Kawan-kawan kakcik

Selasa, 28 Jun 2011

Muzium Padi, Alor Setar...

Waktu ini cuaca sangat panas tapi tetap hendak bergaya juga.

Mari kita masuk.

Suasana gelap macam masuk ke dalam gua.

Lukisan di sebelah dalam yang sangat cantik bagai  suasana perkampungan sebenar.

Terleka menatapnya.

Jangan tertipu dek pandangan mata.

Sungguh besar anugerah Ilahi kepada orang/mereka yang membuat lukisan ini.











46 ulasan:

  1. saya tertipu Kak!!!

    :)

    tapi bila patah balik nengok gambar ... baru perasan.. apekehe lak naik tangga panjat gunung!!!

    BalasPadam
  2. saya pernah lalu tapi tak pernah masuk lagi .. nanti bila ada kesempatan nak juga masuk tengok sendiri.

    BalasPadam
  3. Cantik dan kreativiti seseorg memang boleh membuat org lain tertipu kalau tidak sedar....

    BalasPadam
  4. lukisan tu berputar tak makcik?he~~

    BalasPadam
  5. kak cik masa sya duduk di langkawi dulu, itulah tempat yg paling sya suka, sbb sawah padi sentiasa ada musim
    jumpa tak pegawai yg kerja di sana En Ismail, kawan kpd ayah sya

    BalasPadam
  6. Pn Dr...

    sampaikan ada orang (bukan kakcik atau suami - tapi kawan yang cerita) yang beriya-iya hendak pergi juga 'ke tengah sawah' itu! :)

    BalasPadam
  7. Kanda AL...

    saya pun sering juga lalu, tapi baru pertama kali masuk ke situ. :)

    BalasPadam
  8. Kakzakie...

    kesimpulannya 'tidak semua yang cantik itu adalah asli', kan? :)

    BalasPadam
  9. bujal...

    bukan lukisan yang berputar, tapi tempat kita duduk (tempat duduk disediakan untuk menikmati pemandangan itu) yang berputar. :)

    BalasPadam
  10. Sya...

    tak silap kakcik, yang di Langkawi itu LAMAN PADI, tapi di Alor Setar ini, MUZIUM PADI. :)

    BalasPadam
  11. Assalamualaikom kakcikkk..
    lawo benor dilukihnye tu kakcik wehh.. kalo teman kne lukih dinding cenggitu tah hape2 ke ghopenye sok hehehe..

    a'ah.. cekelat ade lg? bak sni skettttt.. :D

    BalasPadam
  12. Ate...

    adalah sikit lagi (selepas dibahagi2). :)

    BalasPadam
  13. kak chik cantiknya hampir terleka cik ina nengok gambar tu. tak sampai lagi ke kedah, mungkin Insyallah raya ni,

    BalasPadam
  14. Wa'alaikummussalam AzeedA...

    datangle ke ghomah teman 2/7 ni (malam). Kalo nak datang, teman simpan le sebiji dua cekelat untuk mike. :)

    Kakcik kalau disuruh melukis, ayam jadi cacing! ;-)

    BalasPadam
  15. Cik Ina...

    kalau Cik Ina nikmati sendiri pandangan kat dalam tu, lagi terleka.

    Tiket masuk untuk dewasa cuma RM3, kanak2 RM2 dan kamera RM2. :)

    BalasPadam
  16. aduh Kakcik...

    entri yg membuatkan saya rindu nak pegang berus dan kanvas semula...

    dah terlalu lama memegang senduk dan sudip...

