Kawan-kawan kakcik

Isnin, 31 Oktober 2011

RM10.00 sebiji ...

Dibeli oleh suamiku di Hentian Rehat dan Rawat Air Keroh.
soalan ceputembaga :  apakah rasionalnya telur masin dijadikan bunga telur?  Sudah dua kali aku menerima bunga telur 'bertelur masin'. (~_-)



40 ulasan:

  1. uish ada ke org bg telur masin kakcik?? 1st time lak acu dengar...

    BalasPadam
  2. SALAM,
    BUAH APA TU ? MAHALNYA ! LEBIH SEDAP DRPD DURIAN KE ?

    BalasPadam
  3. kakcik...
    sy pernah beli sebijik rm14....huhuhu....teringin punya pasalllll...

    kakcik..
    masa sy kawen pun sy guna telo masin, saje jek nak buat kelainan sikit...(bukan sbb harganya mahal ye...heheheh)

    BalasPadam
  4. yelah kakcik. buah apa tu??

    saya pun pernah dpt telur masin sebagai bunga telur. Tahan lebih lama kah? atau mungkin mencari kelainan...huhu

    BalasPadam
  5. Acu...

    memang ada, semalam adik ipar kakcik bawa balik dua biji. Nampaknya dibuat untuk jemputan istimewa. Dah jadi trend agaknya!

    BalasPadam
  6. W/salam Dato'...

    buah mangga. Tapi saya lebih suka buah durian. :)

    BalasPadam
  7. Azian...

    maknanya, dah lama jugalah budaya bunga telur masin ni, ya? :)

    BalasPadam
  8. ~yus~...

    itulah buah mangga BESARRR PUNYEEEE. :)

    Mungkin juga telur itu untuk kelainan dan tahan lebih lama macam Yus kata.

    BalasPadam
  9. Besar mangga tu kaakcik. Teliurlah jugak. hihi...

    Kalau di Johor dah banyak guna telur masin kakcik supaya tahan lama - tak mudah busuk. Lagi kalau bertandang biasanya kami bagi satu pahar kepihak satu lagi, so kalau telur pindang/telur masin dia tahan. Tapi ada juga yg tak makan telur pindang, so gantilah telur masin. Itu keluarga kakaklah....

    BalasPadam
  10. tak pernah lak dpt telur asin setakat nih.. belah2 mana tuh kakcik..??

    BalasPadam
  11. kakchik..
    saya x penah dapat..tapi kalau sy dapat sy suka..hehe.mintak lebih boleh ker?buat kerabu telur masin

    BalasPadam
  12. telur masin lebih tahan lama sikit dari telur biasa... dekat kampung saya di johor budaya telur masin ni dah bermula lebih kurang 10thn yg lps...

    BalasPadam
  13. uishh..besarnya mangga tu..
    mesti sedap kan..?

    terliur tgk...

    telur masin? biasanya kita tau telur puyuh adalah..

    tapi kita suka gak kalau dapat..hehehe

    BalasPadam
  14. hah??
    ye ke??
    boleh praktik ni..tapi sah2 kena baling ngan ma kat umah dulu =)
    seriusly..ni first time dengo

    BalasPadam
  15. telur masin lebih tahan lama kot.. kalau telur biasa tu cepat sikit rosaknya..hehehe..

    BalasPadam
  16. Salam Kakcik

    Masa saya kawin hari tu pun bg bunga telur,telur masin. Mak kata tak mudah pecah, tahan lebih lama.

    BalasPadam
  17. tu menandakan keluarga pengantin kaya...bajet besar...hehe

    BalasPadam
  18. wah besarrrnye punyeee!

    yg teman nengor telor masin tu sbbkan kulitnye yg putih bersih tu.. teman takde dpt lg tp teman suke kalo dpt.. :)

    BalasPadam
  19. buah mangga???? emm...tak pernah jumpa lagi & x pernah dapat lg telur masin kat mana2 majlis kenduri kawen

    BalasPadam
  20. mangga nie kan kak ??
    perghhh besar dan mahal
    isinya sedapkahhh ??

    BalasPadam
  21. balik rumah belah makan ngan nasi...tak membazir.

    BalasPadam
  22. mempelam ke kakcik.. mesti sedap ni

    BalasPadam
  23. oh org guna telur itik sbg bunga telur sbb bentuknya yg lebih cantik..kata mak sylah..

    BalasPadam
  24. sy suka dapat telur masin.. sebab sy lagi suka makan telur masin dari telur rebus.. (",)

    BalasPadam
  25. ye la kak,
    musim kawin byk telur biase.. kadang tak termakan..
    jadi drg kasi telur masin, different.. makan ngn nasi kosong pun da sedap

    BalasPadam
  26. Assalamualaikum Kakcik,

    Kak Ani pernah juga dapat telur masin sebagai bunga telur pengantin. Masa tu majlis perkahwinan di Kuala Selangor.

    Perkahwinan sepupu. Bunga paha pun digantung telur masin. Rasionalnya mungkin supaya telur tu tahan lama.

    BalasPadam
  27. berbaloi walaupun mahal .. nanti saya nak jual murah sikit - RM9.98 sebiji.

    rasionalnya supaya bila kita doakan cepat makbul .. sebab masin mulut kita.

    BalasPadam
  28. saya pernah dapat jugak sekali kakcik, bunga telur yang guna telur masin ni...meming pelik rasanya tapi pastu kalau lapar berlaukkan aje telur tu

    BalasPadam
  29. tak suka kalau orang bagi telur asin...sebab masin...

    telor pengantin sedap dengan telur ayam...isshhh telur asin tu mahal rege dan boleh dapat darah tinggi..hahhaa

    BalasPadam
  30. mak ai, mahalnya buah pelam tu.. pelam versi apa tu?

    terkekeke ketawa bab bunga telor telor masin..1st time dengar... kalo telo pindang banyak ler..

    BalasPadam
  31. Telur masin tahan lebih lama tapi regha nya lebih mahal. Ate pernah dapat beberapa kali, khususnya dari sedara mara di Johor tapi setakat ni semua yg beri telur masin itu 'org berada'.

    BalasPadam
  32. mangga ye,kakcik..
    org tu bg telor masin sbb nak mudahkan kerja sbb boleh war bbrp bln sblm majlis,telur pon ssh rosak

    BalasPadam
  33. hahahahah ..... dia makan garam dulu tu ...

    BalasPadam
  34. Anak saya pernah dapat telur masin masa kenduri kahwin kat Perak. Pelik juga tapi dah mula jadi trend rupanya ya..

    BalasPadam
  35. kakakku kakcik..
    orang yg bertuah je yg dapat telur masin tu.. tahniah hahaha..

    BalasPadam
  36. sy pun pernah dpt sekali telur asin...betul la rsnya khas utk yg spesel..hihi

    mangga buah peberet saya...

    BalasPadam
  37. kakcik..mak sy pun salu dpt telur masin kalo dia gi kenduri area kuala selangor. mula tu macam pelik.. tp stylo jugak. hehe

    BalasPadam
  38. sy pon x biasa menerima bunga telur asin tp biasa gaks mendengarnyer.

    p/s: keputusan dugro chef cilik tuh next week kots.

    BalasPadam
  39. kalau singgah di rnr sg perak, keluarga IM selalunya tak miss makan nasi + ikan patin masak tempoyak!

    BalasPadam
  40. mahalnya kak....berapa kilo tu...


    Pehh kak....ada ke bunga telur...telur masin....pelik ni....lom pernah jumpa...ahakz

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.