Kawan-kawan kakcik

Khamis, 14 Januari 2016

Panas berbahang - kesannya mula kurasa...

Ini Adik
hari ini Adik tak ke sekolah
Adik demam
harap Cikgu faham
Adik bukan tak mahu belajar
tapi Adik betul-betul demam
tekak adik pun perit dan sakit

Kalau minggu lepas aku bermandi peluh ketika memasak dan beberapa kali mandi / bertukar pakaian sehari kerana tak tahan dengan bau sendiri, sehari dua ini aku rasa seram sejuk pula.  Sesekali aku rasa 'hilang' dan kepala macam bergoyang.

Dari semalam Adik mengadu sakit tekak.  Aku suruh minum air banyak-banyak dan makan ubat. Pagi ini bila adik mengadu masih tak sihat, aku tetap suruh dia ke sekolah.  Adik bersiap dan solat Subuh tapi dia merengek kata tak larat.  Akhirnya aku akur untuk membenarkan dia tidak ke sekolah. Nanti kalau dia tumbang di sekolah, siapa yang susah, kan?

Sana sini aku baca kawan-kawan yang mengeluh kepanasan.  Ada yang terpaksa membiarkan pendingin hawa terpasang di rumah sepanjang hari.  Aduh, ini baru panas di sini.  Di 'sana' nanti, tak terbayang bagaimana pula panasnya.  AllahhuAkbar!


Allah Ta’ala berfirman:

فَأَنذَرْتُكُمْ نَارًا تَلَظَّى

“Maka aku peringatkan kalian dengan api neraka yang menyala-nyala.” (QS. Al-Lail: 14)

Allah Ta’ala berfirman:

كَلاَّ إِنَّهَا لَظَى. نَزَّاعَةً لِّلشَّوَى

“Sekali-kali tidak, sesungguhnya neraka itu adalah api yang bergejolak, yang mengupas kulit kepala.” (QS. Al-Ma’arij: 15-16)

Allah Ta’ala berfirman:

فَاتَّقُواْ النَّارَ الَّتِي وَقُودُهَا النَّاسُ وَالْحِجَارَةُ
“Maka takutlah kalian kepada neraka yang bahan bakarnya adalah manusia dan bebatuan.” (QS. Al-Baqarah: 24)

Dari Abu Hurairah radhiallahu anhu bahwa Nabi shallallahu alaihi wasallam bersabda:

نارُكُمْ هَذِهِ الَّتِي يُوْقِدُ ابْنُ آدَمَ جُزْءٌ مِنْ سَبْعِيْنَ جُزْءاً مِنْ حَرِّ جَهَنَّمَ، قالُوا: وَاللهِ يا رسولَ اللهِ إِنْ كانَتْ لَكافِيَةً، قالَ: فَإِنَّها فُضِّلَتْ عَلَيْها بِتِسْعَةٍ وَسِتِّيْنَ جُزْءًا كُلُّها مِثْلُ حَرِّها

“Api kalian ini yang dinyalakan oleh anak cucu Adam hanyalah 1 bagian dari 70 bagian dari panasnya api Jahannam. Mereka berkata, “Demi Allah wahai Rasulullah, api di dunia ini saja sungguh sudah cukup (untuk menyiksa).” Maka beliau bersabda, “Maka sesungguhnya api jahannam dilebihkan 69 kali lipat panasnya, dan setiap bagiannya (dari 69 ini) mempunyai panas yang sama seperti api di dunia.” (HR. Al-Bukhari no. 3265 dan Muslim no. 2843)

13 ulasan:

  1. skang mmg el nino kan..tp takut lg panas kat sana T_T

    BalasPadam
  2. Mmg panas KC .....tak tahan rasanya, saya ni duk menghantar, mengambik anak, mak aiii mmg pergh!! Panasnya....
    Cikgu pun mmg suruh duk rumah kalau budak budak tak sihat. Moga adik cepat sembuh yer. KC pun sama yer, org tuatua ckp time panas panas gini jgn terus mandi KC....org katalah....

    BalasPadam
  3. Saya pon dok minum air berliter-liter untuk mengelakkan suhu meningkat..

    BalasPadam
  4. anak saya pun dah start selsema n batuk,
    memang panaslah sekarang ni... awal mlm lg dah pasang ekon

    BalasPadam
  5. Moga dik cepat sembuh..
    Anak saya yg najeeha pun tidak sihat..
    Pastu selsema pulak..
    Pagi tadi gi sekolah juga tu..
    Minta2 ok lah dia disekolah..

    BalasPadam
  6. smpai ke bln 3 nun tuh kakcik oi pns gini.... sbb tu skrg musim dmm n tonsil kan kalu kurang minum air mmg lah tak tahan ngn kepanasan nih...

    BalasPadam
  7. Alahai kesian pulak tengok adik. Ini baru minggu ke dua sekolah kakcik.
    Jangkaan el-nino sehingga Jun kakcik bayangkanlah macam manalah bebudak balik sekolah tengahari terik..

    BalasPadam
  8. Anak tidur berekon jelah kakcik. Samalah kita pun mandi berkali2.

    BalasPadam
  9. tulah kakchik ...baru panas dunia... tapi betul kakchik panasnya membahang . malam kena bukak aircond n kipas sekali

    BalasPadam
  10. skrg cuaca panas membahang... kita di nasihatkan minum air banyak....
    semoga adik cepat sembuh...

    Allahuakhbar takut saya kak... panas di dunia pun terasa perit... di akhirat sana lebih 69 kalinya panas...subhanallah...

    BalasPadam
  11. tempat saya malam tadi dan petang ni hujan lebat.Alhamdulillah..kurang la panas tu..sekarang pun rasa dingin je..

    BalasPadam
  12. Moga adik cepat sembuh ya...Allahu...musim panas ni kak...memang usaha minum air masak lebih...

    BalasPadam
  13. sungguhlah peringatan, bagi mereka yg mahu mengingati...

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.