Kawan-kawan kakcik

Jumaat, 31 Ogos 2012

Sambutan sempena hari kemerdekaan, hentikanlah pembaziran...

Tiada maknanya hendak mencipta rekod itu dan ini bila semuanya berakhir dengan sia-sia. Berapa banyak pembaziran di lakukan untuk membuat kek terbesar, bendera PULUT terpanjang dan sebagainya lagi. Adakah kek dan pulut yang diadun dengan pelbagai warna dan mungkin telah HILANG kebersihan itu boleh dimakan?

Belum lagi dengan pelbagai rupa pemidang, sepanduk, poster dan seumpamanya yang menjadi habuan tong sampah sebaik sahaja PESTA sambutan berakhir. Janganlah nanti kita menjadi umat yang ditarik keberkatan hanya kerana sikap membazir yang melampau batasan...

13 ulasan:

  1. bakar mercun dan bunga api pun membazir juga. bukan murah harganya tu..

    BalasPadam
  2. Assalamualaikum,
    Setuju dengan kakcik...berapa banyak pembaziran sejak Syawal. Nak pecah langit dengan mercun, bakar bunga api...segala mak nenek barang2 sponser utk sambutan, bila habis sambutan...sampah berlonggok2 ditinggalkan. Entah bila kita nak hayati erti kemerdekaan gamaknya

    BalasPadam
  3. hehehe.. agaknya sebab dah banyak duit la tu yang mereka macam2 tu..

    BalasPadam
  4. Pembaziran yang nampak jelas dan yang tidak nampak di depan mata...

    BalasPadam
  5. setuju kak !
    tetapi mereka still x nampak
    yg jelas nampak adalah org2 yg susah macam kita !
    kais pagi makan pagi ..
    org susah nak dpt nasi .. terpingga2 melihat pembaziran
    yg hakikatnya kalau di beri kepada mereka
    mengalir air mata huhuh

    apa salah kita berubah .. bagi peluang org lain menjadi pemimpin .. tgk macam mana .. lepas tuu x ok .. kita undi balik .. bukan kah kita negara berdemokrasi uhhuh

    BalasPadam
  6. Membazir itu amalan syaitan. Bunga api tu unsur pembaziran paling jelas. Cukup tak berkenan.

    BalasPadam
  7. kakcik.. no komen. lebih banyak melihat pembaziran yang kadang kala tak masuk dek akal.

    BalasPadam
  8. As salam Kakcik,

    Aisshhh... tulah skrg ni dok sibuk nak didik anak2 supaya menjadi org yg bijak & kenal serta dpt bezakan mana salah & mana yg tidak... nak ubah dunia tak dpt...ubah diri sendiri dululah kak cik... kdg2 saya ni pun kuat gak membazir...huhuuu :(

    BalasPadam
  9. takde apa yang menarik.. dan tak rugi kalau tak pergi..

    psstt: saya sambut merdeka kat rumah MIL sambil makan kek.. ;)

    BalasPadam
  10. saya tgh ajar diri sendiri untuk menjadi seorang yg tidak membazir. :)

    BalasPadam
    Balasan
    1. bila dah kaya, begitulah jadinya.

      * terima kasih bebanyak kerana sudi 'follow' saya.

      Padam
  11. nampak jelas dpn mata pembaziran sdg berleluasa!

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.