Kawan-kawan kakcik

Khamis, 12 Mei 2016

Tenggiri goreng tumis asam...

...ini namanya catatan minta PELEMPANG.  Apa nak buat, puan tanah kedaung ketandusan ILHAM...


Bahan-bahan  : 

Bahan tumis :
bawang putih
bawang merah
halia
cili api

sebiji tomato
sebiji bawang besar

semangkuk air perahan asam jawa

tenggiri yang telah digoreng

Cara-cara memasak :

panaskan minyak masak

bila minyak panas,
masukkan bahan tumis
kacau hingga layu

Alamak! tertonggeng pulak!
masukkan air asam jawa
tambah sedikit air untuk mendapatkan kuah

masukkan ikan dan gaul
sesuaikan rasanya (tambah garam gula secukup rasa)
oh...masakan makcik tak guna serbuk perasa, ya...

akhir sekali, masukkan tomato dan bawang besar
kacau sehingga agak layu keduanya...
Siap untuk dihidang dan dimakan.


13 ulasan:

  1. makan nasi panas2 tu..rasa bertambah tu bonda

    BalasPadam
  2. Aduh kak cik..
    Sodap untuk berbuka puasa saya ni..
    Lama tak buat ikan air asam ni :)

    BalasPadam
  3. Lauk simple cenggini pon dah berselera mak.

    BalasPadam
  4. Kakcik, lauk mahal tu..memang la sedap :)

    BalasPadam
  5. Yumssd kakcik. Sedap ni saya suka.

    BalasPadam
  6. Masak asam ni salah satu favourite makchaq... nampak sedapnya...

    BalasPadam
  7. Mesti sedap ni....jarang buatlah KC masak cenggini....nanti nak buatlah....mcm senang aje tu. Eh apa yg nak dilempangkan..... OK ar tu

    BalasPadam
  8. Dulu arwah mak acu selalu buat. Sedap makan dengan nasi panas2

    BalasPadam
  9. Saya pon tengah dok siap nak pi cari makanan!

    BalasPadam
  10. kegemaran saya .... selalu sy masak ..saya suka byk bawang dah rasa masam dan pedas .... sedap nye

    BalasPadam
  11. As-salam kak cik,

    Antara lauk feveret saya ni.. Malam tadi baru masak lauk ni.. guna bahan yang sebiji macam kak cik he..he.. tapi saya guna ikan tongkol..

    BalasPadam
  12. Nampak memang bubuh banyak halia ke kak.. tak pernah masak macam ni. Patut cuba ni..

    BalasPadam
  13. assalamualaikum kakcik
    kaknoor pun suka masak asam tenggiri goreng ni
    sedappp nya disini susah nya nak cari ikan kakcik
    sabo je lah

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.