Kawan-kawan kakcik

Selasa, 28 Julai 2015

Santuari Kelah Sungai Petang, Tasik Kenyir...

Teruja melihat kelah yang 'jinak' dalam rancangan Romantika edisi Dato' A Rahman Hassan dan Datin Fadzilah Mansor, aku pun membuat carian internet tentang tempat ini dan menjumpai maklumat ini :

Sumber = https://www.facebook.com/lagendatasikkenyir/posts/413464242119322

Santuari Kelah Sungai Petang terletak di Sungai Petang, Tasik Kenyir. Jarak perjalanan ke Santuari Kelah ini dari Pengkalan Gawi ialah 21 km dan mengambil masa 40 minit perjalanan dengan menaiki bot laju. Sekiranya anda melalui Jenagor, jarak perjalanan lebih dekat iaitu 16 km sahaja.
Pelbagai kemudahan termasuk pusat penyelidikan, pusat pembenihan, galeri dan akuarium ada di Kompleks Santuari Kelah Sungai Petang. Selain menjadi daya tarikan pelancong, Santuari Kelah Sungai Petang juga sesuai dijadikan lokasi untuk kegiatan kaji selidik, pembangunan dan penyelidikan (R&D), malah dapat meningkatkan ilmu pengetahuan orang ramai dengan mempelajari mengenai spesies Kelah
Ikan Kelah adalah spesies ikan yang cepat menghilangkan diri apabila terdengar bunyi atau terlihat kelibat manusia atau haiwan di daratan. Sekiranya berpeluang ke Santuari Kelah Sungai Petang ini, pengunjung pasti terpengun melihat beribu-ribu Kelah di sungai yang jernih airnya dan boleh dilihat. Malah ikan-ikan ini tidak berganjak walaupun menyedari kehadiran manusia. Ikan-ikan Kelah ini seolah-olah menanti kehadiran pengunjung menghulurkan makanan iaitu 'Pelet' ikan.
Selain memberi Ikan Kelah makan, anda juga berpeluang untuk memegang dan mencium Ikan Kelah. Ikan Kelah memberi tindak balas apabila dipegang. Walaupun hidup secara liar, namun Ikan Kelah ini tetap jinak dengan pengunjung.
Ikan Kelah mempunyai harga pasaran yang tinggi hingga RM80 sekilogram dan apabila sudah dimasak Gulai Lemak Tempoyak, harga hidangan boleh mencecah hingga RM300. Disebabkan harga pasaran yang tinggi, kaki pancing sanggup meredah jeram atau sungai di merata tempat termasuk ke beberapa lubuk utamanya di sekitar Tasik Kenyir.
Santuari Kelah Sungai Petang pasti tidak mengecewakan para pelancong yang mengunjunginya termasuk untuk mandi-manda sambil memberi makan ikan kelah. Berkunjunglah ke Santuari Kelah Sungai Petang ketika melancong di Tasik Kenyir.
Untuk maklumat lanjut, sila hubungi:
Pusat Penerangan Pelancongan,
Pengkalan Gawi, Tasik Kenyir.
Tel: 09-6267788


Kalau tak silap pendengaranku, Dato' A Rahman memberitahu Datin bahawa harga ikan kelah ini boleh mencecah hingga RM800/kg (tapi dalam catatan di atas tu cuma RM80/kg - mungkin aku silap dengar) ... Nampaknya memang aku tak mampulah hendak memakannya kalau hingga RM800/kg!

7 ulasan:

  1. assalamualaikum
    hi singgah sini
    sory hr nie bz x sempat nak BW

    BalasPadam
  2. kak, saya pon tak pernah sampai lagi...:)

    BalasPadam
  3. Balasan
    1. Sama dengan akak Idzwa..
      Ikan kelah akak tak pernah makan..
      Ikan patin memang tak makan.. hehehe..

      Padam
  4. saya pun tengok kakcik..rasa macam best je tempat tu.kan?/mahal jugak ye..80 pun rasa mahal..apa lagi kalau 800..hehe

    BalasPadam
  5. Ya ke sampai RM800/kg? Kira mahallah tu. Tak sanggup nak memakannya. Ikan kelah ni rasanya saya memang tak makanlah. Dengar pun baru ni :)

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.