Kawan-kawan kakcik

Khamis, 18 Oktober 2012

Sesungguhnya, pendedahan begini lagi membuatkan kakcik makan hati...


Bukan maksudnya kakcik suka ia disembunyikan dan dibiarkan berleluasa.  Sebaliknya kakcik bimbang bila ia dihebahkan secara terbuka, yang tak tahu (bukan sekadar anak-anak, tapi ibubapa juga atau mereka yang lebih dewasa) akan menjadi ingin tahu.  Dari rasa ingin tahu, mereka meneroka lalu menjadi leka... :(

125 ulasan:

  1. saya sokong.... btul jugak dari tak tau timbul rasa nak tau...

    BalasPadam
  2. sokong.. anak2 skrang cpt la terpengaruh , diorg terdedah dgn teknologi ni. sng nk sbr bende2 ni

    BalasPadam
  3. risaunyer jadi mak ayah zaman sekarang ni.... kalau x bg guna internet kata kuno bila bagi rasa bimbang lak kalau tekan bende2 yang bukan2 camgini..

    BalasPadam
  4. sokong..btul kak..skrg semua mudah terpengaruh tak kira tua atau muda..lagi2 remaja..
    risau betul..dgn gejala zaman skrg ni..

    BalasPadam
  5. aah kan kakcik, setuju... konon2 kuarkan kt paper supaya dpt dibendung masalah tp kang jd masalah lain...

    BalasPadam
  6. Perasaan ingin tahu tu ada pada sesiapa sahaja...moga2 dijauhkan dari anak2 kita semua benda ni kak cik. Takut coz Aina kerja anak kat rumah tak ada yg pantau. Kalau tak kat rumah pandai dicarinya kat cybercafe pulak...

    BalasPadam
  7. risau dgn kemajuan ank2 sy yg semakin remaja...maju dgn gajet2 baru utk dibelikan...nk dipantau selagi termampu, ambik lngkh perlu..ibu/bapa2 kena majukn diri 2, 3 lngkh dari depa tu, kalu tak, kena 'tipu'lh nt...

    pendedahan mcmtu buat org tertarik...dunia semakin maju "setiap aksi ada reaksi".

    BalasPadam
  8. betul tu kak cik.....pendedahan begini akan menjadikan lebih ramai tahu dan ingin tahu......

    BalasPadam
  9. betul juga kata kakcik...bila baca berita mcam ni, yg tak tahu, jadi tahu tentang kewujudannya

    BalasPadam
  10. Setuju dengan kak cik, macam sekrang saya x tau pun pasal ni ,tapi bila baca kat sini sibuk pulak nak tahu..jadi x mustahil klu org lain pun akan berfikiran begitu kan...

    BalasPadam
  11. Lebih risau pd mak bapak yg rajin skodeng laman web ni, anak2 boleh jg pantau...org dewasa?

    BalasPadam
  12. lorr.... terang terangan ke..?
    ermm..

    BalasPadam
  13. setuju..sebenarnya pendedahan sebegini membuatkan perasaan ingin lbh tahu melonjak2..jgnkan glgan remaja takut golongan lelaki pertghan pun sama..menarik dan tertarik

    BalasPadam
  14. kak cik..kita yang ada anak remaja ni ikut risau sama kan..

    BalasPadam
  15. betul setuju.dari tak tahu menjadi tahu
    yg dilarang tu org suka buat

    BalasPadam
  16. saya pun risau...takut pun ada...
    bila ada benda2 mcm ni macam2 benda buruk boleh berlaku...

    BalasPadam
  17. betul kak.. dari tak tahu jadi tau.. :(

    BalasPadam
  18. macam2 dah skrg ni..
    hanya diri sendri yg dpt mgawal baik buruk sesuatu tu..
    tapi lagi baik kalau semua akhbar,filem,drama,web cerita kan ttg prkara yg baik2 je kan kak..
    kalau yg perkara xelok diceritakan mesti byk benda buruk brlaku akan datang..

    BalasPadam
  19. Assalamualaikum,
    Tak tau nak komen apa...terkedu pun ada. Baru 15 tahun hu hu hu

    kalau bagi tepon 3310, dah tentu depa ni tak mau guna. bagi telefon pintar, panjang pulak akalnya mereka ni.

    Kalau tenet kat pakai line, mudah sikit kita pantau & sekat laman tak berguna gitu.

    BalasPadam
  20. sosial berleluasam, tag

    http://asmarpunyablog.blogspot.com/2012/10/mega-giveaway-dari-wwwyanayassincom.html

    BalasPadam
  21. setuju dengan k.cik. kadang2kan k.cik media yang memainkan peranan kadar jenayah ni tau.. perasan tak, bila ada satu jenayah disiarkan harini eokpun berlaku perkara yang sama.. mcm bermusim kan?

