Kawan-kawan kakcik

Khamis, 26 April 2012

Nak jual undi...

ada sesiapa nak beli?

harganya tak mahal
.

.

.

.

.

.

cuma berjanjilah

.

.

.

.

.

bahawa kamu tak akan berjanji (pulak?)

bila kamu sendiri tak yakin

bahawa janji kamu itu

akan dapat kamu tepati

.

 .

.

.

.

kakcik dah muak

dengan segala kepura-puraan

hanya untuk meraih undi yang didambakan

sedangkan bila kamu sudah 'naik'

semuanya kamu tak nampak lagi

yang sedihnya

kamu hanya nampak ruang

untuk memecahbelahkan ukhwah

dan yang sedihnya lagi

impianmu hanya

untuk menambah isteri!



22 ulasan:

  1. Salam Kak Cik..

    Dulu masa Nida temuduga KPLI, penemuduga tu tanya "Awak ada gaya jadi tokoh politik, kenapa taknak mencuba"

    dan saya terus cakap "Dunia politik tu kotor, penuh tipu muslihat".. tergamam mereka saya jawab begitu..hehehe.

    Sedih bila melihat bangsa sendiri bercakaran demi kuasa.. tak salah berpolitik, namun janganlah sampai bergaduh juga di luar gelanggang. Sejarah pun dah membuktikan bahawa penjajah menguasai Malaya akibat ketamakan kuasa oleh para pembesar.. wallahualam

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa'alaikummussalam Nida...

      sedihkan? Kenapa kebanyakan dari 'mereka' jadi lupa dan besar diri serta kepala bila sudah diberi kuasa. Silap kitakah yang memilih mereka? Apapun 'cap' yang mereka pakai, irama tari mereka tak banyak berbeza... :(

      Padam
  2. Masing masing lebih suka penuhkan poket dari melaksanakan tanggungjawab.. Macam tu la jadinya...

    BalasPadam
  3. Betul la Kakcik. Semuanya bukan ikhlas pun. Semuanya utk kepentingan diri. Kita? Mmm...hampeh.

    Tapi, boleh ke klu tak pegi mengundi?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fara...

      undi itu hak kita. Terpulanglah pada kita sama ada hendak menggunakannya atau tidak. Pernah satu waktu dulu, puas suami memujuk kakcik supaya keluar mengundi, tapi sampai ke akhir pujukannya itu tidak berjaya!

      Padam
  4. sedih masa pegi kursus BTN dulu masing-masing memilih pendidikan, ekonomi, sosial di tahap paling tinggi kepentingannya dalam pembangunan Negara yang maju dan berwawsan TAPI cikgu cakap POLITIK yang kotor itulah yg paling penting supaya Negara maju dan tidak pincang. Apakah?

    BalasPadam
  5. Harapnya semakin celiklah mereka yg mahu mengundi kakcik...

    BalasPadam
  6. Malas nak tahu hal politik janji kita jlnkan kewajiban kita utk mengundi pilih pemimpin yg betul2 berkaliber kita rasa....

    BalasPadam
  7. aduhh benci ! .. x tahu nak cakap apa layie kak
    harap2 kali nie semua buka mata ! ..huhuh

    BalasPadam
  8. hehehe...semua sama je....tapi bagi saya untuk kampung saya...biarlah mereka kekal...mereka cuba buat yang terbaik..

    mereka ni golongan yang pertama akan di timbang tara....jadi...berani buat berani tanggung...

    BalasPadam
  9. utk yg menangguk di air keruh..time ni la yang paling ditunggu2!

    BalasPadam
  10. Salam KakChik

    Wah bermadah kita pagi ni. Bila nak mengundi agaknya..

    BalasPadam
  11. sy tak sbr nk mengundi utk pertama kali tahun ni =)

    BalasPadam
  12. As salam Kak Cik,

    Saya pun pernah terfikir takmo keluar mengundi... Tp siapa yg kita nak hrpkan kalau kite tidak menunaikan 'kewajipan' kita yg satu tu...? Nnt2 klau jd apa2 pd negara kite yg tercinta siapa yg harus dipersalahkan?? Adakah pemimpin yg diundi atau org yg keluar mengundi? Atau yg tidak mengundi lsng? Kita berhak menentukan siapa pemimpin kita... Alangkah sayangnye negara ini jika jatuh pd tgn yg asing atau yg tidak betul hanya krn 1 undi...

    Dulu sy pilih yg kurang mudharat sb terlalu konfius...

    Saya sentiasa berdoa, moga2 ada pemimpin yg betul2 ikhlas berjuang demi Agama, Bangsa & Negara... Kalau boleh hentikan pimpinan sekular! :(

    Sekadar pendapat ye kakcik :))

    BalasPadam
  13. dlm makna nyer tu yek kakcik....
    dana bukan org politik n tak berapa suke nk cite psl politik sgt sbb kadang2 kite boleh bergaduh sbb politik ni...

    BalasPadam
  14. tak tahula nak pangkah saper..pangkah sumer kang ...sumer auta jer lebey

    BalasPadam
  15. Malas nak mengundi....boleh? hehe

    Ops...kantoi!

    BalasPadam
  16. betul2.. nk dok atas sebab poket sendiri.
    org Islam zaman dulu2.. jadi pemerintah sbb Allah yg bagi pemerintahn tu.. sbb mereka baik ngn Allah.
    org Islam skrg nak jadi pemerintah langgar laranagn Allah..
    mcm mane Allah nak bantu umat Islam.
    Pokok Manggis Depan Rumah

    BalasPadam
  17. niat mereka masuk bertanding pun dah tak betul ...

    BalasPadam
  18. Salam...

    sejak kebelakangan ini dh beberapa kali tmpt sy di lawati pemimpin politik, sblum ni jaraaang sgt mereka dtg, tapi akhir2 ni dgn kempen kesihatan, bantuan percuma....dgr2 mlm ni nk dtg lagi...

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.