Kawan-kawan kakcik

Khamis, 26 Januari 2012

Bila kita dalam kesusahan...

mengadulah hanya kepada Tuhan
jangan pula cari kawan-kawan
kerana takut nanti hanya menjadi bahan
diam-diam di belakang kita diketawakan

ada orang yang memang suka mencari kesempatan
membaling batu sembunyikan tangan
lain kita kata lain pula yang dia fahamkan
lalu dengan bangga konon menunjuk kebijaksanaan
bagaikan tikus - labu yang baik parah dirosakkan


Gambar hasil carian di arkib google

notahati : pagi tadi (bersama Along) hantar suami ke KL Sentral.  Beliau akan terbang ke KK jam 9.20 nanti, InsyaAllah.  Bersoraklah hati yang dengki bila aku tidak sama mengikuti...

56 ulasan:

  1. betul tu kakcik, mengadu kat Tuhan, tapi kadang-kadang saya mengadu kat mak, rasa release sangat..mak la orang yang memahami..

    BalasPadam
  2. skrng ni rmai yg t.bleh dpcayai, t.stia n cpat brubah fkiran. dpan baik, blkng mngata...hu..hu..


    sape yg dengkikn kakcik tu? isyhhh t.baiknya dia!

    BalasPadam
  3. ada jugak orang gitu erk..tapi dakpe ma..tu maknanya mama lebih hbt dari dia la tu...sebab tu dia jeles...=)
    moga mama sihat sokmo =)

    BalasPadam
  4. mmg kak, kalau ada masalah atau berita gembira org yang saya akan cari ialah, MAK, KAKAK, ADIK, DAN SUAMI ....

    BalasPadam
  5. Kakcik yg tak nak ikut atau kakcik tak boleh ikut Abang Mus pergi.

    Ala... dah banyak kali dah kakcik ke sana kan...

    BalasPadam
  6. Huda...

    berapa ramai kawan yang sanggup makan kawan, kan...

    BalasPadam
  7. SSL...

    kadangkala hati kita sendiri p[un susah kita nak percaya! ;-)

    BalasPadam
  8. Cheqna...

    yang mama hairan, mama ini bukan ada apa2 kelebihan, jadi apalah yang hendak didengkikan! :(

    BalasPadam
  9. Aju...

    kakcik harap kakcik boleh jadi tempat mengadu anak2...

    BalasPadam
  10. Kakzakie...

    Abang Mus pergi sekejap je. Kalau ikut jadual, dia balik esok. Tapi katanya, kalau urusan selesai cepat dia akan tukar tiket penerbangan untuk balik malam ini juga. :)

    Kakcik pun dah malas nak ikut, kena simpan cuti untuk acara keluarga di hujung tahun nanti, InsyaAllah.

    BalasPadam
  11. Khairin...

    tanpa restuNya, siapalah kita. :)

    BalasPadam
  12. betul kan kak....

    mengadu pada Tuhan yang satu...

    Selain tu yus suka cerita dengan suami dan emak yus..

    BalasPadam
  13. Yang dengki tu sebab dia tak da blog. Sebab tu mengomen jer yang dia pandai. hahahaha

    BalasPadam
  14. hmmm... sedap kots mkn daging saudara sendiri d akhirat nanti?

    p/s: kakcik, den rajin apo? yg akak komen kt entri pilih kasih tuh?

    BalasPadam
  15. salam kakcik Nur,,
    Kakya taktau nak kata ape!

    BalasPadam
  16. ~yus~...

    ada juga 'benda' yang kita tak 'dapat' hendak diceritakan sesama manusia, walaupun manusia itu adalah orang yang paling hampir dengan kita. :(

    BalasPadam
  17. Azie...

    biarkan luncai terjun dengan labu-labunya. :)

    BalasPadam
  18. Ayu...

    sebab belum pernah rasa, mungkin sebab itu ada yang teringin sangat! ;-)

    p/s : Ayu rajin pergi sana sini menyertai pelbagai aktiviti - itulah maksud kakcik. :) Eh... kakcik lupalah nak ucap berbilion2 terima kasih pada Ayu dan keluarga kerana sudi menyediakan ruang buat kita berkumpul bersama tempohari. :)

    BalasPadam
  19. W/salam Kakya...

    senyum - tak perlu kata apa2...hehehe... (~_~)

    BalasPadam
  20. saya sangat sangat jaga bab berkongsi masalah ni.. tak berapa suka nak kongsi dengan kawan2..

    BalasPadam
  21. saya hanya adu kan masalah pd mak saja kak....dan yg utamanya berdoa kepada Allah semoga diberikan jalan penyelesaian...

    BalasPadam
  22. betul apa yg kakcik tulis
    mengadu pada Nya tersimpan segala rahsia kan?

