Kawan-kawan kakcik

Selasa, 31 Januari 2012

Apakah tindakan akan berterusan?...

Jangan kita sengaja mengaburkan mata konon atas nama simpati dan agama.  Anak-anak itu berhak untuk hidup dan menerima pelajaran yang sewajarnya.  Bukan dijadikan hamba manusia yang beraja di mata, bersultan di hati...


Tak tergambar pilu hatiku andai anak-anakku diperlakukan begitu...




Kalaulah manusia kejam itu boleh dipanggang begini...


56 ulasan:

  1. Sallam kakcik,

    Kesian anak2 tu, orang tua mereka hantar mereka
    kesana untuk menuntut ilmu, tapi mereka diperkulikan plak. memang tak patut betul ustaz tu. Panggil aja anak2 tu semua balik.

    BalasPadam
    Balasan
    1. W/salam LL...

      Kesian juga pada ibubapa yang menyangka anak2 mereka sedang menimba ilmu, tapi rupa2nya 'diperlembu'. :(

      Padam
  2. Alhamdulillah... baru kakak call Ayu bertanya tentang kakcik. Sunyi rasanya bila kakcik bercuti.

    Moga kakcik tenang hendaknya...

    Hal budak tahfiz diperguanakan selalu dah terdengar kakcik

    BalasPadam
    Balasan
    1. Kakzakie...

      Ayu sms kakcik tadi. Alhamdulillah fizikalnya kakcik sihat, cuma hati dan minda 'kurang enak'. :(

      Padam
  3. bangcik kalau kena camtu ble kurus tu~~mak ada kebun sawit?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Bujal...

      mak hanya ada minyak sawit je - itu pun kena beli. :)

      Padam
  4. hahahaha
    ma...cheqna tak mboh makan kalau manusia kejam dipanggang..buang jela bagi tutttt makan..baru padan =)
    perghh kejam ni

    BalasPadam
    Balasan
    1. Cheqna...

      dah bako, bukan kita nak makan. Tapi kita buang je, bagi kat haiwan pulak (atau bagi kat ayam!) :)

      Padam
  5. Salam. itulah manusia yang menggunakan agama untuk kemudahan diri sendiri

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ariff...

      mereka bercakap tentang agama sedang hakikatnya mereka langsung tidak takut melakukan dosa... :(

      Padam
  6. mak!!!

    *

    kalau manusia kejam cemtu dipanggang tu takde sapa nak makan.

    BalasPadam
    Balasan
    1. gBiiiiiiiii...

      ada manusia makan manusia kan? hehehe...

      Padam
  7. hihi, bila kak cik post lagu broery kemudian senyap seketika, ingat kak cik dah tak mau blogging.tertunggu jugak..walaupun jarang komen disini tapi selalu baca post kak cik..hihi
    alhamdulillah kakcik masih sudi menulis..:)

    pasal topik ni saya pernah menulis juga.tp hal anak yatim.rasa sedih bila tengok ada pelajar dr rumah anak yatim kena kutip derma sana sini..patutnya dirumah anak yatim nasib depa terbela tapi depa pula yang terpaksa membela nasib rumah anak yatim...banyak pihak kena buka mata...:(

    http://rulza.blogspot.com/2011/07/nasib-buruk-si-anak-yatim-di-rumah-anak.html

    BalasPadam
    Balasan
    1. Rulza...

      kakcik memang bercadang hendak 'bersara', tapi mungkin kakcik kerana 'beransur-ansur'. Tak boleh nak ambilm tindakan mengejut kerana kakcik rasa bagai ada yang hilang...

      Memang kesian dengan anak2 itu, selalu kakcik melihat mereka 'meminta2' dan kakcik bayangkan mereka adalah anak2 kakcik ... :(

      Padam
  8. apa khabar kakcik? tak suka berita yang mempergunakan budak-budak..hmm

    BalasPadam
    Balasan
    1. Huda...

      Alhamdulillah, kakcik baik2 saja. :)

      Mungkinkah 'mereka' itu tak punya anak agaknya? :(

      Padam
  9. kesian..di mana silapnya, harus ada pemantauan yg berterusan...

    BalasPadam
    Balasan
    1. PCL...

      silapnya mungkin kerana 'kelemahan penguatkuasaan' dan ketidakpekaan masyarakat sekeliling. :(

      Padam
  10. kok ye pun nak mengajo kan, jangan ler sampai di 'seksa'... jangan diambil kesempatan..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ana...

      anak2 itu mungkin hanya dapat 'pelajaran' terdera fizikal dan mental. :(

      Padam
  11. Balasan
    1. Jedi...

      mungkin harta 'penyangak' itu patut dirampas dan diagih2kan kepada anak2 yang telah menjadi mangsa.

      Padam
  12. Org klu dipanggang, menggelikan. Tp klu kepak ayam dipanggang mcm kat atas...mmg bikin kebuluran! Yummeh!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Fara...

      kepak ayam itu pun, kalau tak betul cara panggangnya, mungkin masih berdarah waktu dikunyah! hehehe...

      Padam
  13. Salam,
    Amat gembira kembali bersiaran ! Kakcik berundur, LF kemungkinan turut undur ... sedang timbang2 ni kerana nak lebih fokus kpd perkara2 tertentu ... tapi sahabat2 blogger (dah tahu nama, tahu rupa, tahu tempat tinggal, tahu no hp dan macam2 tahu)akan terus dimantapkan hubungan ukhwah .. ni tengah2 mencari masa nak ziarah sahabat2 ni).

    Kembali kepada bicara entri,cerita ni dah lama dipaparkan di media ... kalau tak silap, LF sendiri ada buat entri khas ... mengapa masih berterusan? .. ke mana pergi pihak penguatkuasa undang2 .. kesian anak2 ini telah dieksploitasi !

