Kawan-kawan kakcik

Selasa, 20 November 2012

Bunuh diri... ada tak yang kita fikir di sebalik berita ini? ...



Yakinkah kita bahawa 'titik peluh' di restoran
mamak itu adalah 100% dari mereka yang
Islam agamanya?
 

23 ulasan:

  1. sama2 kita renungkan....ada sesuatu yg boleh kita jadikan iktibar dari kejadian nie....adakah tanda halal yg dipamirkan betul2 halal utk dinikmati...

    BalasPadam
  2. nasib baik saya tak gemar sangat makanan kat mamak...

    BalasPadam
  3. salam kak chik..
    semstinya tidak..mereka kebanyakkannya INDIA..
    huhu..percakapan dan segi pakaian pondah tahu..

    BalasPadam
  4. lebih berhati-hati dalam pemilihan tempat makan..

    BalasPadam
  5. huhu saya pun terfikir benda yg sama hari tu kakcik..

    BalasPadam
  6. Saya nak tanya..kalau makanan tu halal adakah salah kita makan kalau tukang masaknya nonmuslim?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Nanti kakcik buat satu catatan untuk pertanyaan ini. Kita tanyakan dengan mereka yang lebih arif. Tapi, kalau kita fikirkan pun 'tangan' mereka itu adakah bebas dari memegang sesuatu yang tidak halal buat kita di luar waktu kerja mereka, kan? ;-)

      Padam
  7. kak cik, kat sp/penang ni, kawan2 bagi info utk saya kenalpasti restoran nasi kandar yang toke nya "mencurigakan" walaupun semua pekerjanya bersongkok...tapi kalau belah selangor dsbnya memang tak masuk sebab waswas. ada juga kwn2 yg test pelayan restoran mamak baca fatihah, tapi saya tak pernah buat lagilah...

    BalasPadam
  8. Assalamualaikum Kak Cik

    dari dulu saya memang ada sak dengan kedai mamak2 .....

    BalasPadam
  9. Asalkan 'mamak' jer kita anggap Islam..tapi sepatutuya memeng begitu..kalau hindu kita panggil keling lak..kan?

    BalasPadam
  10. ...ni mesti kes stress teruk...tu sebab smpai bunuh diri. hrp2 takde la org Islam yg mcm tu.

    BalasPadam
  11. Salam kakcik..

    Kejadian ini sedikit sebanyak telah membuka mata dan fikiran kita untuk memikirkan tentang perkara tersebut..

    BalasPadam
  12. Mestilah tak yakin ...huhuhu.. Saya mmg tak berapa berkenan sgt dgn kedai mamak Kakcik. Makanan dia tak kena dgn selera la. Kakcik plak mcmn?

    BalasPadam
  13. Tak mention pun dia kerja kat kedai mamak kan kak cik. Restoran india pun banyak kat penang sana, saya mmg akan masuk restoran mamak yg muslim jer, bukan restoran india non muslim. Normally tempat yg saya selalu makan, diorg pasang ayat alQuran, feveret roti nan dan tosey tuh hihi

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ada ditunjukkan dalam berita TV, dia bekerja di Restoran Kassim Mustapha.

      Padam
  14. x paham la kaum dorang ni..asal stress jer bunuh diri..pelik...

    BalasPadam
  15. huhuhui... mudahnya menyelesaikan masalah

    BalasPadam
  16. sekarang ramai yang bunuh diri untuk elakkan masalah..
    padahal lagi banyak masalah timbul..
    baru pagi tadi ayatkan budak opisni yang suka bebeno gi kedai mamak.. nasib anak2 saya sekarangni dah tak nak masuk langsung kedai mamak... timbul curiga masa bulan puasa pekerja dia semua bersarapan dengan tanpa bersalah.. dah tentu bukan orang Islam.. sejak itu memang tak masuk kedaitu lagi...

    BalasPadam
  17. kebanyakan kedai mamak kat malaysia ni, islamnya hanya pada "ayat-ayat al quran" yang tergantung di setip dinding kedai tersebut. sedangkan tokey dan pekerja-pekerjanya adalah india tulen yang bkn beragama islam. berhati-hatilah dalam memilih soal halal untuk setiap makanan yang kita makan. Allahualam...

    BalasPadam
  18. bagus kakcik... menyingkap disebalik tirai...thumbs up!

    BalasPadam
  19. kebanyakan restoran mamak tidak menggunakan tenaga india muslim sepenuhnya.. sy yakin itu..

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.