Kawan-kawan kakcik

Ahad, 19 Oktober 2014

Masa tidak pernah menanti walau sesaat jua...

kita melihat bayi...
kita suka
kita peluk 
kita cium
masamnya kita kata wangi
tangisannya kita kata comel

kita melihat anak kecil...
telatahnya buat kita terhibur
jalan terkedek-kedeknya indah di mata kita
petah bicaranya menggeletek hati

kita melihat anak remaja...
kita sudah mula tidak selesa
kata-kata kita ada sahaja bantahannya
pemikiran sudah jadi tidak sama

kita melihat orang muda...
teringat pula zaman kita masih belia
kita cemburu pada mereka
kenapa kini kita sudah tidak seranggi mereka

kita melihat orang dewasa...
haruslah kita hormati mereka
tapi yang jadi sudah sebaliknya
kita kata mereka ditinggal masa

kita melihat orang tua...
wajiblah kita santuni mereka
kerana masa kita akan tiba
andai ada izin Yang Esa
akan kita rasa
apa yang mereka rasa

dengan kedut-kedut di muka
dengan mata yang kabur pandangannya
dengan telinga yang kurang pendengarannya
dengan tubuh yang terketar-ketar waktu berdirinya

maka kenapa kita masih sombong
dengan segala milik yang kita pinjam ini
kerana waktu yang kita titi saat ini
tak mungkin ada lagi sesaat nanti!




9 ulasan:

  1. insaf kakcik...apa yg kita miliki bukannya kekal..hanya pinjaman sementara..akan ditarik sedikit demi sedikit nikmatnya atau diambil sekalgus..

    BalasPadam
  2. Walaupun masih boleh bergerak ke sana sini, belum terketar-ketar, saya juga dapat merasakan sedang menuju ke arah sindrom ketuaaan itu pelan-pelan. Lebih menginsafkan diri dan bersyukur bila melihat ada yang usianya jauh lebih muda dari saya sudah terkena sindrom itu...

    BalasPadam
  3. takut dengan dunia akhir zaman sekarang ni..macam2 illusi...macam2 yang berlaku,.bila tua semua bnda kita rasa..semua org akan merasakan saat itu...jo visit & follow blog sayahttp://wanynornid.blogspot.com/

    BalasPadam
  4. ada saja tak kena di mata manusia.
    bila masa berganjak dan tiba ke pengakhirannya,
    waktu itulah baru kita nak rasa menyesal..

    BalasPadam
  5. Kita sememangnya tiada punyai apa..melainkan segala anugerah nikmat dariNya jua..
    Moga kesudahan kita semua dengan segala kebaikan dan dalam redhaNya.aamin..

    BalasPadam
  6. Sdbabnya kita tak pernah puas dengan apa yang ada depan mata..ada je yang tak kena..bila tengok orang pun kadang2 rasa tak puas hati kat diri sendiri..

    BalasPadam
  7. Masa tua yang belum pasti sekarang ni. Sekarang rasa macam muda lagi. Namum umur kita tiada siapa yang tahukan, sama ada panjang atau sebaliknya.

    BalasPadam
  8. SEMUANYA MILIK ALLAH.... KITA PEMINJAM DI BUMI INI.. ALLAHUAKBAR..

    BalasPadam
  9. Pengalaman hidup mengajar kita erti syukur...

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.