Kawan-kawan kakcik

Selasa, 9 September 2014

Waspadalah dengan keramahan mulut kita...

... kerana pepatah juga ada mengatakan 'kerana pulut santan binasa, kerana mulut badan merana'...

Baru-baru ini aku mengikut suami menghadiri satu majlis.  Tiba-tiba, seorang lelaki di meja kami bertanya kepada suamiku 'awak driver, kan?'.  Aku pun tidak tahu apa tujuannya tiba-tiba bertanya begitu.  Mungkin sebab dia terlalu bangga dengan isterinya yang berjawatan tinggi walaupun dia sendiri 'tiada jawatan'.  

Tidak.  Aku tidak memandang rendah kepada jawatan pemandu. Aku sendiri pun sering memberitahu kepada kawan-kawan bahawa suamiku adalah seorang pemandu.  Sebenarnya maksudku suamiku itu adalah pemanduku kerana dia tak pernah membenarkan aku memandu, sebaliknya sanggup menghantar dan mengambilku di mana sahaja.   Cuma persoalannya, kenapa lelaki itu bertanya dengan selamba di hadapan orang lain yang berada di meja yang sama?  Mungkin dia tiada apa hendak disembangkan sedangkan dia mahu menunjukkan keramahannya?

Begitulah juga dengan kita yang sering bersembang tanpa suara ini. Kadangkala kemesraan kita sehingga kita boleh berkata apa sahaja (sebab kita tidak nampak riak wajah antara kita).  Ditakdirkan suatu hari nanti kita bersua, kita terbawa-bawa keramahan tanpa batasan kita itu.  Contohnya, oleh kerana kawan kita itu kita rasakan boleh 'dibawa bergurau', tanpa memikirkan perasaan atau sensitivitinya, selamba kita mungkin menyentuh sesuatu yang bersifat sangat peribadi.   

Katakanlah, kawan kita itu seorang gadis yang belum bertemu jodoh dan dia memang seorang yang kelihatan agak kasar berkata-kata, kita pun kononnya dengan niat bergurau mengatakan kepadanya 'patutlah kamu ni belum bertemu jodoh.  Kasar sangat, pakwe pun takut nak dekat'.  Bagi aku, orang yang kasar perwatakannya itu belum tentu 'kasar hatinya'.  Kadangkala hati mereka lebih lembut dari agar-agar.  Mudah tersentuh dan mudah rapuh!

Berhati-hatilah.  Dan pesanan ini lebih untuk diriku sendiri yang selalu lupa.  Bila kehilangan kawan, aku tertanya-tanya.  Rupa-rupanya tanpa sedar, mulutku ini yang punya angkara...

Makan malam di Restoran Beriani Asif, Bukit Bintang...

(Sementara menantikan En. Ilham datang, makcik letak gambar-gambar ini dulu, ya... Singgah di restoran ini malam tadi = 8/9/2014 tanpa dirancang.  Sepinggan nasi beriani kosong berharga RM5.00, gambarnya terdelete pulak)


Sebenarnya makcik lupa nama sebenar hidangan ini...

...yang ini pun makcik lupa nama sebenarnya!

Sedap - kejunya memang terasa dan rotinya  pun sangat lembut di makan panas-panas


Susunatur dalam restoran ini kemas dan selesa. Pernah masuk dalam
rancangan JJCM TV3 dan mendapat pengiktirafan A dari segi
kebersihan dari Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL).

Gambar lampu pun makcik nak rakam.  Tapi sebab guna kamera iPad
yang makcik tak pandai nak 'bega', yang cantik pun nampak tak cantik jadinya.

Jangan tanya makcik lokasi restoran ini.  Terletak di celah-celah bangunan dan
di hadapannya ada tempat macam Medan Selera. En. Suami yang bawa ke sini,
jadi siapa nak tahu, kena tanya dia...hehehe

Isnin, 8 September 2014

Arah mana hendak dituju?...

...dan bagaimanakah caranya hendak membanteras tangan-tangan yang tidak bertanggungjawab ini? ...