama kita. :)

    BalasPadam
  19. b.r.u.t.a.l.s.o.l.o...

    mudah2an begitulah. :)

    BalasPadam
  20. rumah saya ..
    lantai saya ialah atap orang
    atap saya adalah lantai orang ..
    :)

    tak ada kaitan eh ??
    pos ekspress????
    heheheheeee....
    takyah susah2 Kak !!
    usik2 je!!
    :)

    BalasPadam
  21. Assalamualaikum...

    Bercakap sekadar untuk menyampaikan kebenaran sahaja...

    BalasPadam
  22. Pn Dr...

    kakcik telah merasa pengalaman berkongsi lantai dan atap, juga dinding itu! :)

    Harap2 pos ekspres itu sampai hari ini, tapi pastinya bukan kek lapis tau! :)

    BalasPadam
  23. Wa'alaikummussalam Ustaz...

    itu yang sebaik2nya. :)

    BalasPadam
  24. terlebih cakap pun orang benci kan kakchik... dan kadang2 memperbodohkan diri sendiri pun ada jugak.

    BalasPadam
  25. NM02...

    itulah yang cuba dielakkan... jangan sampai kata2 kita menyerlahkan kebodohan ... :)

    BalasPadam
  26. terima kasih sebab ada kalanya terlepas pandang gak nih....

    BalasPadam
  27. tak semua yg kite cakap org boleh terima...berhati2 la bila nak berbicarakan kakcik...

    BalasPadam
  28. diam lebih baik dr berkata.....

    BalasPadam
  29. ainnoraini...

    kadang2 kita sendiri pun boleh tidak bersetuju dengan apa yang kita tuturkan (kes terlepas cakap) :)

    BalasPadam
  30. NzA...

    kalau untuk mempertahankan hak kita, kita kena juga bersuara. :)

    BalasPadam
  31. saya tak ble duduk diam makcik~~sebab kerja saya kena cakap dengan orang~~he~~

    BalasPadam
  32. salam k.cik syg....

    mmg ada kalanya bila kita t'lalu gembira (gee ckp utk dr sndri)...mcm x ingat dunia... tp, pastikan cpt2 b'balik kpd paksi sbb takut nnt lupa asal usul diri...kn ke diam itu adakalanya lbh baik dr b'kata2...:D

    BalasPadam
  33. diam tak semestinya kalah..
    kadang2 diam lebih baik dari berkata2..

    BalasPadam
  34. bujal...

    asal kamu tahu batasan, tak mengapalah. :)

    BalasPadam
  35. Gee sayang...

    berkatalah bila kita tahu apa yang kita katakan suapaya apabila kita disoal semula, kita ada jawapan yang pasti. :)

    BalasPadam
  36. qema...

    ramai orang ingin menjadi perhatian, tapi biarlah perhatian itu diberi kerana kita benar2 layak diperhati atas nilai2 murni... :)

    BalasPadam
  37. ye la kak, kalo dah jenis yang tak reti zip mulut tu, waima apa sekalipun, nak dikomen.. tak kira lah komen membina atau mengutuk, yang banyaknya mengutuk la..

    nak zip mulut pun kena mujahadah ..

    BalasPadam
  38. Kakcik

    Betul tu, diam lebih baik dari berkata - kata. Nak diam je lah..................................
    .....................................
    .....................................
    .....................................
    .....................................

    BalasPadam
  39. Aanas...

    bukanlah kena zip mulut sepanjang masa, cuma kalau kita tak tahu tentang sesuatu, eloklah jangan buat2 macam tahu.. betul tak? :)

    BalasPadam
  40. TRR...

    kakcik pun tak bercakap ni, cuma menaip je......................
    ............................ ;-)

    BalasPadam
  41. senyummm.. tak perlu kata apa2.. :D
    tu le kan sebab mulut body binase..

    BalasPadam
  42. AzeedA...

    hehehe... kakcik ikut menyanyi di dalam hati. :)

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com