Kawan-kawan kakcik

Isnin, 10 Januari 2011

'Salahkah saya angkat telefon tunang saya?'...

Boleh tak kalau makcik nak tolong jawab kepada soalan itu?  Tapi sebelum itu, makcik nak tanya dulu - 'apa tujuan awak angkat panggilan yang masuk ke telefon tunang awak itu?'

Mungkin agaknya awak 'tolong jawab' sebab nak tunjukkan :

i) awak sangat mengambil berat

ii) bahawa awak sentiasa berada bersama tunang awak  (walaupun pada waktu yang tak sepatutnya awak ada bersamanya - contohnya, di waktu orang baru bangun tidur dan awak bersama dia berada di rumah yang sama.  Awak dan tunang awak - wajibnya berada di tempat yang berlainan kerana belum mempunyai ikatan yang sah)

iii) kononnya tunang awak sangat menyayangi awak (siapa tak sayang tunang, kan?) sehinggakan tiada rahsia antara kamu berdua.  Lalu dengan ikhlas, dia membenarkan awak menjawab semua panggilan yang masuk - tak kira pada bila-bila masa dan tak kira dari siapa.

iv) awak sememangnya 'bodoh sombong' - sengaja hendak menunjuk-nunjuk.

Baiklah.  Ini jawapan makcik kepada soalan awak :

Makcik rasa, tindakan awak itu memang salah dan 'tidak cerdik'.  Sekalipun dia suami awak, sebenarnya awak tidak punya hak sesuka hati untuk mengangkat panggilan yang ditujukan kepadanya.  Melainkan kalau dia telah memberi kebenaran atas sebab-sebab yang 'mendesak' ataupun  panggilan itu memerlukan jawapan segera sedangkan dia berada jauh dari telefon.  Itupun, awak sebenarnya tidak perlu terus mengangkat panggilan berkenaan.  Bawa sahaja telefon itu kepada dia tanpa perlu menekan butang 'jawab'.

Itu sahaja.  Makcik pun ada anak, dan makcik sangat bimbang didikan yang makcik beri kepada anak-anak tidak begitu ampuh sehingga mungkin sahaja nanti mereka akan mengambil tindakan yang  'bikin malu anak negeri'. Dan kalaupun didikan itu sudah cukup, ujian dariNya tak akan henti menduga kita.  Semoga kita bijak menangani setiap ujian yang datang.

Mudah-mudahan Allah Subhanahuwataala merahmati kita semua dengan kasih sayang dan keampunanNya.


60 ulasan:

  1. hehe...antara isu hangat skrg ni kan kak...

    Saya pun kekadang je tolong jawab hp suami. Tu pun time dia dlm bilik air, kita ckp ada call dan dia suruh jawabkan...:)

    BalasPadam
  2. ~yus~...

    kita yang dah kahwin lama ni pun, tengok dulu siapa yang panggil sebelum memnadai nak tolong jawab, kan?

    Anak2 ni, kena diberi tunjuk ajar juga.. :)

    BalasPadam
  3. TRR...

    sokong yang mana tu? Jangan sampai membawa rebah tau! hehehe...

    BalasPadam
  4. Saya tak pernah tolong answer call tunang saya. Saya pun tak suke dia answer call saya.

    Saya pun tak sibuk nak check.. Adik beradik saya pun mcm tu. Biarlah bingit bunyi call tapi takde sape nk tlg jawabkan call org lain.

    BalasPadam
  5. Sephia...

    eloklah macam tu. Jujurlah pada diri dan pasangan masing2. Kalau sama2 jujur, tiada yang perlu disangsikan.. :)

    BalasPadam
  6. TRR...

    terima kasih atas sokongan itu. Makcik cuma membebel selayaknya seorang tua yang punya anak.. :)

    BalasPadam
  7. Assalamualaikum,

    Yang betul tu tetaplah betul, namun menjadi salah bila dipersalahkan. Hakikatnya yang benar, bila mengungdang mudarat...perlulah dielakkan.

    BalasPadam
  8. Assalammualaikum kak cik..

    ye...kak cik.. bab angkat panggilan ni.. Ila takde nak amik kisah pun tentang hp suami..hikhihik.. kdg2 dia suruh jawabkan tapi kita bawa hp tu pada dia tanpa pandang skrin hp tu pun ..tak kuasa la nak amik tau.. tak penah pun godek2 hp dia.. tapi kalau hp kita...laju je dia nak tengok ...hahahaha

    pelik juga tu.. jawab call di waktu pagi ..time2 orang bangun tidur pulak tu..

    BalasPadam
  9. saya pon tak pernah suka2 angkat phone suami, kecuali kalau dia kata tolong angkat kan...

