Kawan-kawan kakcik

Sabtu, 5 Mei 2018

Menutup aurat?...

Definisi menutup aurat :  Di SINI

 Sedutan dari instagram Adam Corrie :

Jangan tag sesiapa , sebut nama sesesiapa dan brand sesesiapa dengan tujuan nak buat org lain terasa dan diaibkan. Itu bukan cara Rasulullah SAW berdakwah.

“Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi dada-dada mereka”. (An-Nur : 31),

“Hai Nabi, katakanlah kepada isteri-isterimu, anak-anakmu dan isteri-isteri orang mukmin: Hendaklah mereka menghulurkan (melabuhkan) jilbabnya (tudung kepala yang labuh menutupi dada) ke tubuh mereka. Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah dikenal dan tidak diganggu. Dan ALLAH adalah Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang.” (Surah al-Ahzaab: 59)

Kita fahamkan ayat yg Allah turunkan ini, ayat ini ditujukan pada para suami dan bapa. Para suami dan bapa bertanggungjawab memastikan isteri dan anak-anak perempuannya berpakaian yang mengikut syariat.

Lelaki dan wanita kena saling membantu menjaga maruah diri dan keluarga. Tak perlu tag kawan-kawan kalau nak tegur mereka. Nak tegur kawan-kawan biarlah berhikmah.. jaga air muka kawan-kawan kita. Kita tutup aurat sempurna bkn hak utk mengaibkan kawan kita. Kita bukan nak mengumpat dan aibkan sesiapa. Doakan mereka itu lebih baik daripada mengaibkan mereka. Hidayah itu milik Allah. Senyum selalu dan selalu bersangka baik.
InsyaAllah hati tenang.

3 ulasan:

  1. Kadang2 terlampau syok berfesyen, isteri2 terlupa. suami pun macam suka. payah lah kan.

    BalasPadam
  2. Kak cik... Ya Allah lamanya tak berjalan blog Kak cik ni.. Harap semuanya baik-baik belaka lah ye..

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com