Kawan-kawan kakcik

Rabu, 14 September 2011

Daun apakah ini? ...

... saja nak tanya walaupun kakcik tahu jawapannya.




45 ulasan:

  1. Salam kakcik...

    Bukan daun kaduk ker tu kak!

    BalasPadam
  2. daun kaduk la tu..kat belakang rumah kat kedah banyak..

    BalasPadam
  3. daun kaduk...sedap buat masak lemak siput sedut... slurpppp...

    BalasPadam
  4. daun kaduk ... dulu sy kecik2 ada kat rumah mak sy .. tp sekrang dh tak dak .. sedap di buat ulam n masak lemak ...banyak khasiat daun ni .. tp sekrang sy cari dh x jumpak...

    BalasPadam
  5. cisss buger...sungguh la kau dr.singa...!kehkehkeh..





    daun kaduk tu..diramapi halus2 bersama daun2 lain dibuat sambal tempoyak..perghhhh!

    BalasPadam
  6. saya pun tk kenal daun apa..mcm sireh..tp sireh memanjat

    BalasPadam
  7. daun kaduk. buat gulai ikan darat best!

    BalasPadam
  8. daun kadok kan...gulai ngan siput best,tepi rmh saya ada, sireh pun ada gak..jiran tanam menjalar dipagar kami...

    BalasPadam
  9. Salam kakcik, hehehe daun kaduk tuh..saya ada tanam kat depan rumah, bila tak de sayur dlm peti sejuk..daun kaduk jadi ulam tapi saya celur dulu..sedap..hehehe

    BalasPadam
  10. 1st time tgk daun kaduk.. daun sireh taulah..

    BalasPadam
  11. saya ikut suara majoriti.daun kaduk.keh keh~~

    BalasPadam
  12. mmg sah daun kaduk...yg hidup tumbuh melata.

    BalasPadam
  13. Salam kakcik,

    daun kaduk tu kakcik..



    http://arora-pekak.blogspot.com/

    BalasPadam
  14. emaknya kodok anaknya kodok
    terlompat-lompat bila disengat
    itulah dia sidaun kaduk
    dicampur tempoyak sedapnya tak hengat-hengat...

    heh3...biasanya orang Nogori campur daun kadok dalam bahan 'sambal daun' atau 'sambal pucuk kayu' atau apa nama sebenarnya entah!

    mula dulu saya pening ngan daun ni, sekarang ok dah...

    BalasPadam
  15. Ooops lupa nak tanya dari sehari ke sehari...

    bang Ngah dalam adik beradik tu, orangnya suka mengalah ker?
    saja jer tanya...takder niat hapa-hapa..

    BalasPadam
  16. sirih kah?

    (tak penah kenal daun kaduk.. hehe)

    BalasPadam
  17. Rebus buat ulam dgn sambal belacan makan dengan nasi panas panas.Hmmsedappp.

    BalasPadam
  18. daun kaduk..

    tetiba terfikir agaknya Pak kaduk dan keturunannya makan daun ni ke sebab dah tak boleh makan ikan tapah??

    BalasPadam
  19. saya cuma tau beza antara daun ngan bunga jer. jenis apa daun tuh memang tak kenal ler.... hihihihi

    BalasPadam
  20. Salam semua...

    jawapannya ialah daun kaduk. Ramai yang kenal dan ada juga yang tak tahu, ya? :)

    Q...

    Angah bukan seorang 'pengalah'. Dia ada sikap yang tersendiri dan agak pendiam berbanding adik beradiknya yang lain (diam2 pun, ada gf tu!)

    BalasPadam
  21. baru nak jwb kaduk tapi kakchik dah balas. heheheh..sedap guna daun ni makan mengkam

    BalasPadam
  22. tu namanya kadok naik junjung kakcik!

    BalasPadam
  23. dari jauh x perasan ..
    bila kak cik zoo rasanya sirih kannn .. rumah tuk ieda banyak sampai buat jual :)

    BalasPadam
  24. ehh bukan sirih lah kak .
    sirih menjalar ke atas .. pokok dia besar .. nie menjalar ke bawah ..
    hermm tul lah ramai teka tuu kadukkk :)

    BalasPadam
  25. Tahu Kak....( angkat key board )...
    daun kadok...banyak depan rumah...

    BalasPadam
  26. Assalamu'alaikum KAKCIK
    Mohon izin singgah. Ikut (dan yakin) jawapan ramai: daun kaduk. Saya tambah, itu kaduk baik. Sebab ia tak naik junjung.

    BalasPadam
  27. Salam Kacik;

    Semua salah... hahaha.. itu daun Ketum laaaa...







    (Daun Kaduk)

    BalasPadam
  28. salam kakakku kakcik..
    uishhh.. lama tak jenguk kakcik.. mood berblog dingin beno pulok.. saya doakan kakcik sentiasa sihat walafiat.. suka tengok gambo header kakcik..

    Daun?? setuju dgn bro isa..daun ketum hahaha...

    BalasPadam
  29. Wa'alaikummussalam Tuan Temuk...

    Terima kasih kerana sudi singgah dan komen. Akhirnya tuan telah memberi jawapan yang ada dalam fikiran saya - itu kaduk yang baik, tidak naik junjung! :)

    BalasPadam
  30. W/salam Isa dan Dik Mad...

    daun ketum? oh! kakcik nak rebus dan cuba minum airnya, bagaimanalah rasanya ya? ;-)

    BalasPadam
  31. Salam Kakcik,

    daun kaduk ni banyak gak tumbuh meliar kat tepi jalan rumoh mak. Orang kampong pun tak makan daun ni, asyik beli kat pasar sayur2 komersial!

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com