Kawan-kawan kakcik

Selasa, 29 Mac 2011

Isteri Solehah (Nasyid Saff One)...

Isteri cerdik yang solehah

Penyejuk mata penawar hati penajam fikiran
Di rumah dia isteri di jalanan kawan
Di waktu kita buntu
Dia penunjuk jalan


Isteri cerdik yang solehah
Penyejuk mata penawar hati penajam fikiran
Di rumah dia isteri di jalanan kawan
Di waktu kita buntu
Dia penunjuk jalan



Pandangan kita diperteguhkan
Menjadikan kita tetap pendirian
Ilmu yang diberi dapat disimpan
Kita lupa dia mengingatkan



Isteri cerdik yang solehah
Penyejuk mata penawar hati penajam fikiran
Di rumah dia isteri di jalanan kawan
Di waktu kita buntu
Dia penunjuk jalan


Nasihat kita dijadikan pakaian
Silap kita dia betulkan
Penghibur di waktu kesunyian
Terasa ramai bila bersamanya


Dia umpama tongkat sibuta
Bila tiada satu kehilangan
Dia ibarat simpanan ilmu
Semoga kekal untuk diwariskan

Isteri cerdik yang solehah
Penyejuk mata penawar hati penajam fikiran
Di rumah dia isteri di jalanan kawan
Di waktu kita buntu
Dia penunjuk jalan


Dia umpama tongkat sibuta
Bila tiada satu kehilangan
Dia ibarat simpanan ilmu
Semoga kekal untuk diwariskan



nota hati : Dapatkah agaknya aku menjadi isteri yang solehah buat suamiku??? Jangan pula nanti ada yang menyibuk menyuruh aku membenarkan suamiku bernikah di Siam semata-mata untuk menunjukkan bahawa akulah isteri yang solehah.  Kalau suamiku berkeinginan, dia dan pasangannya (jika ada) tidak perlu melangkau sempadan.  Aku sendiri yang akan menguruskannya.  InsyaAllah.



 

21 ulasan:

  1. Isteri umpama cermin kepada suami.
    Jika suami tersalah, maka dia perlu tunjukkan kesalahan itu, agar suami tidak berterusan tersalah jalannya.

    Semoga ALLAH turunkan rahmat kepada semua isteri-isteri solehah di luar sana....

    BalasPadam
  2. respek sama akak bukan sebab diri sendiri yang ingin menguruskan tetapi sebab terbuka dan faham akan ajaran yang sebenarnya.

    BalasPadam
  3. Assalamualaikom kakchiiikkk!
    apekeheynye ni pepagi ati ceghite nikah kt siam niihhhh... ;)
    di mate teman kakchik ade byk ciri2 solehahnye tp bak kate omputeh, there's always room for improvement!
    same2 le kite memperbaiki diri ye :)

    BalasPadam
  4. saya teriam kekurangan dan kelebihan isteri saya seadanya~~cuma da tugas saya untuk pastikan isteri sentiasa jalan lurus~~

    oh hai makcik!!

    BalasPadam
  5. Banyak kelebihan Allah berikan kepada para isteri... jadi berlumba-lumba lah untuk mencapainya...

    Semoga menjadi isteri yang solehah..

    BalasPadam
  6. salam knal kak,
    ms skolah dulu ada tape lagu ni versi asal kump al arqam...sapa yg bg hadiah ntah

    liriknya best ;)

    BalasPadam
  7. kekadang acu takut nak memegang title "isteri"...takut tak mampu menjadi isteri yg baik untuk bakal suami acu...emmm....

    BalasPadam
  8. sentiasa berusaha menjadi yg terbaik utk en.bos :)

    BalasPadam
  9. Salam kak cik..

    Amy suka juga dengar lagu nie , lagu nie di buat khas untuk kakak amy oleh abg nadzri... moga amy terus berusaha menjadi lebih baik dan terbaik untuk suami..mudah2an amin...

    BalasPadam
  10. kakcik, saya sekadar boleh berangan jer la jadi isteri cerdik yang solehah...

    kalo ler izinkan suami poligami djadikan kayu ukur isteri solehah, apa pulak yang nak dijadikan kayu ukur suami soleh.. :)

    BalasPadam
  11. KM...

    untuk yang kurang solehah (seperti kakcik) semoga Dia menunjukkan jalan.... :)

    BalasPadam
  12. eelobor...

    yang halal tidak boleh diharamkan dan yang haram janganlah pandai2 kita halalkan... :)

    BalasPadam
  13. Wa'alaikummussalam AzeedA...

    kebetulan sebelum keluar pagi tadi, TERtonton nasyid ini di kaca TV. Saja buat nota hati kat bawah tu sebab ada seseorang yang suka sangat promote nikah siam kat blog orang lain! :)

    BalasPadam
  14. hai bujal...

    suami isteri adalah pasangan yang saling melengkapi, bukan melihat kesilapan yang disengaja dicari2. Makcik tahu, kamu adalah suami dan abah yang baik. :)

    BalasPadam
  15. Mohamad...

    setiap kita da bahagiannya, cuma kita sahaja yang malas mencari bahagian kita itu...

    Terima kasih atas doamu. :)

    BalasPadam
  16. SSL...

    salam kenal dan terima kasih kderan sudi tinggal komen serta ikuti blog kakcik. :)

    BalasPadam
  17. @cu...

    buangkan rasa takut itu. Kita tidak akan mengetahui sekuat mana gelora sebuah lautan sekiranya kita tidak cuba belayar melaluinya...

    BalasPadam
  18. Mimi...

    semua isteri pun mengharap agar dapat menjadi yang terbaik buat suaminya dan Mimi memang isteri yang baik walaupun selalu berjauhan dengan En. Bos... :)

    BalasPadam
  19. Amy...

    kakcik turut aminkan doa Amy. InsyaAllah, kalian akan bersama dan berbahagia ke akhir hayat. :)

    BalasPadam
  20. Aanas...

    keizinan kepada suami bukan kayu pengukur tapi tanda kepatuhan kepada apa yang telah difirmankan oleh Yang Maha Kuasa. Kalau suami mempersiakan isteri(2)nya, balasannya tetap ada... :)

    BalasPadam
  21. buang komen jangan tak. belum apa2 dah buktikan yang ianya bukanlah solehah.

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.