Kawan-kawan kakcik

Selasa, 4 Oktober 2011

Jangan salahkan musang...

... kalau tanaman kita diceroboh bila kita sendiri tidak memagar dan mengambil langkah keselamatan untuk menjaga kebun kita.


Begitulah juga, jangan salahkan orang lain bila kononnya kita 'dibogelkan' sedangkan kita sendiri rela berkemban dengan ikatan kain yang longgar!

Kalau kita sentiasa waspada, ruang untuk kita tercela dan dicela mungkin sangatlah kecil untuk boleh ditembusi.  Tapi kalau kita sendiri alpa dalam sedar, menayang-nayang sesuatu yang sewajibnya disembunyikan, tersenyum-senyum tanpa tanda terpaksa, wajarkah kita menyalahkan orang lain bila tindakan bodoh kita itu diperkatakan orang?

Renung-renungkanlah.

Kalau musang yang ini, ramai yang menggemarinya!


50 ulasan:

  1. setuju=)
    cheqna faham ikut kefahaman cheqna r n3 ni..
    senyum =)

    BalasPadam
  2. Dalam makna entri ini. Manusia tidak lari dari terlalai dan teralpa...

    BalasPadam
  3. ikat kemban tu ketat2 agar tidak terlucut...

    BalasPadam
  4. teringat fesyen kemban2 yasmin hani...hehe

    BalasPadam
  5. tahukah mak yang musang dalam bahasa inggeris adalah civet dan bukannya fox? fox pula dalam bahasa melayu adalah rubah.sekian.keh keh~~

    BalasPadam
  6. gambar yg last sekali tu mmg saye suke sangat2...

    BalasPadam
  7. jaman ni orang dah tak kemban kot kak.. ramai pakai kaftan.. kaftan pun kadang ada yang seksi.. hihi..

    BalasPadam
  8. setuju banget tu kak...

    *tu pasal iols tak suka berkemban...*
    heheheheh

    BalasPadam
  9. tak sempat nak rasa musang king lagi..

    BalasPadam
  10. wanita dieksploitasikan??? atau wanita mengeksploitasikan diri sendiri??/ :-)

    BalasPadam
  11. citer bab musang, kat umah saya pun banyak musang tambah2 lg bila byk pokok yg berbuah, ada pokok pisang, ada pokok betik. sebelah mlm boleh dengar musang rancak menari atas syiling

    BalasPadam
  12. "itulah kalau dah jaga bagai nak rak,kalau kena makan gak ngan musang tu..anggaplah itu rezeki musang...dpt pahala sedekah..berikhtiar dulu baru tawakkal,bkn tawakkal jer tanpa buat apa2.."

    BalasPadam
  13. cheqna...

    apakah yang anakanda fahami? ;-)

    BalasPadam
  14. Azie...

    semoga sahaja, lalai dan alpa itu tidak berterusan selamanya. :)

    BalasPadam
  15. AzMask...

    kakcik tak pandai berkemban. Pakai kain baltik kat rumah pun 'gagal'. :)

    BalasPadam
  16. Wani...

    jangan dijadikan ikutan, tau. :)

    BalasPadam
  17. bujal anak mak...

    apakah bezanya musang dan rubah? cer citer... :)

    BalasPadam
  18. ainnoraini...

    tapi harganya pun mahal sangat2... :)

    BalasPadam
  19. Anaa...

    kalau pakai kaftan, kena intai2 bahagian lengan, takut yang tak sepatutnya nampak, boleh dilihat pula! ;-)

    BalasPadam
  20. milo...

    kakcik kalau berkemban, tak sampai seminit dah terlucut! Memang tak pandai nak ikat! :(

    BalasPadam
  21. RULZA...

    terima kasih kerana suka. :)

    BalasPadam
  22. RK...

    tengok harganya, macam kakcik tak mampu nak rasa! :(

    BalasPadam
  23. Shida...

    kenalah tanya pada yang empunya diri! ;-)

    BalasPadam
  24. Su...

    kalau rumah kampung yang lama, mungkin bergoyang dibuat dek musang tu, kan? ;-)

    BalasPadam
  25. Pia...

    tawakkal itu datang selepas usaha, kan? :)

    BalasPadam
  26. semoga kita semua tidak tergolong dalam golongan orang sebegitu...sama-samlah kita berusaha dan tegur menegur...

    BalasPadam
  27. kakcik.. gathering 23hb sok ada musang tak?
    hehehe

    BalasPadam
  28. musang king jugak tetap yang terbaek

    BalasPadam
  29. oleh otu sentiasalah berhati2 supaya tidak di'bogel'kan...

    BalasPadam
  30. n3 ni sesuai ngan n3 ben ptg ni...menayangkan artis2 pakai baju x cukup kain..seolah-olah membuka hijab sendiri.

    BalasPadam
  31. kakakku kakcik..
    'musang' tetap musang..pantang nampak 'ayam'..diterkam tak bertangguh..

    aku suka berkemban ! boleh????

    BalasPadam
  32. Aina...

    bukan semua orang boleh kita tegur secara 'direct'...

    BalasPadam
  33. Dr Hanie...

    musang mungkin tak ada, tapi... Mustapha, Mustaqim, Muzammil, Muhaimin dan Muzakkir - InsyaAllah ada. :)

    BalasPadam
  34. eelobor...

    alangkah sedapnya kalau dapat!

    BalasPadam
  35. Ida...

    waspada dan beringatlah sentiasa, kan? :)

    BalasPadam
  36. Adikku Samad...

    suka berkemban? hehehe...

    BalasPadam
  37. kak cik ..... saya geraammmmmm ....

    mana nak cari musang tu...dah habih musim ni iii

    BalasPadam
  38. betul tu kak chik selalunya kita sendiri yang bagi ruang tuk orang mengata kita.

    BalasPadam
  39. Kalau musang yang itu amy pasti ramai yang terliur kak hehehe...

    p/s: thanks kak tinggalkan mesej tadi kalau x amy x tau pun komen2 masuk dekat spam...

    BalasPadam
  40. betul...kadang2 kita sendiri memasang perangkap utk diri sendiri....kan...kan....ahakz...

    BalasPadam
  41. Yan...

    kakcik tengok gambo derian pun boleh meleleh airliur! :)

    BalasPadam
  42. Chik Att...

    kalau ada pun, harganya macam emas! :)

    BalasPadam
  43. Cik Ina...

    lepas tu bila dah terantuk, baru terhegeh2 cari alasan itu ini, kna? ;-)

    BalasPadam
  44. Amy...

    tapi... musang tu mahal!

    p/s : sedih kakick bila komen kakcik masuk spam dengan tidak diketahui sebabnya! :(

    BalasPadam
  45. jeBateja...

    lepas tu lupa pulak dengan perangkap tu, ya? ;-)

    BalasPadam
  46. akuzle...

    kalau dapat memng tak lepas! :)

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com