    BalasPadam
  10. salam,,kak cik,

    walau saya tak berapa jelas isu apa..tapi memang tak sesuaillah nak angkat tepon org lain..tambah2 masa yang kak cik katakan tu...atau memang sesetengah orang sekarang dah tak heran dah

    BalasPadam
  11. Salam;

    Itu jenis anak2 takda etika dan jadi bodoh sebab perasaan riak, dan sengaja nak menyakitkan hati orang lain.

    Jenis manusia sekarang yang berbangga dengan perbuatan dosa mereka.

    BalasPadam
  12. saye pun same jugak x berapa suke angkat phone suami...selalunye anak2 akan bawak hp tu bg kat bapaknye jer bile berbunyi mintak dijwp...

    BalasPadam
  13. acu setuju jawapan makcik
    semoga acu dijauhkan Allah dengan perangai begitu...amin

    BalasPadam
  14. Kakcik - saya sebenarnya semasa bertunang, langsung tak pernah atau sentuh handphone tunang saya, sebabnya seama kami bertunang, masing masing belum beli handphone...nak jimat duit nak kahwin... keh keh keh

    BalasPadam
  15. saya tak jawap hp org lain waima hubby saya......

    BalasPadam
  16. kome tiada rahsia antara kita...tepon mu tepon ku jua...dgn org rmh kome

    BalasPadam
  17. ini satu lagu entri saya suka. setuju sangat .. tak ada apa yang saya nak cakap lagi.

    siapalah anak gadis yang tak berapa cerdik tu ?

    BalasPadam
  18. salam akak..
    bg sy buat ape nak marah2 kan..benda da lepas..ehheh..yg lepas jadikan pengajaran..:)

    BalasPadam
  19. saya sokong memey~

    boo abby abadi~~boo~~

    haha~~

    ok,

    sekarang makcik sila marah saya.

    BalasPadam
  20. kdg2 kita tak jangka
    nmpk mende tu remeh je kan..
    tapi jika diteliti dgn sedalam2nya..ada baik buruknya..

    **saya salu akat tel somi sb xnak asik hubby saya je call nati (jika ade missed call..hubby saya rajin bebenor call balik..biarlah org tu call kan)..jimat bil..hahahaha

    tapi yg pasti..saya tgk ada nama naik dan yg saya kenal...okeh tak???

    BalasPadam
  21. Wa'alaikummussalam Myri...

    adalah baik untuk kita membiasakan yang betul dan membetulkan biasa, kan? :)

    BalasPadam
  22. Wa'alaikummussalam Ila...

    jujurnya, kakcik ini rabun! tambah pula angka dan nombor di hp itu amat kecil - takkan terbaca dek kakcik tanpa bantuan cerminmata! Kakcik juga tak pandai nak 'unlock' hp suami - malas nak ambil tahu. Anak2 lagi pandai :)

    BalasPadam
  23. Mila...

    samalah kita. Tapi, kalau surat memang kakcik akan buka sebab suami tak akan buka surat walaupun telah diberitahu atas nama dia dan dibiarkan berhari2 atas meja! ;-)

    BalasPadam
  24. Suri...

    sikap 'tak hairan' itulah yang membimbangkan kakcik! Takut anak2 dah tak tahu membezakan mana salah mana benar!

    BalasPadam
  25. W/salam Isa...

    sebagai ibu yang punya anak - alangkah ngilunya hati kakcik ini!

    BalasPadam
  26. Ainnoraini...

    kalau suami sedang tidur dan panggilan itu dari bos-bosnya, kakcik akan angkat (tak perlu tekan unlock untuk angkat panggilan, kan?). Kebetulan, bos-bos itu mengenali kakcik. :)

    BalasPadam
  27. Acu...

    Aminnn.. semoga Acu akan segera menjadi isteri yang solehah. :) (Harap2nya dalam tahun ini, Acu akan 'bersama' dengan Mr EE)

    BalasPadam
  28. TRR...

    zaman kakcik dulu, hp belum ujud lagi! Kakcik mula guna hp selepas beranak 4.. hehehe... :)

    BalasPadam
  29. AKT...

    kalau saudara mara, mereka akan tahu untuk mencari kita, kan? :)

    BalasPadam
  30. Kanda AL...

    terima kasih kerana suka catatan membebel saya ini. :)

    Kita doakan agar dia bertambah cerdik berkat belajar dari pengalaman. :)

    BalasPadam
  31. CCC...

    kata arwah Ahmad Nisfu - 'aku bukan marah, aku nasehatttt...' hehehe.. :)

    BalasPadam
  32. bulal x...

    gambar profile awak memang sesuai sangat dengan kata2 yang awal lontarkan! :)

    BalasPadam
  33. SN...

    suami kakcik pula, kalau dah terlepas angkat telefon, dia akan kata 'kalau penting, mesti nanti orang tu call balik'. Boleh macam tu? :)

    BalasPadam
  34. Yer saya setuju dgn Kakcik..

