Kawan-kawan kakcik

Rabu, 23 Mac 2016

Nasi lemak adalah makanan sihat?...

PETALING JAYA : Nasi lemak, the staple Malaysian dish, has been recognised as one of 10 most healthy international breakfasts by TIME Magazine.  
Listing down the various components of the coconut rice dish, the article described nasi lemak as “supremely delicious”.  
“Yes, there’s a bit more fat than is good for you (eat less rice to reduce), but it’s balanced with lots of manganese, protein, and carbs.  
“The chili in the sambal also boosts the metabolism (depending which nutritionist you talk to),” according to the article on Tuesday.   
Sumber : SINI
Apa-apapun, marilah kita amalkan
'makan bila lapar, berhenti sebelum kenyang'

19 ulasan:

  1. entry psl nasi lemak kita pg ni...mmg menu nasi lemak menu kegemaran ramai

    BalasPadam
  2. betul mak..berhenti sebelum kenyang.

    BalasPadam
  3. walaupun menjadi makanan sihat katanya, tapi masih perlu kawal jugak

    BalasPadam
  4. Apa pun kalau makan lebih itu yg memudharatkan
    Bapak kakak tu hari-hari sarapan nasi lemak/lontong/mee goregn dsb air teh tarik tapi tak ada darah tinggi, kencing manis, jantung sampai dah 87 thn sekarang ni. Anak sulungnya pulak yg ada kecing manis...

    BalasPadam
  5. kalau zaman kanak2 dulu, nak makan nasi lemak dapat waktu pagi je.
    Sekarang ni... pagi petang siang malam ada.

    BalasPadam
  6. saya suka semua yang dalam gambar!
    hihi.
    air barli paling best.

    BalasPadam
  7. mkn kegemaran sy adalah nasi lemak bungkus ..sedapnye ....

    BalasPadam
  8. Makan apa pun eloknya itulah yg diamalkan bukannya makan selagi boleh masuk.

    BalasPadam
  9. saya dalam usaha menurunkan BP..so mampu tgk ja la nasi lemak..:)

    BalasPadam
  10. baru makan nasi lemak tadi kakchik..tak boleh hari2.naik kolestrol

    BalasPadam
  11. makanan sihat yg mengemukkan bila makan bnyk.. hee

    BalasPadam
  12. nasi lemak mmg menu tak boleh tinggal kakcik
    tapi sendiri punya ingatlah
    jangna lah terlampau hari2 dan banyak2 jugak
    sakit sendiri tanggung kan

    BalasPadam
  13. nasi lemak lah menu paling best... tapi jangan lah makan hari2... hehe

    BalasPadam
  14. orang malaysia memang tak terlepas dengan nasi lemak..hahaha

    BalasPadam
  15. makan nasi lemak daun pisang adalah paling best...hehe...

    BalasPadam
  16. kalau kita bt sendiri lbh sihat lg... jnji mkn nya berpada2

    BalasPadam
  17. nasi lemak ni kekuatannya pada sambalnya kan kak cik :)

    BalasPadam
  18. nasi lemak ni mmg peberet malaysian.. aina suka nasi lemak sambal paru. huhuhu.. =)

    BalasPadam
  19. Bolehlah kita makan nasi lemak tiap tiap hari KC nampaknya hihi...
    Hari ni kebetulan pulak saya buat nasi lemak

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com