Kawan-kawan kakcik

Selasa, 24 Jun 2014

Mengenang Ramadhan yang lalu...

...aku jadi rindu pada -

Mak dan pak (semoga roh mereka dicucuri rahmat) -

terdengar-dengar suara mak membaca ayat-ayat suci Al Quran.  

terbayang-bayang pak menunggang motosikal pergi dan balik ke/dari surau.

terngiang-ngiang juga suara pak berleter sambil menyapu dan memerun sampah berselang-seli dengan suara mak yang bercakap terjerit-jerit kerana pak sudah hilang pendengaran...

Aku juga rindu dengan kehadiran imam-imam solat tarawikh (anak-anak belasan tahun dari sekolah tahfiz yang diambil oleh surau-surau berdekatan) yang menginap di rumahku sepanjang Ramadhan.   Mereka berbuka dan bersahur bersama keluargaku. 

Sewaktu aku dan suami ke pejabat dan anak-anakku ke sekolah, mereka tinggal di rumah dan menghidupkan rumahku dengan alunan ayat-ayat suci Al Quran.

Kini mereka entah di mana.  Hanya seorang dua yang masihku ingat rupa dan namanya.

Setelah Along dewasa dan berumahtangga,  tiada lagi imam-imam muda bertamu ke rumahku sepanjang Ramadhan...

Dalam gambar di bawah adalah anak angkatku bersama Bangcik.  Anak yang ini berusia 24 tahun (sebaya Angah).  Baru sebulan balik dari Mesir setelah belajar di sana selama beberapa tahun.  Sekarang bertugas di Seksyen 8, Shah Alam...

21 ulasan:

  1. Peristiwa lalu jadi kenangan dan semoga kita mampu bertemu Ramadhan pd tahun ini.

    BalasPadam
  2. assalammualaikum kakcik
    insyALLAH kalau dipanjangkan usia hari Ahad ni kita sambut bulan yg mulia itu. .jom kita masing2 mempertingkatkan ibadah :)

    BalasPadam
  3. Bila ada ahli yg rapat ke masjid begitulah kakcik.
    Mana tahu tahun ini ada lagi 'anak/imam' baru tinggal dgn kakcik..

    BalasPadam
  4. Yg indah2 itu tetap terpahat dlam lipatan kenangan yer kakcik...

    BalasPadam
  5. Alfatihah buat kedua arwah ayahbonda kakcik..
    Selamat berpuasa kak...

    BalasPadam
  6. Sedekahkan al fatihah buat mak dan pak kakcik. Smg rohnya tenang disana...semoga ada ramadhan lagi buat kita

    BalasPadam
  7. kenangan indah kadnag-kadnag datang dan membuatkan kita senyum sendiri

    BalasPadam
  8. hensem mak... kirim salam ye... >_<

    BalasPadam
  9. muga ramadhan kali ini adalah yang terbaik untuk kita.

    BalasPadam
  10. Semuga ramadhan ini lebih baik dari sebelumnya. Al fatihah buat kedua arwah ibu dan pak kakcik..

    BalasPadam
  11. Seronok bila solat tarawih bersama al hafiz kan kakcik.. merdu suara dorang..

    BalasPadam
  12. As-salam kakcik..

    Alhamdulillah.. kenangan ramadhan yang indah.. semoga ramadhan kakcik dan keluarga akan terus indah hendaknya insyaALLAH.. selamat menyambut Ramadhan kakcik..

    BalasPadam
  13. Asik terngiang-ngiang & terbayang-bayang tu tak ganggu ke tumpuan pada kerja...? Harap tidak lah kan...?

    BalasPadam
  14. Semoga Ramadan akan datang Allah permudahkan kesihatan agar ibadah dapat dapat dilalui dengan sempurna...

    BalasPadam
  15. Semoga Ramadhan tahun ini memberikan kenangan manis yang berlainan pula, Kak Chik. Insya Allah....

    BalasPadam
  16. setiap kali ramadhan tiba mesti ada sesuatu untuk di kenang..:) Indah nya Ramadahan..

    BalasPadam
  17. salam ramadhan dan salam perkenalan

    BalasPadam
  18. salam Kak cik. baru first time singgah sini.
    selamat berkenalan.
    Memang di akui ramadhan meriah bila bersama mak dan ayah serta keluarga.
    Berungtung mereka yang masih ada mak dan ayah.
    Sebab saya sendiri pun yang belum masuk 3series tiada mak dan ayah lagi kerana menghadap Ilahi.
    semoga semua arwah dicucuri rahmat hendaknya.

    BalasPadam
  19. saya pun bakal beraya tanpa ibu buat kali pertama
    al fatihah buat mereka ya kak cik

    BalasPadam
  20. Rindu merupakan anugerah Allah, dengan Allah juga kita mampu melahirkan perasaan rindu tu..

    Apapun salam takziah ye kak.. Moga roh arwah dicucuri rahmat

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com