Hanya ada sedikit cahaya... |
Awan sangat tebal... |
Meninggalkan daratan menuju ke awan... |
...tapi tiba-tiba dapat dirasakan daratan itu makin jauh... |
...berada di celahan awan semula |
Sandwich telur ini akhirnya hanya dimakan 5 jam kemudian setelah berada di dalam kereta menuju rumah... |
Awan kelihatan sangat 'berat'... |
Dalam hati sempat bercanda 'dekat saja Kuching dengan Kuala Lumpur, hanya jarak muncung dan ekor kapalterbang'... |
Sangat kelabu di luar... |
...akhirnya daratan sudah kelihatan... |
eh...tapi kenapa kapalterbang ini tak turun lagi? Nampak tak garisan hijau itu? Pesawat ini seperti sedang berlegar-legar... |
Ya, ada cahaya. InsyaAllah kita akan mendarat sebentar lagi... |
Nampaknya makin jauh pesawat ini berpusing... |
Tanpa pengumuman, aku melihat satu garis lurus menuju Utara. Nampaknya pesawat ini akan ke Pulau Pinang. Hujan lebat di luar dan pesawat beberapa kali bergegar melanggar awan. Saat ini semua penumpang dan anak kapal disuruh duduk di tempat masing-masing. Beberapa orang penumpang termasuk aku sudah tidak tahan untuk ke bilik air. Atas risiko sendiri, kami tetap masuk melepaskan hajat... |
Pulau Pinang kian dihampiri, tapi masih juga belum dapat mendarat. Allah sahaja yang tahu betapa bergetarnya perasaanku dan begitu juga rasanya dengan penumpang lain walaupun kami cuba bersikap selamba. Wanita muda di sebelahku juga kelihatan sangat takut dan tidak selesa. Aku cuba menenangkannya walaupun hatiku kuat bergelora. Sempat aku memikirkan nasib yang menimpa pesawat MH370. |
Tiba-tiba aku rasa, alangkah bagusnya pesawat ini membawaku terus ke Tanah Suci... |
Alhamdulillah. Daratan sudah kelihatan. Walaubagaimanapun, sebenarnya kami masih belum dapat 'dibawa turun'... |
Jarak ke destinasi itu sentiasa berubah-ubah. Sekejap sudah dekat, sekejap lagi sudah menjauh semula...
|
Penerbangan semula ke Kuala Lumpur. Alhamdulillah, penerbangan berjalan dengan lancar... |
Hanya gelap pekat yang kelihatan... |
Gambar ini dirakam oleh suamiku. Aku tahu dia juga sedang menggelabah. Walaubagaimanapun, dia berusaha menyembunyikan 'kegelabahannya' dengan berdiri, duduk dan berdiri kemudian duduk lagi. Dalam menggelabah itu, dia merakam gambar ini... |
Alhamdulillah, syukur padaMu Ya Allah yang menyelamatkan perjalanan kami. Walaupun sepatutnya penerbangan dari Kuching ke Kuala Lumpur akan memakan masa hanya untuk 1 jam 45 minit atau 1 jam 30 minit, penerbangan selama 5 jam kali ini membuatkan aku merasa diberi nyawa untuk kali kedua.
Terima kasih kepada Kapten serta anak kapal pesawat MH2521 dari Kuching ke Kuala Lumpur pada 21/10/2014 jam 2.35 petang yang dapat mengawal pesawat/keadaan dengan cemerlang sekali...
Alhmdulillah kakcik..seram sejuk dibuatnya.. 5jam seolah nyawa dihujung tanduk. Kenapa sebenarnya kakcik?
BalasPadamChot,
Padamhujan lebat, awan tebal...mungkin ada kesukaran untuk mendarat...
Assalamualaikum..
BalasPadamBaca entri Kakcik diatas mmg satu pengalaman yg tak dapat dilupakan.
Dengan rasa rendah diri saya mewakili Pesona Andalan Wisata-Indonesia ingin menawarkan kpd Kakcik satu lagi pengalaman percutian yg menarik ke Destinasi Pilihan di Indonesia.
Kakcik boleh survey2 dulu kat sini http://inspiratourism.blogspot.com
Sekadar Share..Terima kasih.
p/s- Teruskan dengan entri2 menarik utk tatapan/perkongsian rakan2. :D
Waalaikummussalam.
