Kawan-kawan kakcik

Sabtu, 17 Mac 2012

Anak-anak pelarian...




Nak buat macamana.  Rumah mak dan ayah mereka kecil sahaja. Bagaimanapun bersyukurlah kerana masih ada tempat untuk berlindung.  Alhamdulillah.  

Keadaan begini terjadi bila anak-anak buahku datang tidur di rumahku.  Jadinya, Adik dan Bangcik lebih suka untuk 'melepak' bersama sepupu-sepupunya di ruang bawah yang terbuka itu.



32 ulasan:

  1. Salam Kakcik,

    Budak2 memang suka tidur selerak macam tuh, teringat saya suatu ketika dulu masa kecik2 mcm tuh lah akak tidur dgn sepupu2 akak di rumah arwah abah bila cuti sekolah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. W/salam Kak Nani...

      budak2 tu kalau dah berjumpa, macam itulah gaya mereka. Macam dah tak perlukan orang lain untuk jadi kawan :)

      Padam
  2. tido cmni ramai2 best ape kak cik...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kakcik suka juga mereka macam tu. Semoga persaudaraan mereka tetap utuh walaupun nanti mungkin terpisah jauh.

      Padam
  3. rumah kaklong lagi kecik...kaklong ingat tetamu pun pikir 2 3 kali nak tidor ramai kat rumah nihh....huhuhu!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rumah kakcik ni kecik je, tapi selalu jadi tempat persinggahan adik2 (adik kandung mahupun adik yang sudi mengganggap kakcik seperti kakak mereka), juga kawan2 anak2 kakcik. Selagi orang sudi, selagi itulah kakcik seribu kali sudi menerima kehadiran mereka. :)

      Padam
  4. Balasan
    1. Iyalah tu... Bila nak jemput kakcik minum pagi kat rumah Gedek? :)

      Padam
  5. Salam Kakcik;

    Ishhh... tak baik kata anak2 buah pelarian... hahaha..

    Biasalah tu Kakcik, rumah saya pun kalau hari cuti tempat sepupu-sepapat anak2 saya (anak2 buah) datang melepak.. macam tongkang pecah dibuatnya..

    Dari satu sudut, orang kata murah rezeki kannnn...??? Kalau rumah kita menjadi kesukaan adik beradik, saudara mara datang bertandang. Insyallah....!!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. W/salam Isa...

      hehehe... memang macam tu 'bahasa' kakcik.

      Mudah2an begitulah, mereka yang datang ke rumah kita 'membawa bersama rezeki' yang mungkin kita tak perasan pun. InsyaAllah. :)

      Padam
  6. sonoknya tdo ramai2..teringat zmn kecik2 tdo ramai2 ngam sepupu sepapat kat rumah nenek..time subuh nenek kjut ngan sapu air wudhu dr tangannya kat muka kita org..punya le sjukkkk..kata nenek 'air mutiara'..skrg nenek dah smakin nyanyuk..syang nenek dan memori indah tuu..

    BalasPadam
    Balasan
    1. InsyaAllah, satu hari nanti anak2 kakcik dan anak2 buah kakcik itu akan mengenang kembali memori ini. :)

      Padam
  7. Salam Kakcik,

    Kat rumah kak ani selalu terjadi bila adik beradik dari kampong datang.

    Bukan tak ada bilik tapi mereka (terutama yang dah berusia) suka tidur di ruang tamu, sebab mereka kata tidur di bilik lemas dan lagi satu mereka malas nak naik ke atas.

    Biasalah kalau kita balik kampong kenduri kendara pun begini jugak.

    BalasPadam
    Balasan
    1. W/salam Kak Ani...

      adik beradik saya semua ada di KL/Selangor. Disebabkan saya adalah kakak sulung, di rumah sayalah tempat berkumpul selalunya. :)

      Padam
  8. Salam Kakcik,

    rumah ni pun sama kakcik..kalau berkumpul sesekali..adik2 sepupu lebih suka tido bergelimpangan macam ni kat ruang tamu..tak ndaknya diorang tido dalam bilik..tak happening kata nya..hehe...tido pun nak happening....

    BalasPadam
    Balasan
    1. W/salam Siti...

      bila dah melepak ramai2 tu, macam2 ceritalah keluar. Sedar2 semuanya senyap sunyi sebab dah lelap. :)

      Padam
  9. ekekke lebih kurang rumah saya gak kak ..
    anak2 lebih suke lepak2 depan dari tidur dalam bilik .. kdg2 tuu perambat jugak masuk bilik ekkeke ;)

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yang tak bestnya, kalau dia orang tidur meninggi hari. Lepas Subuh, boleh sambung tidur balik. Silap2, tetamu datang, rumah masih macam tongkang pecah!

      Padam
  10. hehehe....begitulah senario bila musim cuti sekolah masa saya kecik2 dulu. kalau tak ke rumah mak saudara, sepupu2 yg dtg bertandang & tido kat rumah. seronok bila ramai2

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dulu, masa arwah mak dan bapa kakcik masih ada, bila kami semua balik ke kampung, akan adalah adegan 'cop' tempat tidur. Betul-betul macam mangsa banjir di dewan orang ramai! :)

      Padam
  11. IM pun suka tidur di ruang tamu. lapang...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kakcik lebih suka 'memerap' dalam bilik. :)

      Padam
  12. seronok lagi dari tidur dalaqm bilik sorang-sorang.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Masa budak2 dulu saya pun macam itu, tapi sekarang saya lebih suka 'bersunyi2an'. :)

      Padam
  13. Salam Kakcik,

    Ha ha sonok apa tido ramai-ramai, meriah! Kalau nak hari raya lagi meriah dan macam tongkakng terbalik!

    BalasPadam
    Balasan
    1. W/salam Yong...

      bagi saya, kenangan berkumpul di hari raya di kampung semuanya dah jadi sejarah. :(

      Padam
  14. sebenarnya kak,cara ni lagi setailo! lagi sukaaa! ni la klasik!!!hehehee

    i prefer gini dari tilam kalau ramai2 adaaa...hehe

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kakcik pun suka anak2 kakcik rapat dengan sepupu mereka. Jangan nanti sampai tak kenal saudara.

      Padam
  15. saya dulu pun waktu kecik, suka tidur ramai2 kat ruang tamu rumah nenek dgn sepupu2 :)

    BalasPadam
  16. hihi.. ingat rumah saya tadi.. sebijik macam rumah saya...

    BalasPadam
  17. tgk gambaq ni teringat zaman budak2 time cuti sekolah

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com