    BalasPadam
  22. Betul tu kakcik sama gak cam blog gay ke lesbian ke? lagi didedah lagi org nak amik tau huhu

    BalasPadam
  23. BETUL TUU KAK ..
    adehhhh laman web utk cerpen lucah ! ..
    huhuhu
    apee nak jadi x tahulah huhuh

    BalasPadam
  24. aiyoooo aiyooo... tak beli dah paper2 yg citer cenggini sbb anak2 byk tanya... bukan tak nak citer tapi belum masa sesuai..

    BalasPadam
  25. as salam,

    haah, sama jugak ttg kecurian, siap cerita plak cara2 diorang kumpil guna ape, peralatan yg diorang guna...semua nya pencetus idea buruk tambahan pula hidup dalam negara yg makin hari makin material

    BalasPadam
  26. betul doh..molek2 kita dok tahu jadi tahu...

    BalasPadam
  27. hurm...benda ni tak sepatutnya berlaku..inilah yang boleh merosakkan akhlak remaja kita ni....

    BalasPadam
  28. salam mak :)

    maaf lama tak mengomen.setuju sgt, patutnya kat paper tu jgn dedahkan benda2 mcm ni terperinci sgt.dr tak pernah tahu jd teruja nak tahu.eh tp sy tak ingin cari pun...huhu..

    BalasPadam
  29. sy paper ni pon x baca..kakcik ckp ni br sy tahu..tp kita mmg takde masa nk carik mende-mende gitu kan..bnyk lagi mende berfaedah nk buat

    BalasPadam
  30. susah juga kalau semua benda dihujung jari..inilah masalahnya..

    BalasPadam
  31. Mmg betul pun kak cik. Ni surat kabar metro je biasa yang suka tulis cerita2 tak berguna macam ni. Mereka rasa mereka mendedahkan kebenaran. Tapi hakikatnya mereka menggalakkan rasa ingin tau lagi.

    *kak, ada dpt sms saya tak tdi?

    BalasPadam
  32. setuju tu.. bila didedahkan begini yg tk pernah tau mula la nak mencari

    BalasPadam
  33. betullah kak..

    saya di larang beli apa2 risalah yg ada gambar lucah di depannya..so mmg tak belilah..maksudnya di sini pakai yg melampau terdedahnya..saya tak nak anak2 terbaca,terlihat dan tertau...kalau nak tahu saya sendiri akan bg tau..bila mata memandang dgn pandangan yg sia-sia itulah namanya pandangan yg tidak bermakna dan kosong.pandanglah dan lihatlah dgn pandangan yg penuh makna dan syukur dgn menghayati setiap kejadian.mesti ada Penciptanya..itulah pandangan yg bermakna...Allahuakbar

    BalasPadam
  34. Zaman teknologi yg canggih ini.. semuanya di jari.. senang jer kalau nak carik...

    BalasPadam
  35. betul mak....baik tak payah nak hebahkan sangat benda benda macam ni... rosak anak anak...

    BalasPadam
  36. Perasaan ingin tahu tu ada dalam diri setiap insan. Mula2 baca paper tu, teringin nak cari. Peh tu..

    BalasPadam
  37. biasanya manusia ni makin dilarang itulah yg ingin dicuba...

    BalasPadam
  38. a'aa betoi tu.. risau tkt budak2 @ ank2 duk cari apa laman tu..

    BalasPadam
  39. setuju dgn kakcik, lagi didedahkn begini lagilah depa dok mencari

    BalasPadam
  40. Setuju dengan kerisauan kak cik...naluri ingin tahu mungkin akan menyebabkan keadaan menjadi lebih buruk...

    BalasPadam
  41. Betul tu kakcik...saya selalu pantau anak2 kalau dorang depan komputer...takut..maklumlah sekarang ni semua dihujung jari..yang elok blh dapat tak elok pun mudah dapatnya..

    BalasPadam
  42. Ia kes buka salah tak buka salah. Bila buka jadilah spt Kakcik katakan. Bila tak buka pihak berkuasa buat tak tau saja dgn kes2 maksiat di depan mata..

    BalasPadam
  43. setuju sgt..bimbang sgt dgn keadaan remaja skrg ni..sy sndiri pun ada anak remaja..mengajar plk anak2 dlm umur 11thn yg pd peringkat umur ni semuanya nak tau..huhu

    BalasPadam
  44. betul tu kak cik...sekarang ni macam-macam benda mudah jer tersebar..kita kena pantau nanak2 skang

    BalasPadam
  45. wak pon setuju kak chik tuuu.. uuuHuuu

    BalasPadam
  46. betul tukn k'chik..knpala masih blm boleh dikwal spenuhnya blog @ laman2 web yg bukan2 & memudaratkan ni,sedih & takut kita jdnya :(

    BalasPadam
  47. Betul tu..