PadamTerima kasih kerana sudi membaca. Nanti kakcik pergi ke link yang diberi itu, ya. :)
Membaca catatan ini shj saya sudah cemas. Tertanya2 juga kenapa penumpang tidak diberitahu masalahnya. Alhamdulillah semuanya selamat.
BalasPadamSaya anggap ianya ada kaitan dengan cuaca. Bagaimanapun pesawat yang sepatutnya saya naiki pada jam 4.05 petang itu mendarat mengikut jadual di KLIA
PadamSatu pengalaman
BalasPadamPengalaman yang bukan ditempah untuk melaluinya...tapi Allah mengkehendakinya jadi begitu...
PadamAlhamdulillah........lamanya..mcm nk pergi ke China je tempoh waktu tu.
BalasPadamSaya pernah alami 2x saat getir mcm ni semasa ke Sabah n Bandung...Hnya Allah saja yg tahu perasaan saat tu.......
Ya, hanya Allah yang tahu perasaan ketika itu...
PadamSetiap kali turun naik kapal, itulah perasaan zana, rasa nyawa terbang melayang..
BalasPadamAlhamdulillah kakcik OK, selawat bnyk2 dlm perjalanan.
Memang kakcik akan baca doa setiap kali menaiki kenderaan (jika tidak lupa), namun getar tetap ada walaupun pesawat terbang dengan lancar...
PadamJR,
BalasPadamMaaf kerana terpadam komen masa kakcik nak tekan butang balas. Allahuakbar! Kalau jadi macam peristiwa yang JR alami itu, mungkin kakcik pun boleh demam agaknya...
Sampai terpadam? Agaknya Kakcik masih gementar kot terkenang pengalaman ngeri tu. Ketika peristiwa yg saya alami tu saya belum ada blog, kalau ada tentu saya juga akan bercerita tentang hati yang ketika itu cuma teringat isteri yang bakal menjadi balu dan anak-anak kecil yang kehilangan ayah. Memang ketika flight tu terlanggar sedikit pagar lapangan terbang untuk naik semula ke udara dan kemudian terhoyong hayang dan hampir melanggar menara kawalan ketika itu rasa peluang untuk hidup cuma 1%... tapi kun fayakun...bila Allah kata selamat, selamatlah kita Kakcik, alhamdulillah...
PadamAlhamdulillah...
PadamSAYA DAH FOLLOW BLOG INI.KALAU SUDI FOLLOW BALIK
BalasPadamhttp://bicarabihah.blogspot.com/
TERIMA KASIH
Terima kasih sudi ikuti blog ini, nanti kakcik pergi ke blog Bihah, ya... :)
Padamkalau mck kat tempat kakcik.....hmmmm entah2 lebih lagi gelabahnya.....alhamdulillahh
BalasPadamAllah sahaja yang mengetahui perasaan ini...
PadamAlhamdulillah selamat pulang dari percutian...
BalasPadamAlhamdulillah...
PadamAlhamdulillah, akhirnya selamat juga akak kan. Syabas dan tahniah buat warga kerja MAS juga. Musim hujan memang gentar sedikit bila naik pesawat. Jika saya di tempat Kakcik pun akan takut juga.
BalasPadamAlhamdulillah...
PadamAllah memberi peringatan, tapi kadangkala kita tetap leka...
Alhamdulillah mendarat dengan selamat..
BalasPadamMyra yg baca pun rasa meremang bulu roma.. apatah lagi kakcik dan penumpang2 lain kan? Tentu Memikirkan pelbagai kemungkinan
Allah Ya Allah...
PadamDia Yang Maha Mengetahui...
Dia juga yang menyelamatkan kami...
alhamdullilah....syukur segalanya dah selamat kakcik..
BalasPadamcuma terfikir kenapa kapten kapal tak beritahu penumpang? mungkin kah nak elak penumpang panik?
Mungkin untuk mengelakkan perasaan panik di kalangan penumpang. Tapi ada dua kali pengumuman yang lebihkurang berbunyi 'sekiranya terjadi kecemasan, tinggalkan semua barangan anda dan ingat ini adalah penerbangan MH2521'...
Padamberdebar-debar saya baca entry kakcik. Alhamdulillah semuanyay selamat.
BalasPadamPernah dulu naik flight ketika ribut kuat, bergegar kapal sampai peramugari tu terduduk atas riba saya.