    BalasPadam
  17. Saya penah singgah sini....tp dah lama...memang cantik lukisan tu...nampak real...mmg teruja nengok =)

    BalasPadam
  18. Q...

    wah... Q pandai melukis ya? Pasti cantik lukisan Q. Kakcik tak pandai melukis tapi... :(

    BalasPadam
  19. Zurae...

    sangat cantik, kan? :)

    BalasPadam
  20. gedek!...

    manalah ada apa-apa rahsia. :)

    BalasPadam
  21. hari tu pergi alor setar tak sampai pulak ke muzium ni, cuma pergi pekan Rabu je, beli dodol hehe

    BalasPadam
  22. cantiknya kak muzium nie .. banyak artifak peninggalan sejarah .. saya suke tmpt2 mcm nie .. nak2 kalau bawak anak2 :)

    BalasPadam
  23. zeq...

    lebih cantik ciptaan Ilahi. :)

    BalasPadam
  24. Tina...

    nanti kalau berpeluang, pergilah. :)

    BalasPadam
  25. ieda...

    nanti boleh bawa anak2 pergi ke sana. :)

    BalasPadam
  26. acu sendiri pun belum sampai lagi ke muzium padi nie kak...tak senonoh betui la orang kedah sorang nie..hehehee

    BalasPadam
  27. eh kak, bole lak amik gambar dalam muzium ye..bestlah
    ari tu gi muzium sabah..depa x kasi amik gambar langsung

    BalasPadam
  28. Acu...

    amboiii - 'balik kampung' boleh tiap minggu - muzium padi pun tak sampai lagi, ya? :)

    BalasPadam
  29. anitaare...

    boleh ambil gambar, tapi dikenakan tiket masuk untuk kamera/telefon bimbit berkamera sebanyak RM2.00 :)

    BalasPadam
  30. igt view btl td yg gambo tu hihihi....

    BalasPadam
  31. Mimi...

    memang ianya kelihatan seperti pandangan alam yang sebenar - tapi bila melihat kepada orang, rumah dan kereta - kita akan tahu ianya lukisan semata-mata. :)

    BalasPadam
  32. sungguh cantik lukisan itu...

    muka akak ngan hubby akak mmg ada iras..ehhee

    BalasPadam
  33. IM yang duduk kat sini pun belum pi nengok lagi..

    padi kat permatang pauh dah makin kureng...

    BalasPadam
  34. kakcik mmg berbakat mencari gambar2 yg mempesonakan...saya suka lukis gambar awan larat, suasana desa yg menghijau....kakcik ingat lg tak gambar2 kad raya zaman kita kecik2 dulu ttg pemandangan desa, rumah ditepi sawah ngan pokok kelapa nan melambai2 ditiup angin sepoi bahasa yg mengimbau memanggil anak rantau pulang...

    saya suka lukis gambar2 gitu.. rindunya pada suasana lama yg semakin jauh menghilang...tsk!

    BalasPadam
  35. Mama SN...

    sudah hampir suku abad hidup bersama, wajah pun kelihatan hampir sama. :)

    BalasPadam
  36. IM...

    sekarang pun ramai anak2 yang kenal beras tetapi tidak mengenali 'pokok beras'... :(

    BalasPadam
  37. Q...

    kakcik ingat lagi gambar2 pada kad ucapan selamat hari raya tu. Kakcik suka melihat lukisannya - sekarang susah nak jumpa kad sebegitu kan?

    BalasPadam
  38. kak cik dah sampai situ ekk. sy yg kawin dgn org dekat situ tu tak penah jejak kaki ke muzium padi...hehehehe

    BalasPadam
  39. Su...

    selalunya macam itulah, kalau dekat dengan rumah - memang kita tiada keterujaan untuk pergi. :)

    BalasPadam
  40. masa saya duduk sinun,
    muzium padi ni tak wujud lagi

    jelesnyeeeee :)

    BalasPadam
  41. MDT...

    pergilah masa dah ada ni, bawa ribena kids sekali. :)

    BalasPadam
  42. wah kakcik dah mai tempat saya...rugi kita tak kenal awai kan...kalau tak boleh kita jumpa...

    saya pun pernah buat review pasal muzium ni jg...

    BalasPadam
  43. Ladyzul...

    nanti kalau kakcik pi sana lagi, bolehlah kita jumpa.. :)

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com