Kawan-kawan kakcik

Khamis, 27 September 2012

Akibat tidak peka...

... banyak benda yang tidak sepatutnya, mungkin terjadi kepada kita.  Contohnya, bila kita hanya percaya pada pandangan mata sahaja dan tidak berminat untuk bertanya dan menyelidik kebenarannya, maka kita telan apa yang tersedia ...

Mudah-mudahan apa yang kakcik makan semalam adalah dari
sumber yang halal, bersih lagi berkat. (RM4.00 harganya)

Sebenarnya, pagi ini ada rakan sepejabat tiba-tiba datang bercerita...

Sebuah gerai menjual makanan (nasi berlauk, mee, meehoon) di Jalan Ipoh, berhampiran bangunan pameran/jualan kereta sebenarnya bukanlah milik peniaga Islam.  Peniaga yang berwajah seperti Melayu (Mamak?) itu mengaku beragama Islam bila ada yang bertanya.  Hendak dijadikan cerita, semalam beliau (peniaga berkenaan) mendaftarkan anaknya ke sekolah. Petugas yang menyemak kad pengenalan peniaga itu terperanjat bila melihat data yang tertera. Jelas bahawa dia adalah seorang India dan beragama Hindu!

33 ulasan:

  1. menyedihkan..kita selalu tertipu antara mamak Islam dgn india.saya mmg tak masuk lagi kedai mamak skrg.dulu2 mmg wajib sekali sminggu

    BalasPadam
  2. saya suka kombinasi nasik akak tu!!

    BalasPadam
  3. aduiyaiii...
    nie la yg lecehnya & tak syonyer kalau mkn di luar kann..

    BalasPadam
  4. Salam kak cik...mudah2nya dia mengaku Islam walhal beragama hindu utk melariskn jualan :(
    Atie pon mmg xpernah mkn kat kedai mamak2 nih....xlalu :(

    BalasPadam
  5. assalamualaikum kakcik..memang betol tu,kat kedai mamak memang depa ambik dari india,saya pun pernah tanya di kedai mamak dan dia mengaku bukan islam..memang sukar kita nak tahu islam ataupun tidak...

    BalasPadam
  6. Tak gi kedai mamak lah. Licik nya mereka ni.

    BalasPadam
  7. assalam kak cik..moga tiada orang islam yang tertipu dan masuk kekedai dia lagi

    BalasPadam
  8. Itulah akibatnya tidak peka (dan pekak)...
    ....ikan tu....kira halallah kannn.

    BalasPadam
  9. Kedai mamak nie susah nak tahu diorg nie islam ke x,tp ramai yg mengaku islam semata2 nak melariskan kedai diorg.

    BalasPadam
  10. kak,penjual cendol dan rojak yg guna van yg selalu ada kat tepi jln tu pun diorng ckp taukue nya pun bukan melayu kan?

    BalasPadam
  11. scary nya..sebenarnya family saya mmg tak makan kat mamak.. cuma sejak kahwin ni husband duk utara da biasa dengan mamak..so pergi jugak la..ngeri kalau jadi mcm ni kakcik..

    tak tau tu ye la kita tak tau..tapi yg jadi darah daging tu? isk..

    BalasPadam
  12. huhuhui... nampaknyer kite kene lbh berhaaati2 kalu nk mkn di mana2...

    BalasPadam
  13. Pandai dia menyembunyikan identiti sebenar demi nak menarik pelanggan Islam ... huhuhu

    BalasPadam
  14. risaukan.. dorang sanggup menipu sebab nak dapatkan pelanggan.. kita harus lebih berhati2

    BalasPadam
  15. Indon pun cam tu jgak, belum tentu dia muslim ke tak,

    Makchaq pernah baca kat blog(tak ingat sape) lama dulu, dia selalu beli nasik lemak kat satu gerai kat area TTDI/sungai buluh, orang tu pakai skaf, sekali tu masa tengah nak beli dengar penjual tu bagi tau pelanggan cina salah satu lauknya rendang babi. memang terkejut la.. tapi nak buat macam mana, w/pun tak pernah beli rendang, tapi nasik lemak biasa dah selalu makan....

    BalasPadam
  16. tak pepasal makan air tangan india ekkk.. caitt..

    BalasPadam
  17. Islam itu sumber rezeki....
    Dulu suka juga ke kedai mamak.. Kini nak mkn roti canai cari yg org melayu buat & yg cucu telur2 ayamnya... Bukan yg main letak dlm tray telur tuh haih!! Yg melayu sendiri masak pun kena tgok kebersihannya...

    BalasPadam
  18. Tak apelah Kakcik...once kite dah tau, kite jgn beli situ lagi. Dulu kite tatau sbb empunya badan pun menipu....bile dah tau, elakkan diri saja..

    =D

    BalasPadam
  19. btul kata makchaq.indon lagi la menakutkan. muka melayu pakai tudung. 1hari tu bln puasa, nampak dia mkn kt dlm kedai.tudung xda, kat dahi ada 'tandey'. hindu rupanya

    BalasPadam
  20. Berhati-hati dah tapi tetap terkena juga.....masakan sebijik mcm masakan kita..last2 adik jual buah sebelah gerai tu bgtau..yg owner gerai makanan tu seorg IND** kristian...terlopong mulut kita...sebelum ni dah berkali-kali kita membeli...

    BalasPadam
  21. mungkin perlu laporan kita kepada pihak persatuan pengguna apabila terjadi kes seprti ini.
    tapi masalahnya adakah pihak persatuan pengguna ada tindakan khas mengelak perkara ini berlaku.

    dalam masyarakat kita tambahan di bandar, kedai mamak menjadi satu tempat makan yang biasa tanpa mengira penyediaannya.

    BalasPadam
  22. errr..nasik lauk yg kakcik beli tu, beli kat kedai confirm melayu tak? ekekekeke

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang itu kakcik beli di kantin pejabat kakcik. :)

      Padam
  23. Astaghafirullah.. tipah tertipu lagiiii..

    BalasPadam
  24. Takutnya..nak selamat masak bawa bekal tapi kurang rajin+xsempat nak masak pulak huhu

    BalasPadam
  25. India meme gemar auta... Google lah GOPINATH JAYARATNAM

    Tapi peliklah cerita upin ipin. Hindu tu selalu masakkan untuk mereka

    Paling haru muka cina Incaj KAMBING golek kat raya terbuka pak lah & naza motor. Mualaf? 1 Malaysia main bantai lah cam open house najib tempoh hari! :-(

    BalasPadam
  26. aduhai..byk la kes gini yg jadi sekarang ni kak cik..

    BalasPadam
  27. ramai yg terpedaya dengan kulit dan 'loghat' mereka. Memang kena sentiasa berjaga, kan.

    BalasPadam
  28. As salam,Kak Cik, sbb tu lah saya malas mcm mana pun boleh dikatakan hari2 saya masak. lagi pun anak2 balik sek.nk makan dan boleh juga bawa bekal.pagi2 dh pegang periuk sebelum pg kerja.

    BalasPadam
  29. itu yang paling ditakuti.. sebab tu hanya beli ditempat yang biasa dan kenal..

    BalasPadam
  30. semoga kita dilindungi dari penipu2 macam ni. itu yang kdg2 saya lebih selesa beli dengan orang melayu yang confirm dah islam. tu pun tengok jugak, kdg2 tu x tutup aurat, yg lelaki pakai rantai, x mau lah saya...

    BalasPadam
  31. Ya Allah penipu rupanya..kadang2 kedai yg ala2 mamak mmg xleh caya.tah2 nepal mana tah mengaku mamak

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.