Kawan-kawan kakcik

Rabu, 25 Januari 2012

Selepas puluhan tahun, rupa-rupanya aku masih gagal mengira...

Atau sebenarnya aku yang tidak faham suasana?

Membanding dua penyata di atas kertas yang berbeza :

Pelarasanlah katanya...


Dapat pelarasan RM115.00 - cukai pendapatannya RM15.00

Dapat pelarasan RM122.00 - cukai pendapatannya RM8.00 sahaja.

Sangat ADIL, kan? 

Yang banyak, kurang sikit cukainya. 

Yang sikit, lebih sikit cukainya.

Kalau yang baaaaanyakkkkkk...  tak kena cukai langsung kot!

Entah-entah, lagi banyak yang percuma didapati.

Entahlah labuuuuuuu....

eh! bukankah pelarasan ditangguhkan???

22 ulasan:

  1. ni pelarasan apa kakcik? SBPA kah?

    BalasPadam
  2. Kak cik, cukai pendapatan tu bergantung byk faktor spt pelepasan(relief) rebet & bla bla bla... tak tahulah menjwb ke x kemusykilan k.chik tu... bkn besar @ x pelarasan @ gaji :)

    BalasPadam
  3. Huda...

    SBPA : Skim Bermewah Pegawai Atasan!

    BalasPadam
  4. Marya...

    CP itu (yang kakcik catat di atas) dipotong secara automatik dari pelarasan yang didapati. Bukan selepas taksiran tahunan.

    BalasPadam
  5. Kakak tergelak bila kakcik bagi makna SBPA pada Huda. Macam betul and tepat aje kakak rasa...

    Bukan kakcik salah kiralah...

    BalasPadam
  6. dasyat arrr... org kaya lagi kaya.. yg susah lagi susah.. apa yg adil.. ke buta masa buat pengiraan..??

    **Emo lak.. sori..

    BalasPadam
  7. SBPA : Skim Bermewah Pegawai Atasan!

    dah mewah bertambah lagi..

    BalasPadam
  8. Salam,
    Kakcik, orang bagi kita terima. Orang pencen macam LF diam sajelah. Dengar khabar, SBPA ni sepertimana yg dikomen oleh aizanmia3 di ata. Tak patut kalau betul macam tu !

    BalasPadam
  9. untung yang banyakkan.. kak cik.. yang sikit makin merundum..

    BalasPadam
  10. Assalamualaikum Kak Cik

    kita perlu berhijrah.....

    BalasPadam
  11. terlepas pandang kut...mcm alasan yg biasa2..tak pun mmg yg sikit tinggi potongan nya yg banyak rendah pulak dipotong...

    suka makna SBPA versi kakchik....

    BalasPadam
  12. kakcik ..saya langsung tak peka tentang tuh..

    BalasPadam
  13. huhuhu... suka akak guna perkataan "pelarasan"

    BalasPadam
  14. mmg x adil la klu macam tu kan..yg kaya bertambah kaya..ye lah selalunyer yg kaya nak elak cukai mcm2 ler jalannyer , beli kete berjela2..

    BalasPadam
  15. ngh ngh ngh....

    betul ker labuuuuuuu........???

    BalasPadam
  16. entahlah, akak x kira sampai ke akar umbi.. orang sain akak sain... tp memang pelik, cikgu kan cuti sampai Januari, sedangkan sbpa masa tu le kena hantar sebelum akhir dis... so kita orang kene sain tergesa2 le time 27.12.11... yg pelik bin ajaib kat borang penerimaan sbpa, semua ruang terima dah ditandakan!!! sapa korang nak wakil kita orang???

    BalasPadam
  17. pelarasan? alamak..tetiba teringat kena buat e-filing lagilah tahun ni..huhu..

    BalasPadam
  18. eh salah eh..ingatkan tax..hahaha..maklumlah tak keje gomen..tp dee pun rasa sgt tak adil..

    BalasPadam
  19. itulah yang dimaksudkan .. yang kaya bertambah kaya!

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com