Kawan-kawan kakcik

Jumaat, 13 Mei 2016

Tentang harta pusaka, faraidh dan wasiat...

PERKONGSIAN DARI WHATSAPP...


Khas buat isteri...
BILA SUAMI MENINGGAL, APA PERLU BUAT??


Kematian tidak kira sesiapa dan ketika. Namun, sekiranya kematian itu melibatkan suami, isu berkaitan Harta Pusaka beliau mesti diberi perhatian yang lebih terutama oleh isteri simati. Apabila mati suami meninggalkan harta, isteri dan anak2, kebanyakan isteri merasakan harta pusaka itu hak dia dan anak2 shj. Bagaimana dgn ayah dan mak suami? Hukum Faraidh telah menetapkan ayah dan mak masing2 dapat 1/6 setiap orang (rujuk Surah Al-Nisa' ayat 11), isteri 1/8 dan baki untuk anak2.

Jika suami tiada ayah dan anak lelaki, isu lagi besar boleh timbul apabila anak2 perempuan hanya dapat 1/2 jika seorang, 2/3 jika dua orang atau lebih, isteri tetap 1/8 dan baki akan berpindah kpd adik beradik simati. Jika adik beradik menuntut dan isteri tak mampu membayarnya..bagaimana? Kejahilan pd Ilmu Faraidh boleh membawa risiko waris2 dekat simati makan hak orang lain yg sudah tentu hukumnya HARAM (rujuk Surah Al-Fajr ayat 19).

Isu HARAM kadang2 boleh berlaku juga walaupun dalam keluarga yg lengkap dgn ayah dan anak lelaki. Saya bg beberapa contoh:

1. Isu hutang simati. Waris2 wajib selesaikan hutang simati terlebih dahulu sebelum harta difaraidhkan. Hutang dgn Allah seperti badal haji, zakat (terutama zakat simpanan yg tidak dikeluarkan oleh bank), fidyah puasa dll juga hutang sesama manusia, bank dsb. Hutang tak selesai tapi harta pusaka telah dimanfaatkan oleh waria memberi kesan besar kpd arwah di alam barzakh dan dosa waris kerana gagal tunaikan tanggungjawab. Ketahuilah bahawa hutang juga diwarisi oleh waris ikut bahagian masing2.


2. Isu tahlil dan kenduri arwah. Ia seolah2 jadi wajib apabila seseorang meninggal. Sedangkan tahlil bukan sunnah nabi. Tiada satu hadis pun diriwayatkan berkaitannya. Sedangkan uruskan pusaka yg wajib dgn dalil ayat Al-Quran diabaikan. 10 tahun mati, tp pusaka tak selesai. Tahlil entah berapa puluh kali dah buat. Tahlil hukumnya harus. Jd sunat (dapat pahala) jika dibuat dgn cara yg elok. Isu bacaan zikir dan ayat2 Al-Quran sudah betul. Tp isu menggunakan harta pusaka semasa tahlil dan jamuan kenduri arwah TANPA PERBINCANGAN DENGAN SEMUA WARIS DAN PERSETUJUAN MEREKA adalah HARAM. Sedar atau tidak bahawa isteri simati telah memberi makan kepada jemaah yg datang bertahlil itu dengan harta yg HARAM. Na'uzubillah. Andaikata waris bersetuju, perlu diingat bahawa yg boleh bersetuju melepaskan hak adalah waris yg cukup umur sahaja (baligh). Waris2 bawah umur tidak boleh melepaskan hak. Maka kekal HARAM jika bahagian mereka digunakan.

3. Isu bahagi sama rata. Hukumnya harus dlm pembahagian harta pusaka. Tetapi yg boleh membuat keputusan bahagi sama rata adalah anak2 lelaki shj sebab bahagian faraidh mereka adalah besar iaitu 2 bahagian. Jika mereka tidak bersetuju maka tidak sah pembahagian sama rata. Kadang2 simati telah berwasiat supaya harta dibahagi sama rata. Wasiat tu tetap tidak boleh dilaksana jika waris lelaki tidak bersetuju. Keputusan sama rata juga tidak boleh diputuskan oleh waris2 bawah umur.

