Kawan-kawan kakcik

Rabu, 29 September 2010

Mantera beradu




Masih belum sempurna..




Gerakkan Hati... Hati gerakkan...
Pandanglah aku.. aku lah dia..


kulitku tebal.. ku kebal.. ingatkan kebal..
hanya berbual makan angin kembung perut mual...
desak dan tidak senang.. hidup tak pernah lenang..
kuski separa noya takut pecah tembelang



pecah tembelang... peta dah hilang...
bangau dah pulang... suara sumbang..



lidahku kaku tak selicin kuku
teman baikku buku
bini ku pena.. tak pernah lena
aku suka mengintai pantang ditenung
berakhir pertelingkahan dalaman
pasti belum



ikut gerak hati.. pena melayang
dilihat dua layang pandang
tak lah sekarang
takat meradang


tanya.. panggil dengan parang
badan macam badang
main acap belakang parang



hunuskan kerismu sewaktu ada pistol
tradisi kekalkan adaptasi harus betul
tujuh baris keramat tujuh garis penamat
baik berpada biar jahat asalkan selamat

ramai saudaraku yang baik telah dipijak



awan mendung yang berarak
bawa tangis bawa resah
rebah rindu yang terkumpul
semua birat dan kalimah
semua janji yang terikat
lebur disisimu




yo ijazah terbaik datangnya dari jalanan
dari pengalaman bercakap dan bersalaman
konflik motivasi cuba medatasi
positif yang bercicah diinspirasi pagi



peduli reputasi basi pekakkan sebelah
halang dia keduanya muka cantik
soalan bodoh yang ditanya jadi melodinya
lebih hina dari zina




lu bikin dosa ku bikin prosa
teston teron testarosa
citacita sosa kl kl kosa nostra


jalan berliku ku harung roller coaster
gah sentosa tiada penyesalan
luas pandangan jauh dah berjalan
tak sempurna masih ada kejanggalan
gagal merangkap merangkap kegagalan



kucing bawa tidur rimau bawa ligau
masuk tempat orang bawa otak bukan pisau




naik bukit angkuh cakap ayah jangan risau
turun bukit pucat dengan tiga miaww
kucing bawa tidur rimau bawa ligau
masuk tempat orang bawa otak bukan pisau


tolak pintu gua tiga kerat tenaga
kosong tak dijaga sampai datang tiga nada
ingat nak berlaga tapi tak kan boleh menang
menang dengan otak tak mesti dengan pedang



sebelum jadi naga ikan koi renang renang
pura pura salah jawapan untuk naik derang
panggil lima kawan atau biar pergi laju
risaukan pekara remeh kita tak akan maju
muka sama hijau hati siapa tahu
merah dah menyala pasti mati siapa mahu
gagap tiga kali bercakap benar saja
bulan terang ramai yang keluar buat kerja



panjat pokok buluh cari tukang air ketu
naik sampai nampak dah terpegun turun
tiga ular ikut lompat atau paut
kalau lari mati jika belum maut




puisi hati mu... hati mu puisi
palu hatiku palu hatimu




kulit tak besar walau sering ganti baju
pandang sini pandang sini
ku berbahasa baku kata kata nahu
himpun jadi satu
mantera beradu dengan irama dan lagu



akhirnya sempurna....

 

8 ulasan:

  1. Kakcik,
    Ku ingat ada ubat untuk hilangkan penyakit insomnia.Rupanya ku terpedaya. hua hua.lirik lagu rupanya.

    BalasPadam
  2. mokjadeandell...

    lirik lagu ini begitu sinis sebenarnya... :)

    BalasPadam
  3. salam mama
    sihat??
    besh lagu ni sebenarnya banyak maksud tersirat
    hope mama happy sokmo ye =)

    BalasPadam
  4. Salam Cheqna..

    mama sihat (tapi kalau dapat orang tolong urutkan badan, lagi nyaman!)

    semoga Cheqna juga hepi sokmo.. ;)

    BalasPadam
  5. akhirnya kita berehat sekejap ngan lagu m.nasir hehehe

    BalasPadam
  6. Angah...

    berehat sambil berfikir.. renung2kannnn... :)

    BalasPadam
  7. Salam Acu...

    sukar untuk mencari kesempurnaan... :)

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.