    Kekadang pendedahan begini lagi akan meningkatkan perasaan ingin tahu..

    BalasPadam
  48. saya dah lama 'bookmark'... eh, maksod saya 'tahu'....

    BalasPadam
  49. betul tu kakcik... setuju sangat...
    mereka sekarangni mmg cepat terpengaruh...

    BalasPadam
  50. setuju kak..dr tak tahu boleh jd tahu dan ingin tahu...akhirnya terjebak sama.

    BalasPadam
  51. yelah kakcik.. jd risau ngan suasana skrg ni

    BalasPadam
  52. lg didedah lg byk plak cite kan kak...mcm2 skrg ni...

    BalasPadam
  53. kak cik...
    takde maknanya..

    blog kak cik hebat...
    tgk keywords smlm kak cik update...

    hebat..!

    (jawapan utk komen kak cik)

    BalasPadam
  54. Betul kakcik. Benda buruk tak baik sebar-sebarkan.

    BalasPadam
  55. Ya Allah.. macam macam skrang ni.. takut plak..

    BalasPadam
  56. Salam..
    penyalahgunaan internet..
    pilihlah mana yang baik,
    perkara baik sekalipun
    bila tersalah guna beginilah
    jadinya.

    BalasPadam
  57. setuju dgn pndapat kak cik tu....bila didedahkan perasan ingin tahu makin membuak2 dijiwa terutama golongan remaja walaupun bukan semua.....

    Selamat hari raya aidil adha kakcik.

    BalasPadam
  58. sungguh tak menyenangkan..huuhh..takut je kan.

    BalasPadam
  59. kakcik
    Ada orang berkata, kita sudah dipaksa memakai kain orang sekarang ini, termasuk "tepi"nya. Dipakaikan kepada kita dengan pelbagai cara, yang disedari atau tidak. Dan kita terpaksa sama-sama menanggung akibatnya.

    BalasPadam
  60. semakin dihebahkan semakin ramai yg nk tau..risau.

    BalasPadam
  61. Ini memang patut dipantau lagi-lagi anak-anak muda yang suka terpengaruh dan ikut ikut perkara negatif...Semoga anak kita semua dilindungi nya

    BalasPadam
  62. betul akak. sepatut nya jangan di besarkan benda-benda macam ni..

    BalasPadam
  63. teknologi makin canggih...macam2 boleh jadi...takot lak rasanya..

    BalasPadam
  64. teknologi ada baik ada buruknya. kita kena berhati2 risau jugak sebab ada anak sekarang ni. taktahu apa yang terjadi di masa akan datang.

    BalasPadam
  65. lebih makan hati kalau anak kita sendiri terjerumus sama..

    BalasPadam
  66. http://wanwidget.com/

    macam macam hal sekarang niih

    BalasPadam
  67. Assalamualaikum,

    Betoi tu,setuju sangat dengan Kak cik..Risau gak Kak Ros bila dengar cerita2 yang macam ni...

    BalasPadam
  68. yang tersembunyi pun kita tak suka..inikan pulak yang terang-terangan begini..

    BalasPadam
  69. Media tak sepatutnya terlalu terbuka tapi..Ada baik juga sebab pendedahan kpd parent yg terlalu busy dan terlalu percaya kat anak..perlu pantau anak2 selalu...

    BalasPadam
  70. btl kakcik pakjoe sokong semua komen yg kta btl hihihi

    BalasPadam
  71. mmg tak baguihlerkan.. isyh takut ngan generasi muda.. yang dah tuatu tak tau nak nasihat camner kan..

    BalasPadam
  72. generasi baru harus di pantau lah takut nya dengar,kena pantau anak sendiri ni tak boleh jadi mana tau kan..

    BalasPadam
  73. nyue setuju jugak dgn kakcik... semakin berleluasa la..

    BalasPadam
  74. assalamualaikum kakcik..apa khabar?? semoga kakcik sihat walafiat disamping keluarga tersayang

    BalasPadam
  75. Metro mmg mcm tu kak....nak dedah pun...berpada2 lah.....akai tak de kot....

    BalasPadam
  76. betul tu kak cik.....yg tak tau dh jd tau,mula la mencari....huhuhuuu

    BalasPadam
  77. betul tu.. makin di dedah... makin org nak tahu... moga kita semua dilindungi olehNya...

    BalasPadam
  78. ya betul tu ..
    bila dah leka hanyut ke tengah lautan dan lemas

    salam maal hijrah kakchik ;D

    BalasPadam
  79. Sangat setuju ;)

    Kakcik org kuala kangsar ke?

    BalasPadam
  80. betul tu kak cik...yg tak tahu dah jadi tahu..Memang risau bab macm ni...

