Kawan-kawan kakcik

Rabu, 14 Disember 2016

Petua meletak senduk kayu - tidak sesuai untuk merebus cili...

...aku ada meletakkan tentang petua meletakkan senduk/sudip kayu untuk mengelakkan air rebusan melimpah keluar.  Dalam ruang komen, ada yang mengatakan beliau telah cuba petua tersebut untuk merebus cili tapi air tetap melimpah.  Alhamdulillah, ada yang menjawab komen tersebut dan memberikan sebabnya.  Jom baca...


10 ulasan:

  1. Salam Rabu. Menyinggah bila ada kesempatan hari ini. Petua ni mmg menjadi tapi kalau cili KA sendiri pun x pernah cuba.. info menarik ni kak cik tq yer

    BalasPadam
  2. setakat ni saya guna senduk kayu utk merebus cili ok ja..alhmadulillah..tak melimpah keluar airnya

    BalasPadam
  3. saya selalu guna petua ni bila menggulai je..nak2 kari terung..kalau cili xpenah cuba lagi..

    BalasPadam
  4. Kakak macam Kamsiah Yusoff tu buat ok pulak kakcik
    Atau mungkin air dia banyak sangat tak?

    BalasPadam
  5. Mck dah rebus cili, bubur nasi....sama ja limpahnya..pun kat blog harini :))

    BalasPadam
  6. Bila rebus cili kering biasanya PC masukkan/sendengkan senduk steel atau kayu dalam periuk..alhamdulillah ok..

    BalasPadam
  7. biasanya kalau ciri kering saya rendam dengan air panas je kakcik..tak pernah rebus..hehehe.takut hilang pedas..

    BalasPadam
  8. Selalunya saya celur cili kering dengan air panas je sebab malas nak kemas kalau air melimpah keluar dari periuk

    http://www.fatindays.com

    BalasPadam
  9. Wah....... ni baru betul KC, beri sebab dengan ilmu gitu. Tapi saya buat jugak waima merebus cili pun KC. Mcm ok aje kalau tak silaplah....

    BalasPadam
  10. ooo baru tau... sy rebus pun kdg2 je kak...kalu mls sgt rendam ngan air pns je...

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.