    BalasPadam
  23. sanagt betul kakcik, saya pernah kena, percaya kawan, akhirnya malu samapi sekarang, lagi2 kawan baik, susah nak percaya orang sekarang, sekarang , hanya Dia yang segalanya

    BalasPadam
  24. betul kak...kawan menangis susah nak cari kawan ketawa ramai...kawan mengetawakan lagiiiiiii ramai.

    BalasPadam
  25. Rai...

    bukan semua kawan akan memahami, kan?

    BalasPadam
  26. Kasihibu...

    benar. Tiada terbongkar rahsia bila kita mengadu kepadaNya.

    BalasPadam
  27. Zul...

    suami kakcik selalu ingatkan bahawa 'orang yang kita sangka sangat rapat dengan kita itulah sebenarnya yang lebih mudah untuk menikam kita'...

    BalasPadam
  28. ABK...

    kenyataan itu sangat betul. :(

    BalasPadam
  29. ma
    ada la tu kelebihan kita yang kita tak nampak tapi dia je yang nampak hehehehe

    BalasPadam
  30. betul kata2 akak tu..kita takut jugak ada yg jenis talam ni huhu..

    semoga suami akak slmt smpai ke destinasi...

    BalasPadam
  31. betulkan kakcik..tambah lagi kalau melibatkan org2 yg hampir dalam hidup..mmg tak dapat nk cerita kat kawan2 takut jd lain..

    BalasPadam
  32. siapa yg dengki nih...awat depa lagu tu??

    BalasPadam
  33. Cheqna...

    iyalah agaknya... hehehe...

    BalasPadam
  34. ~izan~...

    kalau kuih talam, sedap juga hendak dimakan. :)

    Terima kasih untuk doa. :)

    BalasPadam
  35. Suri...

    yang tidur sebantal pun mimpi berbeza kan? ;-)

    BalasPadam
  36. [PCL}...

    sebab depa tak tahu naik main lagu lain... hehehe...

    BalasPadam
  37. Moga kakcik sejahtera dan aman!Amin.

    BalasPadam
  38. mama ju...

    terima kasih untuk doa.

    Amin. :)

    BalasPadam
  39. saya pun kekadang terlepas gak... mengadu kat fb berbanding menadah tangan mengadu pada-Nya

    BalasPadam
  40. Eelobor...

    (berdasarkan pengalaman kakcik) bila kita mengadu di fb, sebenarnya kita membuka ruang untuk tetamu yang tak diundang datang menyerang...

    BalasPadam
  41. Perasaan Hasad & Dengki deme tu akhirnya kan makan tuan Kakcik.

    Biorkan...

    Elok beli sekeping kertas yg keras mcm sijil tu cetakkan "PHD, sendiri makan pengat, sendiri mau hengat" tulisan tu bior beso, lps tu hadiah kat si dia tu - eh, jgn lupa boh frame siap ngan reben kaler merah lagi...

    BalasPadam
  42. Liza...

    hehehe... meh kakcik nak mintak reben yang Liza dan Ros buat ikat kotak kek tu. Memang chantekkkkk!!! :)

    BalasPadam
  43. jln terbaik hanya pada Allah tmpt kita mengadu..krn pasti ada penyelesainnya..

    BalasPadam
  44. maksudnya ada manusia yang dengki ngan kak chik, tak habis nak busuk hati ngan orangkan . sabau ye kak chik janji kak chik bahgia.

    BalasPadam
  45. Alin...

    janji Allah itu benar. Hari ini kita seronok membolakbalikkan hati orang lain, jangan bertanya apa salah kita andainya esok kita menrima musibah yang sama...

    BalasPadam
  46. Cik Ina...

    kakcik macam ini juga. Rezeki itu dari Allah walaupun kakcik tak ada ijazah... hehehe...

    BalasPadam
  47. tak pe kakcik, nnti suami bawak balik kuih cincin buat pengubat lara...

    BalasPadam
  48. SvS...

    kakcik tak suka kuih cincin, cincin emas pun kakcik tak suka... hmmmm... tengah fikir ni, apa sebenarnya yang kakcik suka... hehehe...

    BalasPadam
  49. tak ikut hasben gi outstation pun ada orang dengki ekk... ishkk dengki betul... :(

    BalasPadam
  50. Ana...

    tak ikut orang suka, kalau ikut ada yang murka! ;-)

    BalasPadam
  51. kakcik.. biar apa yg org kata, yang penting kakcik bahagia sekeluarga.

    kakcik mesti fokus pada acara keluarga hujung tahun tu.. hehe.

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cyana...

      kalau selalu diusik, luka itu lambat sembuhnya! :(

      Padam
  52. laaa...itu pun ada yg dengki ke? ramai manusia pelik kat bumi ni.. sabar je la..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Dik Mad...

      kerana itulah ada pahala dan dosa, ada syurga dan neraka...

      Padam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.