    BalasPadam
  81. betul tu.dari org tak tahu..jadi tahu..

    BalasPadam
  82. assalamualaikum kakcik...betul tu bahaya juga ni...semua org pasti akan risau juga kalau mcm ni...:)

    BalasPadam
  83. dalam dunia siber kebebasan tanpa had.. kawalan hanya atas diri sendiri..

    BalasPadam
  84. tak bertanggung jawab mereka ni buat benda2 camni.sepatutnya kongsi sesuatu yg bermakna

    BalasPadam
  85. mmg sangat susah hati...utk anak anak disni...kami sekat semua laman sosial...tapi ibubapa yang penyayang bukan sahaja bekal kan anak anak dengan gadjet terkini, tetapi juga talian internet sendiri....xdapat kami nak pantaw lagi...

    BalasPadam
  86. betul, waktu pendedahan budak sekolah hidu gam di dada akhbar, peningkatan kes berlaku di sekolah. tapi dari sudut +venya ada kak, masyarakat lebih alert..

    BalasPadam
  87. singgah :) cubit2 nuff akak :)
    p/s * tudung tu RM148 /pc..murah RM30 drpd yg femes tu tp quality sama :)

    BalasPadam
  88. Setuju dengan kakcik Nur. Baik2 orang tak berapa tahu dah jadi tahu.

    BalasPadam
  89. keinginan membuatkan mereka teruja untuk layarinya..
    Moga jauhkanlah hendakNYA dari anak-anakku..

    BalasPadam
  90. betul tu kak cik...dr okita xtahu jd tahu pulak...anak2 skang ni dh makin advan tkt betol la

    BalasPadam
  91. done for standard chartered :D
    mornink kak chik ;D

    BalasPadam
  92. risau dengan perkara begini..anak-anak remaja mudah terpengaruh..

    BalasPadam
  93. Tu lah pasal..kalau d hebahkan lain pulak cite nya..tp kalau x kita x tau pulak apa depa buat blkg kita..aduhaii zaman skrg ni dh bermcm mcm..

    BalasPadam
  94. saya setuju tu kak...

    bukan bermakna kita nak cerita itu disembunyikan..tp... ia seolah2 mahu menjadikan org lain rasa ingin tahu..dan cari lagi..lagi2 budak2 zaman skang nie.. bahaya...

    BalasPadam
  95. Betul Kakcik.. benda macam ni ramai yg mudah terpengaruh.. Bukan setakat remaja, yg terlebih remajapun akan turut serta. Lebih parah yg belum remajapun akan terpengaruh..

    BalasPadam
  96. betul tu kakcik....dya yg muda ni punrisau

    BalasPadam
  97. Betul tu kak cik....bimbang anak2 kita akan terpengaruh.

    BalasPadam
  98. risau masa depan anak2 kita kan kakcik





    BalasPadam
  99. betul tu kak.. bile dah tulis dlm paper, mmg ade yg teruja nak gi tgk emnde tu..aduhai..semakin menjadi2 lah gejala sosial ni..:(

    BalasPadam
  100. Ada jugak macam nie.?? :O
    Haishh, tak patut..
    Dah laa anak2x kecik sekrang pun dah tahu laman sosial nie..
    Takut mudah terpengaruh jee,

    BalasPadam
  101. btl2.. lady pun rs teruja nak tahu dah sekarang.. huhuhuhu

    BalasPadam
  102. Salah siapa ya.. media, penulis cerpen lucah itu, tenet atau.... atau... sangat membimbangkan. Dunia zaman ini depan belakang atas bawah semuanya menakutkan...hmmm...Semoga Allah swt memelihara iman kita dan iman jenerasi kita... Amin.

    BalasPadam
  103. :( dengan gejala mcm ni dan menakutkan sebab ada anak remaja

    BalasPadam
  104. Salam K.chik..betul tu.Budak2 skrg lbh cerdik...klu depa main tenet tu kita kena pantau la...


    p/s:Ada yg berminat dgn pemanggang ajaib yg murah?Jemput singgah ya.Terima kasih

    BalasPadam
  105. Risaunya dengan perkembangan dunia hari ini, bila semua di hujung jari memang macam2 boleh jadi...

    BalasPadam
  106. aduhai mcm ni yang buatkan kita risau....

    BalasPadam
  107. sama la kak
    macam zaman saya student dulu
    bila keluar benda2 gini kitaorang yang muda nih ada sifat ingin tahu yang tinggi
    dan pasti akan cari sampai jumpa
    bahaya kan benda2 macam nih

    BalasPadam
  108. Sangat setuju. Macam bagi publisiti free aje pulak .... huhu

    BalasPadam
  109. mereka camgini lah perosak teknologi...tak reti guna kemudahan teknologi kearah yg betul...

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.