    BalasPadam
    Balasan
    1. W/salam Dato'...

      memang berat hendak meninggalkan gelanggang ini. Tapi bila memikirkan tiada yang baik untuk dikongsikan, saya rasa bersalah pula. Bagaimanapun seperti kata Dato', hubungan ukhwah yang telah dibina adalah tidak molek dibiarkan begitu sahaja.

      Isu ini bagaikan tiada kesudahannya walau telah acapkali dibangkitkan. Mungkinkah suara marhaen seperti kita terlalu kecil untuk didengar? :(

      Padam
  14. bila anak-anak ini mengutip derma di waktu anak-anak kita ke sekolah mmg selalu tertanya2.. tidak bersekolahkah mereka? ini, kena ke kebun pula.. ianya sangat tidak patut sungguh..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Hanis...

      memang sangat tercarik hati rasanya memikirkan nasib anak2 itu. :(

      Padam
  15. assalamualaikum kakcik, habis berurut ayu terus pulang kerumah...

    alhamdullilah..ayu bersyukur padaNya, kerana kita sentiasa bersua muka dialam maya

    PS; mmg rasa terkilan dengan aktiviti yang tidak bermoral. janganlah anak2 kita dilakukan sedemikian demi kepentingan sesebuah pihak..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Wa'alaikummussalam Ayu...

      kakcik pun suka sangat berurut (tapi tak nak yang menyakitkan), boleh lena dibuatnya. :)

      Alhamdulillah, walau pun kita hanya bersua di maya, kemesraan itu tetap terasa. :)

      Padam
  16. kakcik...
    addehhh...nak panggan org tu mcm ni ke????kite seksa lagi lebih...heheheheh...memandai je yan ni...

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yan...

      kita ikat orang tu kat pokok, b*g*lkan dan kita tabur dengan kerengga bersama sarang2nya... Amacam? :)

      Padam
  17. Salam Kakcik,
    Dulu diorang disuruh berjual minyak angin, buku, kalender dll utk dapatkan dana. Ni suruh jadi petani pulak. Kalau bercucuk tanam sayur utk sendiri makan OK rasanya, tapi sampai buat keja ladang dan clear utan tu, teruklah.

    BalasPadam
    Balasan
    1. W/salam Yong...

      semua yang dibuat itu bukan untuk kebajikan anak2 itu sendiri, tapi demi mengembangkan kemewahan pemilik atau pun 'pengasas'... :(

      Padam
  18. Kesian kan..inilah salah satu sebabnya sekolah agama d pandang serong...

    BalasPadam
    Balasan
    1. lyza...

      bukan salah ajaran agama, tapi salah mereka yang 'memperdagangkan agama' .:(

      Padam
  19. Kesian setiap kali tgk drg jual kismis atau ayat2 quran..kekdang tu bg duit jek..

    BalasPadam
    Balasan
    1. Alin...

      kadang2 budak2 tu kelihatan takut2 kalau kita nak belanja mereka makan. :(

      Padam
  20. Balasan
    1. saya pun tak setuju .. sesuatu harus dilakukan oleh pihak yang berwajib.

      macamana kakcik tukar format komen ni .. saya nak tukar juga tapi tak reti. kalau berkelapangan, boleh buat satu n3 tutorial tentangnya tak ? kalau susah sangat tak payah layanlah.

      Padam
    2. Khairin...

      sindiket mempergunakan kanak2... :(

      Padam
    3. Abang Ngah...

      mungkin pihak berwajib itu sudah terlalu kenyang hingga tidak berdaya hendak membuka mata... :(

      Padam
  21. memang rasa kasihan sgt pd mereka ni..sepatutnya umur mcm tu mereka diberi pendidikan dan ilmu sewajarnya,dibelai,dimanja....ni dikerah pulak buat kerja mcm tu..harap2 dpt pembelaan sewajarnya dari pihak berwajib.

    BalasPadam
    Balasan
    1. ~izan~...

      rasa simpati orang2 yang rakus ini biasanya telah mati! :(

      Padam
  22. memang kesian tengok budak2 dijadikan macam tu...mereka nak belajar agama, menghafal quran tapi dijadikan hamba pulak, Ya Allah lindungilah anak2 kami dan semua kanak2 didunia ini dari kejahatan makhluk mu....kak cik saya sokong, kita panggang je orang tu...saya tolong golek2 kan

    BalasPadam
    Balasan
    1. ABK...

      jom kita bako je! (agak2 tulis cenggini nanti kena saman tak??) ;-)

      Padam
  23. kakciiiiikkkkkkkk........siksa aku!
    apesal hari2 masuk sini, baru ini hari dapat jumpa ini entri????kejam you!

    BalasPadam
    Balasan
    1. err...sebenarnya masuk sini nak komen...
      saya rasalah kakcik, emak bapak budak2 tu mungkin jenis hantar anak, terus tak amik tau lagi agaknya...anak belajar ker tak belajar ker..makan ker tak makan ker...taunya nak jadi hafiz terus jer....

      Padam
    2. Q... kakcik baru buat catatan hari ini, tentulah Q jumpa pada hari ini...hehehe... :)

      Padam
    3. Kesian kat anak2 itu, kan? Mungkin mereka pernah mengadu pada ibubapa, tapi ibubapa tidak prercaya atau juga mungkin tidak berdaya untuk berbuat apa2. :(

      Padam
  24. kalo depa tuh bole dipanggang, sy x hingin memakan depa..jijik!!

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ayu...

      memang takde siapa ingin makan daging orang macam tu!

      Padam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.