Kawan-kawan kakcik

Selasa, 1 November 2011

Kenapalah degil sangat?...

anak-anak sekarang pun sukar hendak di'bentuk'
apatah lagi bila sudah jadi emak orang!

tidak bolehkah dilembutkan sedikit hati itu
hendak bertamu ke rumah orang
buatlah apa yang tuan rumah suka
walaupun terpaksa berpura-pura
sekurang-kurangnya tidak membuat orang lain turut berdosa

kalau orang lain boleh menghormati kita
mengapa kita masih terus mengada-ngada
ingatlah hidup ini ibarat putaran roda
bila di atas bukan bermakna tidak ke bawah juga
Semoga para jemaah yang menunaikan ibadah haji mendapat haji yang mabrur.
Gambar ini dirakam oleh anakku Along sewaktu dia mengerjakan ibadah umrah.

Dia pun pandai menutup aurat bila masuk ke
'Rumah Allah'.

50 ulasan:

  1. selalu berpura2 suka walaupun hati terluka, sebab nak jaga maruah pihak lain kan

    BalasPadam
  2. kakcik...
    tp knp ade org tu roda dia kat atas jek....huhuhu...jeles sy...

    BalasPadam
  3. hidup kene merendah diri dan merendah hati. tak rugi pun kan kakcik.. :)

    BalasPadam
  4. Saya suka kalau anak2 yg kat rumah nakal bebeno tp kat rumah org baik je.....tp ada org, kat rmh baik, masuk rmh org je tunjuk belang. Nak ditegur, takut menyinggung perasaan.Seharusnya parent tu kena peka...

    BalasPadam
  5. kalau tak suka tak payah datang ble tak mak? he~~

    BalasPadam
  6. Tina...

    sebenarnya berpura2 bukan satu sikap yang baik kerana kepalsuan akan terbongkar juga. :)

    BalasPadam
  7. Cheqna...

    ramai juga yang lupa hakikat itu bila sudah rasa selesa. :)

    BalasPadam
  8. Azian...

    kalau sentiasa di atas, nak turun susah tau! Silap2 terjadi semua 'sistem' rosak, patah riuk kaki bila terpaksa terjun. ;-)

    BalasPadam
  9. gB...

    memang tiada rugi bersikap merendah diri. Mungkin akan lebih disayangi. :)

    BalasPadam
  10. Zana...

    namanya pun anak2, ibubapa tetap kena main peranan untuk membentuk peribadi mereka. :)

    BalasPadam
  11. bujal...

    tak baik menguzurkan diri bila berkemampuan sepenuhnya untuk hadir, tau? :)

    BalasPadam
  12. Niez...

    oh! langsung tiada kena mengena dengan pertemuan tempohari. Catatan kakcik tidak semuanya 'bersifat lurus'. Mungkin hanya segelintir orang yang boleh faham. ;-)

    BalasPadam
  13. kekadang tetamu yg datang tak kisah kalau anak dia buat perangai meloncat2 atas sofa mahal kita hehe. Tuan rumah nak tegur pun serba salah.

    Salam perkenalan.

    BalasPadam
  14. bukan tak tahu,tapi buat2 tak tahu...
    huhuhu!

    BalasPadam
  15. KAlau kita sudah diajar sebegitu maka hasilnya juga sebegitulah...

    Semoga hidup kita diredhai Allah SWT!

    BalasPadam
  16. amy setuju sangak kak, betul tu hidup ini putaran roda kejap kita di bawah dan kejap kita di atas jadi kena sentiasa la beringat...

    BalasPadam
  17. sudipVSsenduk...

    salam perkenalan. Mungkin bukan ibubapa tak ajar, tapi anak itu terlebih kebal!

    BalasPadam
  18. kaklong...

    cakap lepas2, nanti kena saman pulak, kan? ;-)

    BalasPadam
  19. Fara...

    ajaran sudah betul, tapi hati keras untuk mengikuti.

    Amin untuk doa Fara. :)

    BalasPadam
  20. Amy...

    kalau tak beringat, sakitnya tanggunglah sendiri, kan? :)

    BalasPadam
  21. dalam kehidupan ni kena gak amalkan pepatah masuk kadang kambing mengembek, masa kadang lembu menguak.

