Kawan-kawan kakcik

Selasa, 27 November 2012

Rosak!...

Petikan di bawah diambil dari SINI

Rosak bahasaku. Kalau tak guna bahasa campur-aduk,
nampak tak cerdik ke?

Yang ini tak tahu nak dikategorikan macam mana.
Jangan ada nanti yang turut merasa bangga atas kerosakan
yang disengajakan.  Semoga kita terlindung dari segala kerosakan.

16 ulasan:

  1. Bahasa kalau tak dicampur aduk, tak urban katanya :)

    BalasPadam
  2. bahasa org sekarang kakchik. dalam satu ayat ada 2-3 bahasa. dah tu dengan singkatannya lagi.

    BalasPadam
  3. trend millenium katanya
    yang bawah lagi parah..

    BalasPadam
  4. bahasa jiwa bangsa...teringat siri drama Osman Baku (Dato Rahim Razali)

    BalasPadam
  5. skrg ini dah jadi macam ikutan dah kk cik kann..
    *saya sendiri pon adakala terikut ikut jugak... hehehee

    hat yg bawah tu pulak,
    tak sangka pula saya kontoversi yg pernah saya dengar tu benar...
    alahaiiiii... apa yang dia nak banggakan sangat tuuuu... hmmm

    BalasPadam
  6. oh...
    kutang paham mula mulanya yang bawah tu..

    lama lama rasanya macam paham...

    BalasPadam
  7. saya pun terkelip-kelip juga nak memahami bahasa di segmen yg bawah tu..dan tak faham juga apa cerita sebenarnya..macam perkara tak elok tapi macam dielokkan oleh penulisnya..macam tu ke..ehhh pening kepala!

    BalasPadam
  8. Sy tak nak komen apa-apa. Tapi saya percaya, dalam keburukan pasti ada juga kebaikan. Yang baiknya, beliau menghargai anak itu walau bukan dalam ikatan halal. Anak itu berhak mengenali dunia. Sudah tentu kita sedih dgn kes2 buang bayi. Kan?

    Tapi, yang buruknya dalam hal ini - aib sendiri itu jgnlah di ceritakan lagi. Cukuplah ahamba Allah yg mengaibkan diri beliau dgn gambar-gambar saat2 selepas melahirkan anak itu suatu masa dulu. Sudah2lah bercerita tentang itu lagi. Memang kita manusia biasa. Tidak terlepas dari membuat silap. Tapi, membongkar sendiri aib itu bukan tindakan bijak.

    BalasPadam
  9. alamak kakcik..malu..saya pun selalu guna bahasa rojak T_T

    BalasPadam
  10. qema ada juga guna bahasa rojak ni kakcik
    kadang-kadang guna dialet kelantan terutama kat FB & blog huhu

    BalasPadam
  11. tahniah tu Nabil...yg kisah bawah tu..x paham la..x tau nak ckp apa..elok diam jer dari berkata2 kena saman x pasal2 jer nanti..

    BalasPadam
  12. erk!! bonda pun selalu rojak kan bahasa. nak kata rasa urban tak kot, tapi kadangkala alpa..manusia tak pernah cuai dari kesilapan kan. Yang bawah tuh pulak, bagi bonda..jika dia telah insaf dan bersedia mnerima anak itu lahir ke dunia sudah memadai. berilah pluang dan ruang pada dia untuk terus berubah. Allah swt sentiasa membukakan pintu taubatnya..Allahualam ^_^

    BalasPadam
  13. Kakak isu pertama kuranglah sikit. Tapi isu kedua rasa tidak tidak wajar ianya dibanggakan. Kena sedar dan tahu mana yg baik dan sebaliknya..

    BalasPadam
  14. trend ejaan yang ternyata merosakkan bahasa, kadang2 terasa susah sangat ke nak eja bebetul, sampai kdg2 susah nak faham

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.