... pemilik kedai itu berniaga makanan
bukannya dia buka kafe internet
jadi janganlah kita ambil kesempatan
pesan air secawan tapi duduk berjam-jam
siap tanya password WiFi
lepas tu buka laman web
ajak kawan bincang pasal business
tentang projek yang untungnya juta-juta
pemilik kedai hanya mampu memandang saja
hendak ditegur tak kena gaya
pelanggan yang datang terpinga-pinga
hendak duduk tempat tiada
tapi kita hanya buat selamba
seolah-olahnya tempat itu kita yang punya
tak baik tau!!!
Pesan Ibnu Umar ra... 'Jika kamu berada pada waktu petang, janganlah kamu menunggu pagi. Dan apabila kamu berada pada waktu pagi, janganlah kamu menunggu petang. Gunakanlah masa sihat sebelum masa sakit dan masa hidup sebelum masa mati' (Ini adalah tazkirah ringkas yang kakcik terima melalui sms pada pagi ini).
Tak patut...memang tak patut...
BalasPadamnak tarik pelanggan tapi lain pulak jadinya kan kak
BalasPadamBanyak yg jadi begini di mana-mana terutama di fast-food, sampai tak tempat nak duduk buat pelanggan baru masuk
BalasPadamhmmmm susah juga ni...
BalasPadammanusia diberi Allah akal , gunalah sebaik baiknya ...
BalasPadamMmg tak baik. Even kalau takde wifi pun, ramai gak yang buat gitu kat kedai mamak. pesan teh tarik kurang manis satu, pastu duduk la situ 14 jam bersembang sampai pengsan dgn kawan2. Pastu gelak kuat2 dgn perasaan, "group aku la yg paling cool skali kat kedai ni, mesti org jeles tgk betapa happeningnya group kiterang ni."...
BalasPadammemang tak patut..sama la mcm kedai makan kat office sy ni.dah abis makan pun tp x reti2 nak bangun.bersembang sakan.kesian customer lain xde tempat duduk..
BalasPadambetul tuu kak
BalasPadamsituasi niee saya jumpe banyak di kedai2 ..
minum , lepak .. borak2 .. tgk lag tv , bola , gusti .. minum hanya secawan .. duduk berejam .. siannn tuan kedai .. nak halau serba salah .. cuma harapkan org boleh reti bahasa .. huhu
mmg tak patut.....org mcm tu selfish....semua nak percuma jer
BalasPadamSalam Kak Cik..,
BalasPadamkalau musim bola pun camtu juga...order segelas air dan sepinggan makanan duduk hingga 100 minit disitu..
semuga sama-sama dpt mengambil iktibar...Insyaallah...aaminnn
ye la memang tak patut..
BalasPadammmg tak patuttt...
BalasPadamkesian tokey kedai..
BalasPadamAda wiFi sahal tak de pun tak kena tapi sampai ambik kesempatan cam tu agak2 le.
BalasPadamhuhuhu...selalu jgk tgk situasi mcm ni...
BalasPadamsy 1st time comment kat blog k.cik (sy rasa la). tp bg sy peringatan ini sgt2 la berguna utk semua. sy bkn peniaga, cume pemakan gaji spt org ramai2. kite seharusnya berfikiran wajar & rasional, spt yg telah dipesan oleh para sahabat Rasululullah SAW. jgn la kite memandang bahawa semua peniaga itu mengaut keuntungan yg bsr. kite xperlu utk menjadi pakar ekonomi sekali pun, utk mengira, harga segelas air di kedai mamak rm 2 x 4 org = rm8...dan kite lepak sampai 2-3 jam & menggunakan kemudahan internet. adilkah bagi pihak penjual? sama jugak utk org2 yg lepak die kafe2 mahal2? & kdg2 kite guna pula sumber elektrik utk charge laptop? semua urusan melibatkan wang. sbg pelanggan, kite juga harus meletakkan timbang rasa utk pihak penjual.
BalasPadamterima kasih utk reminder k.cik..semoga lbh ramai yg membacanya...
Terima kasih keran sudi singgah dan tinggalkan komen di blog kakcik. Kakcik ke blog Puan tadi, tapi nampaknya dah lama blog itu tidak dikemaskini... :)
Padamramai oprang mengambil kesempatan untuk keuntungan dan kepentingan diri sendiri tanpa memikirkan kerugian orang lain... kita kena adil pada diri sendiri dan orang lain...
BalasPadamSalam Kenal Kak Chik
BalasPadamFirst time visit sini. Menarik jugak blog ni.
Saya dah follow. Nanti rerajin singgah blog saya.. Heehehe!
Betul kakcik, ada setengah tu siap main catur, entah game ke berapa.
BalasPadamKita yang nak datang makan ni terkial2 cari meja, dah paling kesian, akhirnya kita keluar saja cari tempat makan lain. Kesian tuan kedai.