Kawan-kawan kakcik

Selasa, 19 Januari 2016

Bajrangi Bhaijaan...



Dari Wikipedia : 

Bajrangi Bhaijaan (English translation: Brother Bajrangi) is a 2015 Indian comedy-drama film directed by Kabir Khan. Scripted by K. V. Vijayendra Prasad, the film was produced by Salman Khan and Rockline Venkatesh. It stars Khan and Harshaali Malhotra in the lead roles, and Nawazuddin Siddiqui and Kareena Kapoor Khan feature in supporting roles. Khan stars as Bajrangi, an ardent devotee of a Hindu deity, Hanuman, who embarks on taking a six-year old Pakistani girl (Malhotra) separated in India from her parents, back to her hometown.
Made on a budget of 90 crore, the principal photography commenced in November 2014. The cinematography was done by Aseem Mishra and was edited by Rameshwar S. Bhagat. The soundtrack was composed by Pritam, who collaborated with Julius Packiam to score the background music. The film was released worldwide on 17 July 2015 to positive reviews from critics[3], who acclaimed the screenplay, and the acting performances of Khan and Malhotra. It emerged as a commercial success grossing over 626 crore worldwide and in the process became the second highest grossing Indian film after PK.
In October 2015, the film was broadcast on Star Gold and became the most watched Bollywood movie in the history of television. It had 15.5 TRP in its world television premier beating the previous record held by the film 3 Idiots.[4] The film was nominated for Best Film in the 61st Britainia Filmfare Awards, as well as other categories, and bagged theFilmfare Award for Best Story.

Dua kali aku menonton filem ini di youtube (tanpa sarikata), tapi aku boleh memahami jalan ceritanya dan hanya faham sepatah dua kata. Bagi aku walaupun  ada unsur komedi, tapi unsur kemanusiaannya lebih lagi hingga mampu membuatkan aku mengalirkan airmata.  
Aku mengetahui tentang filem ini melalui perkongsian rakan-rakan di facebook.  Dari apa yang aku baca, filem ini dikatakan 'lebih baik' dari filem Dilwale (aku belum ada minat hendak menonton Dilwale). Cuma aku kurang berkenan dengan Salman Khan yang memegang watak seorang pemuda beragama Hindu hingga monyet pun disembahnya. Iyalah, dah filem dia tentulah dia yang memegang watak utama walaupun bagai mempersenda agama Islam yang dianutinya (tapi kebanyakan pelakon Hindi yang beragama Islam - yang nama mereka ada Khan - nampaknya hanya Islam pada nama. Sedangkan di Malaysia pun sudah ada yang begitu).
Tidak mustahil aku akan menonton lagi filem ini dan akan 'mencari' yang ada sarikata...
Gambar-gambar dari babak terakhir filem ini di mana akhirnya Munni mengeluarkan suara memanggil Pawan...






Pemandangan dalam filem ini mengingatkan aku kepada Kashmir...



12 ulasan:

  1. suka melihat kawasan pergunungan yang berais di dlm filem ni

    BalasPadam
  2. rindu kashmir dah ye ... cantiknya pemandangan

    BalasPadam
  3. ada babak dimana anak gadis ini dan ibunya mengikat sesuatu sebelum memohon doa...ia bukan dari cara Islam sebenar....filem seperti ini amat memankutkan sebab boleh membuatkan orang salah faham dengan Islam...

    Bagi aRz Dilwale dan juga PK (aamir khan) jauh lebih baik...pendapat peribadi sahaja.

    BalasPadam
  4. Mesti hebat betul cerita ni. Begitu juga dengan Dilwale. Habis semua kawan saya rata-rata dah tengok...

    BalasPadam
  5. filem nih bersifat kemanusiaan kakcik, msti ramai yg suke layan

    dana tak berkesempatan lg nk tgk kakcik

    BalasPadam
  6. Filem ini pun mendapat liputan meluas sebenarnya kakcik sebelum Dilwale lagi
    Cuma macam kakcik katakan tu banyak filem bollywood yg pelakonnya Islam tapi buat upacara Hindu...

    BalasPadam
  7. Dalam cerita atau filem hindustan lazimnya begitu kak..agama sangat diambil mudah dan kecil..cuma yang menonton mesti berhati hati..

    BalasPadam
  8. sy memang dari dulu tak berkenan filem Hindustan yang menampilkan pelakon Islam tapi menyembah patung.. tapi apa nak buat.. kadang permulaan cerita pun dah ada adegan dan lagu memuja2 mereka. Kareena Kapoor tu pun rasanya dah islam kan?

    BalasPadam
  9. Hati saya belum terbuka untuk meminati filem Hindustan walaupun puan isteri sangat minat cerita Bollywood.. Mungkin juga sebab banyak sangat unsur tarian dan nyanyian yang kekadang tak berpijak di bumi nyata menyebabkan saya selalu ketawakan isteri bila dia tengok filem Hindustan..

    BalasPadam
  10. Saya tak berapa minat Hindustan, kak. Tapi adalah juga dengar pasal cerita ni. Katanya kisah kemanusiaan yang boleh membuatkan kita mengalirkan air mata. Sampai sekarang pun belum sempat nak menontonnya. Walaupun saya adalah juga sipi-sipi minat kat SRK, filem Dilwale saya tak tengok pun. Orang sibuk kata lagu dalam filem sedap, tapi kat telinga saya ni lain pulak kedengarannya ^_^

    BalasPadam
  11. Gethu & rajini murugan pun best. Both Tamil movie :D

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.