4. Isu wasiat. Ada orang suka berwasiat supaya hartanya diserahkan kpd waris2 tertentu. Ada pulak syarikat2 tertentu yg mempromosi dan membuat dokumen wasiat sehingga mengelirukan ramai orang. Ada yg berwasiat kpd seorang anak sedangkan dia ada anak2 yg lain. Ada yg wasiatkan harta tertentu utk anak2 tertentu. Wasiat sebegini boleh mendatangkan risiki perbalahan antara waris jika mereka gagal memahami. Hukum wasiat kpd waris yg dapat faraidh adalah tidak sah kecuali dipersetujui oleh semua waris. Persetujuan mesti berlaku selepas mati pewasiat. Jika waris2 tidak faham, risiko berbalah dan makan HARAM boleh berlaku.


Wasiat yang sah dan wajib ditunaikan ialah wasiat pada kadar maksima 1/3 sahaja kepada BUKAN WARIS seperti anak angkat, anak tiri, anak susuan, cucu dari anak perempuan dll. Wasiat juga boleh dibuat kpd masjid, sekolah agama, anak yatim dsb.

BELAJAR Faraidh adalah wajib.

Betul!!! Harta difaraidh selepas mati. Tapi belajar Faraidh mesti semasa hidup supaya masing2 faham hukum dan bekalkan ilmu yg sah kpd waris2.


Semoga penulisan ini bermanfaat.

Sekian,

Ustaz Mohd Khusairi bin Saleh.
Da'ie Ilmu Faraidh
Exco Generasi 
0134354679

9 ulasan:

  1. Ada baca jugak kat WA KC.....
    Hukum Allah tetap hukum ALlahkan....tp biasanya jarang adik beradik lelaki sebelah suami yang menanggung nafkah anak anak yg ditinggalkan oleh suami kita tu. Yg kena menanggungnya dah tentulah si Isteri si mati. Tapi mungkin ada hikmah yg kita tak tahu

    BalasPadam
  2. Terima kasih untuk perkongsian ilmu pagi ni :)

    BalasPadam
  3. Kes tak faham itulah yang selalu harta tak mau diurus segera..harta pusaka jadi porak peranda..berpsrang poun ada kan

    BalasPadam
  4. Nice sharing kakcik.. bagus gak ni..

    BalasPadam
  5. Isu yang sangat baik utk tatapan rakan-rakan blogger kak cik. tahniah! isu faraid, wasiat dan hibbah banyak diperbincangkan secara akedemik melalui forum-forum faraid, wasiat dan hibbah harta pusaka. fenomena di Malaysia, ibu tunggal tidak terbela selepas kematian suami kerana hanya sebahagian kecil faraid kepada isteri. kerana itu, Jabatan agama Islam setiap negeri, JAKIM dan Amanarah Raya menasihatkan agar para suami mengamalkan perwasiatan harta semasa hidup bagi mengelakkan masalah tidak puas hati pembahagian faraid.

    wasiat akan mengatasi faraid. namun begitu, wasiat perlulah jelas, teratur serta sah disisi hukum dan menepati undang-undang di Malaysia.

    Wasiat bukan hanya untuk para suami. tetapi untuk kita para isteri. Zaman sekarang kebanyakkan wanita bekerjaya dan berharta kan!!

    BalasPadam
  6. Terimakasih kak...sangat penting ni...nanti nak baca lagi sekali..

    BalasPadam
  7. tq utk share nih kakcik

    teringat masa belajar kt sekolah agama psl faraid nih... ni lah subjek yg bt ngantuk mata almaklum kene kira2 hehehe kalu bab munakahat laju je

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.