Kawan-kawan kakcik

Khamis, 3 Mac 2016

Istiadat pernikahan masyarakat Islam Di X'ian, China...

...aku kongsikan di sini istiadat tersebut yang aku tonton di saluran Discovery World...

Istiadat pernikahan hanya di meja makan dalam
rumah pengantin perempuan...

Wanita dalam gambar ini adalah pengacara rancangan

Pasangan pengantin yang bersetuju untuk bernikah.

Tazkirah dari Imam...

...agar suami isteri sentiasa ingat ajaran Al Quran...

...tentang tanggungjawab isteri...

...tentang tanggungjawab suami...




Pasangan pengantin diminta mengucapkan kalimah Syahadah,
bermula dengan pengantin lelaki...

...diikuti dengan pengantin perempuan...

...dan pasangan tersebut diisytiharkan sebagai suami-isteri,
Aku tak tahu masyarakat Islam di sini mengikut Mazhab yang mana, tapi kalau di Malaysia yang berpegang kepada Mazhab Syafie (tapi Imam Syafie tidak mengajar untuk meletakkan hantaran yang tinggi, kan?), mungkin pernikahan mereka ini dikatakan 'tidak sah' ...

Wallahhuaklam...

Rujukan Rukun dan Syarat Nikah di SINI

19 ulasan:

  1. Dia tak pakai wali dan saksi nikah ye kakcik
    Kalau gitu rasanya bukan mazhab Syafie.
    Entahlah... wallahualam.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bab wali dan saksi tu kakcik tak pasti sebab ada ramai yang duduk keliling meja tu. Tapi nampaknya tiada 'akad'. Tiada perjanjian dari pengantin lelaki yang menyebut 'menerima nikah dengan mas kahwin'. Bukankah mas kahwin itu hak seorang isteri?

      Nak cerita lebih-lebih pun, kakcik bukan orang yang arif...

      Padam
  2. uhhh tak tau nak komen macam mana..bab nie.

    BalasPadam
  3. kalau nikah kat malaysia, memang terus tak sah ni..heheee

    BalasPadam
  4. Macam cuma ada khutbah nikah..tapi ijab qabulnya tak ada...hihi....ke PC tersilap...

    BalasPadam
  5. pengacaranya sangat garang.hikhik

    BalasPadam
  6. Moga mereka kekal bahagia hingga ke akhir hayat.

    BalasPadam
  7. pelik jgk ye kakcik nampak cam cara omputih kawin....

    sbb teringat syarat utama berkahwin kene ada
    akad, saksi kalu tak silap dana...
    tp yelah kita tak pasti mereka ikut mazhab apa kan

    BalasPadam
  8. Kat sana mazhab diorang lain kan mak....

    BalasPadam
  9. Mazhab lain la kot kan kakcik.

    Ada tempat yang hanya cakap "aku terima" macam "I do" tu saja..


    BalasPadam
  10. Saya suka juga kalau dpt tengok rancangan rancangan bentuk gini KC...Seronok tengok budaya mereka yg jauh berbeza. Ohhh diaorg tak de ijab kabul mcm kita ye KC

    BalasPadam
  11. macam takde akad je tu...ke masa dorang ucap syahadah dah dikira akad? confuse...huhu...

    BalasPadam
  12. Budaya akad nikah di Malaysia ni pula banyak tokok tambah....

    BalasPadam
  13. Kakcik tunggulah nekcik pergi riki ye..ni salah satu tempat yg nekcik nak pergi..tapi dik kegetiran 2016..terpaksa lah di simpan hasrat di hati

    BalasPadam
  14. Mas kahwin wajib. Kan dah nabi cakap.

    BalasPadam
  15. Hantaran pun Wajib. Kan meLAYU cakap. Kwang2

    BalasPadam
  16. pelik tp xberani nak komen lebih2...ilmu masih kurang..untuk pencerahan perlu tanya bijak pandai ni agar tak confius..

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com