Dulu pernah sekali terkena 'air pocket' semasa dalam penerbangan balik dari Kota Kinabalu. Tapi kali ini debarannya memang sangat menakutkan...
Padamalahaiii seram nyer mak >_<
BalasPadamMemang sangat mendebarkan pengalaman ini...
Padamhuwaaa...... kalu saya, dah bejurai air mata!!! tatotttt
BalasPadamsaya penah rasa masa balik dari langkawi bersama keluarga tahun lepas mak. mmg tak terkata perasan takot... cuma kami belegar kat atas epot lcct je, dalam sejam gitu. tak tahu sebab ape.
Mulanya memang berlegar atas ruang KLIA untuk lebihkurang 25 - 30 minit.
PadamSebaik mendarat di PIA, ramai yang bertepuk tangan dan tanpa sedar, mak menangis!...
Perna alami situasi yg sm..nak landing x dpt..mmg seram sejuk bdn...sbb tu sy x suka flu..huhu..klu trpksa ats arhn krja..pa bole buat...tawakal shj
BalasPadamApa nak buat, kerana bukan semua tempat kita boleh sampai tanpa menaiki kapalterbang, kan?...
Padamsy jadi sebak pulak kak
BalasPadamAllah...
Padamtak tahu nak gambarkan macamana perasaan waktu itu...
alhamdullilah kak, selamat semuanya... mmg ngeri sesejak kejadian kapal terbang yg menimpa negara kita ni
BalasPadamKetika menghampiri Pulau Pinang, kakcik sempat menghantar mesej kepada keluarga memberitahu keadaan kami. Anak yang sudah menanti di KLIA disuruh pulang dahulu. Rupa2nya mesej itu sampai - dan itu memang kakcik harapkan. Sekiranya terjadi apa2, mereka sudah tahu...
PadamOh? kapal terbang pon isi minyak jugak eh...?
BalasPadamkalau tangki penoh berapa hengget...?
Tengok yang naik itu orang kaya ke orang miskin...hehehe
Padamtiba2 rasa sebak baca ntry akak nih, camne lah nasib pesawat mh370 kan yg smpai skrg tak tau ntah kemana... ni baru diuji selama 5jam di udaha pun kita dh rasa gelabah n tak selesa... yelah kakcik, mmg sejam lebih je dr kl ke kuching kan... alhamdulillah semuanya selamat
BalasPadamItulah Dana, sekurang-kurangnya nasib MH17 sudah begitu. Tetapi MH370 tetap tiada khabar berita...
Padamalhamdulila kakcik selamat pergi dan pulang..sy paling takut kalo dlm flight bile ujan lebat da dan kilat dan guruh
BalasPadamBerkali-kali menaiki pesawat, memang gentar tak pernah hilang. Apa lagi bila pesawat bergegar melanggar awan...
PadamAina pernah sekali merasa kapal terbang berlegar2 tak dapat nak turun tetapi sebab naik AA tak adlah skrin macam kakcik dok tunjuk tu.
BalasPadamBagus juga ada skrin ni Aina, kita dapat tengok arah tujuan pesawat. Tapi ramai yang lebih suka menonton video atau mendengar muzik. Sebaliknya kakcik ni walaupun takut tetap nak tengok info penerbangan tu. Macam memandang ke luar juga, walau rasa berdebar dan ngeri, nak tengok juga ke luar tu...
PadamSyukur Alhamdulillah, kami selamat...
BalasPadamKalau cuaca mendung dan hujan lebat, memang prosedur biasa kapal terbang berlegar-legar di udara. Tapi pengalaman Kak Cik ni kira menakutkan sebab dari Kuching ke Kuala Lumpur mengambil masa 5 jam penerbangan. Al-hamdulillah, kapal terbang boleh mendarat isi minyak. Walaupun hanya penerbangan domestik, pihak MAS, Air Asia dan Malindo Air perlu mengambil peringatan berkenaan minyak yang diisi dalam tangki pesawat (tak boleh isi minyak setakat cukup untuk penerbangan biasa tanpa masalah cuaca) memandangkan cuaca di Malaysia sekarang yang bukan sahaja mendung, hujan lebat malah dalam sesetengah keadaan diiukuti berlaku puting beliung.
BalasPadamAllah masih mengizinkan kakcik dan penumpang lain bernafas untuk lebih menghargai kehidupan ini...
Padam