Kawan-kawan kakcik

Isnin, 23 Mei 2011

Miskin...



Ada yang gaji beribu-ribu
tapi tanggungan 'bersusun paku'
harga barang naik bagai berhantu
bagaimanakah pula ukurannya itu???



28 ulasan:

  1. camner tak "miskin"

    asal gaji naik, barang pun naik

    bonus plak ciput aje.. dua kali byr lak tu

    mmg bersyukur, tapi kesian pada mereka yg mempunyai tanggungan ramai

    BalasPadam
  2. eh... lupe plak kakcik

    "saya yang menurut perintah"

    "berkhidmat utk negara"

    BalasPadam
  3. huk huk..
    itulah gambaran skrg..
    saya rasa jumlah tu byk lagi kot kak..

    tang harga tu lagi la..
    mikir sekali..sian ke mak ayah saya kat kampung..

    BalasPadam
  4. sana sini barang naik. ayam pun dah sampai RM12/kg sekrg. camna yg punya anak ramai ye?

    BalasPadam
  5. kurangkan gaji kabinet boleh tak? kot lah kabinet nak sama gaji dengan kerani je.. cuba try macam mana rasanya jadi miskin..

    BalasPadam
  6. kalau duduk kampung leh jugak mkn sayur pucuk paku/ tangkap ikan kat sungai tp kat bandar, kuar pntu rumah jer dah kuar duit..alahaiii

    BalasPadam
  7. betul tu kakcik..
    gaji naik setahun sekali tu pun tak dapat cover minyak keta ulang alik g keja tuk sebulan huhu
    tak kira harga makanan lagi tuh huhu

    BalasPadam
  8. macam sikit jer jumpah tu
    kajian tak menyeluruh...

    BalasPadam
  9. HIDUP MENGHARAPKAN BELAS... realiti hidup skrg...

    BalasPadam
  10. kenaikan gaji tak seiring dgn kenaikan harga barang..gini la jadinya...huk3x

    BalasPadam
  11. ukurannya dah tak leh guna metrik kak cik balik guna inci...

    hidup perlu diteruskan dalam kesempitan dan kesukaran, gejala sosial juga makin bertambah. perompak & penyamun akan bermaharajalela dek tekanan hidup...

    BalasPadam
  12. statistik 2010 menunjukkan pada tangga gaji RM3K sudah berada di paras miskin bg mereka yg berada di kl/sel

    bayangkan tangga gaji ni bawah itu?

    BalasPadam
  13. kena kaji balik sistem gaji penjawat awam...

    BalasPadam
  14. ramai antara kita ni miskin sama ada kita sedar ataupun tidak...

    BalasPadam
  15. Mungkin miskin ilmu dan pengetahuan, kot...

    BalasPadam
  16. Assalamualaikum Kakcik,

    Yang sedihnya macam akak orang pencen yang tak menerima pencen ni. Kerjanya mengorek apa yang ada.

    Kalau berat terus naik, gunung pun disodok tiap2 hari, akan leper.

    BalasPadam
  17. begitu lah saya kak chik..dulu gaji banyak mana pun, anak ramai pulak nak sekolah..banyak tahun jugak saya dan Aziz tak tukar baju raya ,semua tak tukar pun...makan pun asal kenyang jer...semua kena catu...tapi pengalaman begitu begitu mahal pada kami..sekaran pun masih macam tu gak...anak anak semua nya belajar bukan setakat tingk 5 saja...lagi banyak pakai duit..

    BalasPadam
  18. Salam kakcik;

    Buat puak2 tuuuu... sokonglah lagi si hipokrit dalam keraaa...jaan Malassia...!!!!

    Seminggu saya di Australia, banyak yang dapat dipelajari cara kerajaan mereka bekerja untuk rakyat. Jauh bezanya dengan Malassia yang banyak menindas rakyat dari segi ekonomi.

    Bab memperbodohkan rakyat dioranglah JUARAnya... hahaha...

    BalasPadam
  19. ,.bila fikir, tak terfikir...esok naik

    BalasPadam
  20. bab miskin kan..
    ayu ada baca metro bulan lepas.. kebanyakkan warga emas yang duduk di rumah perlindungan orang tua.. sebab orang melayu., masa muda suka enjoy..

    em........... renung2kan

    BalasPadam
  21. bile di kate kita di `manja`
    makan subsidi kerajaan semata..
    pelik memikir manja cam mana rupe???
    subsidi bentuk mana ce cerita...ce cerita?

    BalasPadam
  22. aik, bukankah kenaikan harga barang-barang tidak membebankan rakyat?

    BalasPadam
  23. tul tu kak .. sedih ..
    yg miskin bertambah miskin ..
    x kesah ke yg kaya tuu
    sbb mereka tetap kaya !!

    BalasPadam
  24. kuantum kenaikan gaji tak sepadan dengan kenaikan harga barang...sama je macam tak naik gaji...lepas ni tarif elektrik pulak...jangankan kakitangan awam, yang swasta ni pun semput jugak kakcik...:(

    BalasPadam
  25. kan slogan rakyat didahulukan kak...
    kitala yg merasa susah dulu huhu

    BalasPadam
  26. barang naik mengeluh, tapi kalau time sale.. or g holiday, shopping sampai tak muat kargo... ini realiti kebanyakan kita..
    apa pon.. hidup secara sederhana, ikhlas mencari rezeki kerana Allah, insyallah akan ada kelapangan dalam mencari rezeki.

    BalasPadam
  27. salam akak..

    emm bg sy gaji penjawat awam perlula dinaikkan..

    compare kwn2 yg keje swasta..bonus sana sini..

    bg sy xrugi kalo naikkan gaji penjawat awam...

    berkhidmat utk negara kan...bile gaji ok..keje pon jln baik..heheh

    BalasPadam
  28. KakCik terrer berseloka lah..

    kagum..
    kagumm

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.