Kawan-kawan kakcik

Selasa, 2 Disember 2014

Buah SAPUKAYA (kemaskini)...

Buah sapukaya atau lecythis zabucajo (klik pautan)
dikenali juga sebagai Monkey Pot atau Sapucaia Nut
yang berasal dari perkataan Portugis.  Sapucaia sebenarnya
sebuah bandar yang terletak di Brazil.  Kacang di dalam
buah ini berkhasiat tinggi dan boleh dimakan.


Buah  nipah ini juga menarik perhatian makcik...

...begitu juga dengan buah kelubi ini.

Gambar-gambar tentang 'isi' buah SAPUKAYA ini diambil dari SINI :








22 ulasan:

  1. takde ke di tunjukkan camne isi buah sapukaya tuh kakcik? dana pun teruja ngn semua buah2 yg ada tuh... kalau lah boleh petik sndiri mesti best

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dana klik pautan (lecythis zabucajo) tu, kat sana ada gambaran isi buah itu. :)

      Padam
  2. Sapukaya? Tiba2 teringin nak mkn roti sapu kaya! Mcm ne ni kakcik?

    BalasPadam
    Balasan
    1. kalau sapu buah tu, tiba2 jadi kaya macam cerita lampu aladdin tu, ok juga kan Fara? :)

      Padam
  3. 1st time dengar buah sapukaya tu ☺

    BalasPadam
  4. Buah sapukaya kakak pun tak pernah jumpa kakcik
    Yg dua bawah tu biasa dah... kat kampung hubby kakak masih ada lagi.

    BalasPadam
  5. buah nipah dengan kelubi tu ada jugak la tengok tapi buah sapukaya ni baru pertama kali dengar :)

    BalasPadam
  6. tadi saya ingat akak buat lawak je..sapukaya. heheee

    BalasPadam
  7. Buah sapu kaya baru tau kat sini, ceman agak isi buahnya ya, macam buah nona ka...
    yang nipah kelubi tu tengok..

    BalasPadam
  8. Buah sapu kaya pertama kali saya dengar tapi orang sapu kaya dah beribu kali saya dengar. Mereka yang sapu berjuta-juta wang negara bukan saja mereka jadi kaya tapi kekayaan itu boleh diwarisi hingga 7 keturunan...

    BalasPadam
  9. susah dah nak jumpa buah kelubi nih..saya suka buah ni..kalau makan ampai pecah2 lidah..heheh..lepas makan menyesakl sebab nak makan nasik dengan sambal belacan tak boleh..heheh

    BalasPadam
  10. ehhh siap ada tag tag nama kat buah2 semulajadi tu... kat mana ni?

    BalasPadam
  11. 1st time dgr... buah kelubi time kecik2 selalu jumpa...

    BalasPadam
  12. Kakcik
    Saya hanya tahu rotisapukaya...

    BalasPadam
  13. Pertama kali saya dengar nama buah ni Kakcik.

    BalasPadam
  14. ahahhaha maaf kakcik dana tak pasan pautan tuh... n terima kasih sbb bt update psl buah tu.... hehehehe... kakcik mmg best...

    gitu rupanyer isi dia yek... ingatkan biji dia ada beberapa ketui je

    BalasPadam
  15. pertama kali lihat rupanya dan dengar namanya...:)

    BalasPadam
  16. Pertama kali juga tahu.
    Sedap ka isinya buah sapukaya ni?

    BalasPadam
  17. Jangan kata sapucaia je, kelubi dengan nipah pun saya tak kenal. Oh, simpati betullah kat diri sendiri!

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.