Kawan-kawan kakcik

Khamis, 25 April 2013

Kenapa berbeza sangat?...

Keretaku meragam. Perutnya sakit. Bawa ke pusat servis di mana kereta dibeli. Periksa punya periksa, kos ubat dan rawatannya diberitahu akan mencecah RM5K. Tak jadilah kereta itu dirawat di situ. Bawa ke pusat servis yang biasa En Suami pergi. Untuk rawatan dan ubat yang sama, kosnya RM1.5K sahaja!

RM3.5K adalah satu jumlah yang sangat besar bagi marhaen seperti aku...

Taukeh beras pun boleh muflis kalau boros tak kena gaya...

19 ulasan:

  1. awat jauh benar bezanya...cekik darah ke?

    BalasPadam
  2. ramai kawan2 yang pakai kereta nasional tak hantar ke service center atas alasan yang sama, mahal...

    BalasPadam
  3. betul tu yang... kadang2 service centre ni mark up lebih.. Nasib baik husband ada workshop sendiri, dah save cost sikit if kereta rosak...

    BalasPadam
  4. beza sampai 3.5k... melampau betul, msti nk kaya cpt tuh

    BalasPadam
  5. tauke dia nak cepat naik haji kot kakcik.. hehe../

    BalasPadam
  6. servis centre selalu mmg chargenya lebih tinggi, tak tahu kenapa, mungkin dia kata barang ori kot. Kalau yg bawah pokok ni mmg jauh lebih murah....

    BalasPadam
  7. Servis center memang mahal kak. Profesionalism mereka tu memang kosnya tinggi. Kejap2 kena kursus, ada audit, ada itu dan ini. Quality penting. Tapi tak bermakna bawah pokok punya tak bagus. Cuma ada kos2 yang boleh di pangkah kalau di luar formal servis center.

    BalasPadam
  8. saya pun dengar mcm tu...habis warranty, kebanyakan tak hantar dah....

    BalasPadam
  9. Selalunya kat pusat servis memang gitu. Tapi kata orang lebih yakin, tak taulah tapi kalau beza banyak sampai macam tu, akak pun akan fikir banyak kali

    BalasPadam
  10. IM kerja di bahagian technical service. jadi IM tahu akan beza kesan jangka panjang jika servis di pusat servis asal kereta atau di kedai biasa..

    Kancil IM sedari mula beli hingga sekarang hantar kat Perodua Sbg Jaya. Dah 6 tahun guna, ramai yang berkata outlook dan inlooknya macam kereta baru.

    Sebab itu IM pesan kat anak IM supaya beli kereta jenama Perodua saja. Kos servisnya murah.

    Tapi kalau yang minat kereta besar, besarlah kos yang mesti dia tanggung...

    BalasPadam
    Balasan
    1. salam IM.. maaf mencelah.. heheh.. cikda setju dgn pendapat Im tu.. perudoa mmeg terbaik. cikda pernah guna perodua. 2nd hand value pun ok..(eh kesitu pulak)

      cikda x reti bab teknikal2 ni.. kalau mahal sampai 5k punya bikin, mau cikda carik keta lain.. ini mesti keta beso ni kak cik kann.. :)

      Padam
  11. jauh sangat bezanya tu mak..memang betul2 nak cepat kaya agaknya....

    BalasPadam
  12. Memang hantar servis/repair di pusat servis authorized, kos nya jauh lebih mahal...Tu sebab rata2 customer bila habis aja warranty period, gi servis kat luar aja...apa problem kereta kakcik? gearbox?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cooling coil kena ganti. Aircond dah tak terasa. Keluar bau macam bau belerang bila berhenti. Difahamkan, Toyota akan menghantar kereta kita ke pusat servis di luar bila ianya berkaiaan dengan aircond, sebab itu harganya berganda.

      Padam
  13. 3.5k perbelanjaan isirumah utk satu bulan.... kalau hanya utk repair kete jer alamatnye......

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com