Kawan-kawan kakcik

Jumaat, 21 Disember 2012

Masih mampukah kita makan dan minum...

... dan masih adakah rezeki untuk kita jamah?  Pernah tak agaknya kita ada rasa peduli ketika mana tekak dan perut kita dilayan, ada tekak dan perut yang hanya merasakan kering dan ngilu kerana tiada sesuatu untuk ditelan ...

Makanlah selagi boleh makan dan selagi ada makanan.
Makanlah ketika lapar dan berhentilah sebelum kenyang.

Saat mulut hanya dipenuhi rasa pahit, hendak menelan
makanan kegemaran pun terasa sakit.

Tersenyum lebar bila kehendak dipenuhi.  Bila sesekali hajat tidak
didapati, perlukan menunjukkan sikap tidak berpekerti?

Yang sakit hanya mata, tapi kehendak perut dilayan juga.

Bukan kita yang berhak menentukan cuaca sekehendak kita.
Jadi, renung-renungkanlah setakat mana hebatnya kita ini.
Sekian, ilham merapu dari seseorang yang masih ada kesan demam!

32 ulasan:

  1. Moga kakcik cepat2 sembuh sepenuhnya...
    Rest cukup ya kakchikS:-)

    BalasPadam
  2. Salam akak... Susahnyer rozie nak menempuhi blog akak. Safari (ipad) rozie tak le jumpa. Huk3... Dah la dah lame x melawat kawan2....

    BalasPadam
  3. Kakcik tak sihat, suami kakcik pun kakak rasa belum betul-betul sihat. Adik tetap sihat. Geram tengok pipi dia:)

    BalasPadam
  4. semoga cpt sembuh kakcik, jgn di lupe mkn ubat ye

    BalasPadam
  5. Salam

    SEmoga cepat sembuh....maka penting utk hargai masa sihat sblm masa sakit kita...

    BalasPadam
  6. semoga cepat sembuh ye kak cik...

    BalasPadam
  7. Betul kak cik, alhamdulillah..bersyukur dengan nikmat hari ini kerana mungkin esok nikmat itu sudah tidak kita miliki...moga cepat sembuh

    BalasPadam
  8. kalau dah demam ... pahit mult. Makan apa pun tak sedap ...

    BalasPadam
  9. sedap2 makanan nay..tumpang syukur alhamdulillah kat sini :)

    BalasPadam
  10. hehe...masih juga berpuitis wpun ada kesan demam :)

    BalasPadam
  11. ekekke merapu akak tuu penuh makna tau ! ;)

    jaga diri kakak !

    BalasPadam
  12. hahaha...Abg Bob sakit mata ya...
    Perut tetap lapar...ekekeke

    BalasPadam
  13. kasihan.. semoga cepat sembuh. terima kasih renungan yang bermakna ini akak.

    BalasPadam
  14. Mata je sakit....nafsu makan ada lgi..hihi...mcm yaya jugak..kalau tak sihat lagi la rasa nak makan itu ini....

    BalasPadam
  15. tak sihat lagi? moga cepat sembuh yer..

    BalasPadam
  16. saya pula baru sihat dari demam ni... barulah rasa enak apa yang dimakan..

    BalasPadam
  17. hensem jek yg pki spek tu hahahaha...

    makan selagi ada daya...dalam quantity sederhana :)

    BalasPadam
  18. Syukur masih boleh makan dan minum dengan sempurna..

    BalasPadam
  19. saya dan suami dah beberapa bulan tak amik nasi...cuma sesekali ja..dah berusia ni makna tak boleh ikut sedap mulut hehe...

    BalasPadam
  20. Makan untuk hidup bukan hidup untuk makan..heee

    BalasPadam
  21. semoga cepat sembuh kakcik cayang sabo ek..

    BalasPadam
  22. bersyukurlah atas nikmat kesihatan yang dikurniakan Allah..sakit itu pula kifarah dosa..semoga terampun dosa2 yang dilakukan..amin..

    BalasPadam
  23. semoga kakcik dan suami cepat sembuh ye..

    BalasPadam
  24. suka caption kak cik utk setiap pic.....speedy recovery utk kakcik sekeluarga ye! take care!

    BalasPadam
  25. Syafakillah..cepat sembuh ye k cik

    BalasPadam
  26. Semoga kakcik telah pulih seperti sediakala. Saya pun baru sembuh uzur mata. Dah menua ni, sakit macam itu pun rimas sekujur tubuh. Termasuklah tekak. Namun tetap memohon kepada Allah agar tahu redha kepada kehendak-Nya.

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.