Kawan-kawan kakcik

Khamis, 23 April 2015

Syarat sah solat Jama' Taqdim dan Jama' Ta'khir...



Dari buku Panduan Solat Musafir
karangan Dato' Mohd Salleh Haji Ahmad

15 ulasan:

  1. terima kasih kak sharing sharing yg sgt bagus...

    BalasPadam
  2. terima kasih atas perkongsian nie kakcik... :-))

    pasal katil tu kalau berat hati tak payah terbitkan kak...

    BalasPadam
  3. Alhamdulillah kan kakcik sekarang dah banyak maklumat macam ni..
    kat tempat solat R&R pun dah ada ditampal maklumat sole jamak & qasar untuk rujukan pengguna..

    BalasPadam
  4. terima kasih berkongsi Kakcik.. kadang benda ni kita dah tahu tapi bila ada ingatan mcm ni boleh menambah lagi ingatan kita tentang ilmu yg kita belajar tu.

    BalasPadam
  5. Islam sangat indah. Banyak dipermudahkan dalam hal beribadah. Sayangnya itu pun masih ada yg lalai dalam kemudahan yg telah diberikan.

    ps: andai bimbang nak tembak rusa tertembak pelanduk baik kakcik fikir berkali-kali.

    BalasPadam
  6. perkongsian yang baik Kakcik, terima kasih :)

    BalasPadam
  7. TQ Kakcik berkongsi ilmu. Memang sangat jarang buat solat Jama' ni.

    Dah kenapa dengan katil tu, Kakcik? Apa yang buat panas hati sampaikan BP pun boleh naik ni.....

    BalasPadam
  8. solat tu wajib..jadi Allah dah permudahkan sampai macam ni untuk kita..tak de alasan untuk tinggal solat..terima kasih kakcik atas perkongsian ni..

    BalasPadam
  9. Kalau balik kg selalu okje buat solat jamak ni KC.....ambik peluang, hihi....
    Tq KC berkongsi ilmu yg bermanfaat ni

    BalasPadam
  10. Solat jamak adalah hadiah dari Allah kepada mereka yang sedang musafir. Teringat kata-kata seorang ustaz bagi mereka yang musafir tetapi memilih untuk melakukan solat fardhu biasa (4 rakaat untuk solat zuhur, asar dan isyak) dia seperti menghina Allah kerana enggan menerima hadiah daripadaNya...

    BalasPadam
  11. aku baru tahu ternyata solat jumat banyak aturannya juga...Obat Sakit Pinggang

    BalasPadam
  12. Islam itu sangat indah. Allah begitu sayang kepada hamba Nya. Hingga apabila kita bermusafir pun diberi Nya juga kemudahan untuk menunaikan solat. Tiada sebab hamba-hamba Nya tidak melakukkan suruhan Nya.

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com