    BalasPadam
  22. bila la nak ada rezeki lebih sket. Insya Allah, semoga suatu hari tercapai hasrat nak ke tanah suci...

    BalasPadam
  23. Cik Ina...

    kalau pergi ziarah kematian, janganlah pakai macam pergi kenduri kahwin, ya tak? :)

    BalasPadam
  24. Betul apa yang kakcik cerita.

    Kak ani sendiri pernah tengok dengan mata sendiri ketika di Mina. Selepas melontar hati pertama, ketika menikmati makan tengahari, ada dua tiga orang gadis mungkin belum kawin dengan selamba dan mungkin bangga datang makan dengan hanya memakai t-shirt tanpa menutup kepala.

    Masa tu malaslah nak kata apa.

    BalasPadam
  25. eelonbor...

    sama2lah kita berdoa. InsyaAllah, satu hari nanti kita akan sampai juga ke sana. :)

    BalasPadam
  26. Kak Ani...

    tak tahulah nak kata apa. Niat dah cantik, tapi kenapa tidak disertakan dengan perlakuan yang indah, kan? :(

    BalasPadam
  27. sebagai tetamu memang kena peka juga dgn adab bertamu ni..

    BalasPadam
  28. Hanis...

    kita ini hanya insan yang lemah, tidak terdaya kita untuk berbuat apa sahaja andai tidak diizinkan oleh pemilik 'rumah' yang kita tumpangi ini...

    BalasPadam
  29. kita minta di hormati tetapi kita selalu lupa untuk menghormati org lain...

    BalasPadam
  30. Aina...

    tidak menghormati sesama manusia, mungkin tak apa lagi. Tapi bila Pencipta pun dipersenda, apakah maknanya? :(

    BalasPadam
  31. bab2 gini, EQ kena tinggi kak.. kena letakkan diri ditempat orang lain,..

    BalasPadam
  32. betul ... kalau datang pun membawa masalah dan menguris hati ruan rumah ... lebih baik tak payah

    BalasPadam
  33. Anaa...

    bukan fikirkan apa orang kata, tapi fikirkan apa Allah perintahkan. :)

    BalasPadam
  34. Chik Att...

    'tuan rumah' hanya memerhati, balasannya di sana nanti.

    BalasPadam
  35. Salam, memang kurang ajar kalau tak reti hormat tuan rumah

    BalasPadam
  36. Tak ingat kandang mana dia masuk agaknya tu....

    BalasPadam
  37. banyak minum ayor bersemut gamoknye kakcik.. terrrlupe pada Yang Maha Esa... nauzubillah!

    BalasPadam
  38. Bila dah kat rumah org kena laa hormat tuan rumah jgn ler pulak buat cam umah sendiri plak..

    BalasPadam
  39. Kak Nani...

    semoga sipa begitu tidak berpanjangan ke hujung nyawa. :)

    BalasPadam
  40. Reen...

    ke kandang mana pun kaki melangkah, semuanya tetap hak Allah. :)

    BalasPadam
  41. AzeedA...

    ish... dalam cawan mahei mana ada semut! ;-)

    BalasPadam
  42. Rinna...

    kita hanya menumpang, tiada yang kekal melainkan DIA. :)

    BalasPadam
  43. sy cuba memahami mengikut fikiran 'songsang' ini...ehehhe.. ehem! sy pon menyampah tgk biter 'keberangkatan' depa td ngan kepala yg masih nmpk jambulnyer... atoiii!! kalo tv itu bole dikoyak, sudah berkecai sy kejakan...huhuhh>>marahkan nyamukk...

    BalasPadam
  44. Ayu...

    nampaknya Ayu memahami sepenuhnya apa yang kakcik cuba sampaikan melalui catatan di atas. :)

    BalasPadam
  45. mendalam sungguh maksud entry nih :) tapi mmg setuju sangat. setuju sesetujunya. moga diberi petunjuk dan hidayah.

    anyway, lawa sangat header tuh...sukaaaaaa :))

    BalasPadam
  46. Cikinto...

    sama2lah kita doakan. :)

    Eh! header tu lawa ek?

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.