Kawan-kawan kakcik

Rabu, 9 November 2011

Nur Kasih....

ini bukan drama mahupun filem

ini adalah kisah benar

kisah dua anak kecil

punya nama yang sama

seorang berusia 50 hari

dan seorang lagi

usianya 8 bulan.

Status mereka?

hanya Allah juga Yang Maha Tahu

mereka menumpang kasih

pada yang sudi memberikan.

Ikhlas atau tidak

itu bukan kita yang tentukan.

Setidak-tidaknya

mereka masih ada tempat

untuk menumpang

Montel kan?  Semoga dia membesar sebagai anak yang sihat dan cerdik.

Mereka berkongsi nama yang sama.

Aku yang rasa tercekik bila anak yang baru berusia 8 bulan ini disuapkan
dengan nasi keras berkuah pedas (konon kata'nya', anak ini suka makan pedas).

Budak-budak ini bilalah hendak ada rasa keinsafan.  Tahukah mereka erti kesusahan?

notahatiseorangakuyangjugaseorangibu : bukan tiada keinginan untuk membantu tapi aku tahu sejauh mana keupayaanku.  InsyaAllah, kita tidak akan menjadi miskin dengan bersedekah.  Walaubagaimanapun, biarlah ianya antara kita dan Allah sahaja yang tahu.



25 ulasan:

  1. kesiannya kak cik..nape bangang sgt suap baby sekecik tu makan pedas.teringat anak saya si kenit 1 tahun 10 bulan kat umah.uwaaaaa

    BalasPadam
  2. Anak2 kita terlalu senang kan kak..

    BalasPadam
  3. saya tidak tahu macamana nak didik anak saya supaya tahu ertinya susah. sebab saya pun kadang-kadang makan kfc dan mekdi

    BalasPadam
  4. bila tengok anak2 org, teringat kat anak2 yg jauh dimata.. :(

    BalasPadam
  5. Salam Kakcik,

    Bayi2 aper lah mereka tahu, aper ker benda mereka buat tuh? suap nasi dgn lauk pedas? Ishhhh..kesian

    BalasPadam
  6. Semuga anak2 itu dilimpahkan dengan nur kasihNya sepanjang hayat. Amin.

    BalasPadam
  7. kesiannya....
    sedih bila pikirkan kita beria-ia nak tolong walhal kita tau kemampuan kita takat mana..

    tolong seadanya lah...

    BalasPadam
  8. semoga anak2 itu menjadi anak2 yg cemerlang, soleh & solehah

    BalasPadam
  9. betul tuh kakchik anak-anak kita tak pernah rasa kesusahan

    BalasPadam
  10. susah2 kita ada lg yg lebih susah kan kakcik... sian baby tuh...:(

    BalasPadam
  11. @happyirfa,jangan bangangkan orang yang bagi anak dia suap makan pedas tu~

    comel budak yang umur 50 hari tu mak~~

    BalasPadam
  12. takder ker orang tegur sipenyuap baby tuh? akai letak mana?
    ish ish ish...

    lagi sedih mikirkan saper ler mak bapak budak2 tu kan? sampai hati mereka...tp saper lah kita nk persoalkan ni semua...

    BalasPadam
  13. alahai...
    cheqna pernah susah sebelum mendapat sedikit kesenangan sekarang..
    lebih menghargai apa yang dimiliki sebab tahu betapa susahnya nak dapat kesenangan skang

    BalasPadam
  14. Semoga kedua2 nurkasih ini mdpt kasih syg secukupnya, awat la bg nasi keras Dan kuah pedas? Sian adik ni

    BalasPadam
  15. bergenang air mata melihat anak2 itu... teringat Adik Iffah even dier d depan mata shj...huhuhuh

    BalasPadam
  16. Budak2 skrg nie.. apa aje nak semua dptkan.. kalau zaman dulu..kalau nakkan sesuatu.. alahai susahnyaa nak dpt.. hmm..

    BalasPadam
  17. kalau anak2 saye mase kecik dulu2, dah besar baru nak makan pedas...

    BalasPadam
  18. montel & comel kedua -dua anak ni...moga membesar dgn sihat & ceria..

    BalasPadam
  19. kesiannya budak tu..harap2 membesar dengan sihat..takde org tegur ke mak dia bagi makanan pedas..? kesian perut anak.. kalau dia suka sekali pun umur macam tu tak sesuai lagi..bahaya..nanti da besar senang kena gastrik..

    BalasPadam
  20. Assalamualaikum Kakcik,

    Saya juga sentiasa berdoa semoga anak-anak saya (yang belum kawin tu) insaf dan sedarlah yang hari tidak akan sentiasa cerah.

    Kak ani juga pernah tengok budak berusia lebih kurang 8 bulanlah jugak disuap nasi berkuahkan tom yam. Tertanya2 dalam hati macam mana boleh menjadikan budak ni suka makan macam ni, mungkin kerana diajar. Alah bisa tegar biasa.

    BalasPadam
  21. SALAM,
    ANAK YG TAK MENGERTI APA2 . MOGA MEREKA INI MENDAPAT KASIH SAYANG DAN JAGAAN YG TERBAIK

    BalasPadam
  22. sedih dan sebak ...


    anak2 kita yang selalu leka ....

    BalasPadam
  23. Kesian anak-anak tu - bebudak apalah yg mereka tau, menganga aja bila lapar.

    BalasPadam
  24. cumilnya..
    moga Allah memberi rezki padanya melipah ruah..

    BalasPadam
  25. kesian adik.... baru nak sedap makan kfc, hehehehe

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.