    Kalau suami arahkan soh tolong angkat, baru angkat. Kalau tak der perkataan tolong tu... biar ler tepon tu berhenti berdering dengan sendiri. Macam tu jugak dengan suami.. hormati hak isteri.

    Harap2 dua dua saling jujurlah kan. Kalau ada udang di sebalik kuey teow, tak dapek ler nak tolong. Pada masing2 ler kalau fikir nak hidup dalam aman damai rukun & bahagia.

    BalasPadam
  35. kite pun tak penahhh jwb telepon tunang kite. sebab kite belum ada tunang lagi... kikiki~

    BalasPadam
  36. Assalamualaikum...

    Pelik ya kakcik. Nape masa bertunang boleh bersama padahal bukan halal pun lagi.

    BalasPadam
  37. AzMask...

    kejujuran itu yang penting. Berkepit siang malam pun, kalau tak jujur, tiada ertinya juga.

    Halal haran juga kena diambil kira. Suami isteri pun ada batas sempadan, apatah lagi kalau belum kukuh ikatan.

    BalasPadam
  38. gB...

    belum ada tunang, ek? Bolehlah buat menantu! hehehe... :)

    BalasPadam
  39. Wa'alaikummussalam Ustaz...

    ramai yang ingat, bertunang adalah 'lesen besar' untuk bebas bersama pasangan. :(

    BalasPadam
  40. Kak chik saya tak pernah angkat call suami saya, waima dia sedang mandi pun.kecuali kalau disuruh.private & confidential walaupun wife and husband.

    BalasPadam
  41. sokong 100%.... Tak berhak angkat org lain punya. Lain kalau receptionist di pejabat memang tugas dia.

    p/s: ajar anak kena lihat no. yg appeared on the screen. kalau atuk/nenek/mak2-pak2 sedara ok.

    BalasPadam
  42. Cik Ina..

    kakcik ada juga angkat panggilan untuk suami, tambah2 kalau dia sedang memandu. :)

    BalasPadam
  43. Kakzakie...

    orang yang telefon tu, sah2 bukan nak bercakap dengan kita kan? Kalau dia nak bercakap dengan kita, mesti dia panggil ke nombor kita. :)

    BalasPadam
  44. "tunang saya dah bayar elaun jadi tukang angkat telefon dia.."

    ; MAk ayah saya tak kisah pun kalau saya jadi tukang angkat telepon tunang saya ..."

    " no..komen..saya malas nak jawap isu KECHIK ni....sebab kami tunggu Jais TANGKAP KAMI SEKALI LAGI...BARU DAPAT FRONTPAGE !

    BalasPadam
  45. kak chik..
    isu hangat nie..
    cgg stuju kak..
    tak patut ye nagkat sebab mereka skang sekadar tunang..
    kalau suami pun, kene mintak izin dulu baru sentuh fon

    BalasPadam
  46. IE...

    hahaha... jawapan yang sangat sinis! :)

    BalasPadam
  47. CGG...

    mungkin dia nak jadi penapis teh! :)

    BalasPadam
  48. kakcik, enpakwe sya pun tak angkat tifun sya
    sya lagi tak angkat tifun dia

    tp kalau dia suruh angkat barulah sya angkat

    BalasPadam
  49. Sya...

    yang penting sikap saling menghormati dan saling percaya, kan? :)

    BalasPadam
  50. budak2 sekarang ni terlalu advance. Dah ketepikan agama.semuanya moden katanya.


    risau dibuatnya.

    BalasPadam
  51. Reen...

    bila agama ditolak ke tepi kononnya atas nama 'kemajuan dan kemodenan' - musnahlah institusi kemanusiaan! :(

    BalasPadam
  52. saja je tu kakcik, dia nk tunjuk thp kegedikannya yg maksimum n cr publisiti murahan....

    BalasPadam
  53. nza...

    sedih kan? Kenapalah nak cari populariti dengan harga yang begitu murah sekali! :(

    BalasPadam
  54. setuju sgt, kita yg dah kawin pun, tak penah jawab tpon hubby melainkan dengan kebenaran, nikan pulak dia....getikkk tgk

    BalasPadam
  55. Su...

    fikiran baru setengah masak tu... belum cukup matang. :)

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com