Kawan-kawan kakcik

Jumaat, 16 Januari 2015

Percaya kepada Qada dan Qadar...

...adalah Rukun Iman yang ke enam.

Sebagai orang Islam, Rukun Islam dan Rukun Iman adalah pegangan kita.  Maka kita juga wajib percaya bahawa segala apa yang terjadi adalah atas kehendak Allah SWT juga. 

Firman Allah SWT dalam Surah Al Hajj Ayat 70 yang bermaksud : 

Apakah kamu tidak mengetahui bahwa sesungguhnya Allah  mengetahui apa saja yang ada di langit dan di bumi? Bahwasanya yang demikian itu terdapat dalam sebuah kitab. Sesungguhnya yang demikian itu amat mudah bagi Allah” 

FirmanNya lagi dalam Surah Al An'am Ayat 59 :

Dan pada sisi Allah lah kunci-kunci semua yang ghaib, tidak ada yang mengetahuinya kecuali Dia sendiri, dan Dia mengetahui apa yang di daratan dan di lautan, dan tiada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya (pula), dan tidak jatuh sebutir biji pun dalam kegelapan bumi, dan tidak sesuatu yang basah atau yang kering, melainkan tertulis dalam kitab yang nyata"

Maka, berdoa dan bertawakkallah kepadaNya agar apa sahaja yang baik yang kita lakukan akan mendapat perlindungan dariNya semata-mata...

Akan menemani suami ke luar kawasan lagi
pada pagi ini, tapi bukanlah dengan menaiki
pesawat penerbangan.  Hanya menaiki
kereta menuju ke Utara. Semoga semuanya
dalam perlindungan Allah juga.  Aamiin.

15 ulasan:

  1. inshaaAllah ...selamat pergi dan kembali kc seroja.....

    BalasPadam
  2. Sungguh benarlah bagai dinyatakan kita tak punya kuasa apa pun

    ps: Selamat jalan kakcik. Seronok tengok sekarang dah boleh ikut abang pergi mana aje pun tak payah ambil cuti:)

    BalasPadam
  3. ada orang cakap dia ikhlas.. dia redha dengan semua dugaan yang Allah beri pada dia...

    sebalik nya dia tidak dapat nak terima Qada dan Qada Allah...
    memilih untuk memutuskan silaturrahim .. daripada mengetahui perkara sebenar..
    nampak seperti tiada bermasalah tapi pendam dalam hati menyebab kan dendam akibat hatu syaithon yang dak lama di benak hati...
    tak buka minda untuk terima kenyataan bahawa bukan semua orang menganiaya dan tak pernah nak berubah sikap demi sesuatu kebaikan dan menganggap selalu nya diri nya benar dan teraniaya dengan perbuatan orang laen... tapi menuduh tanpa usul periksa benar pula bagi nya... Moga Allah memberi rahmat kepada insan sebegini... Amin..
    minta di jauh kan segala sifat yang tidak baik dalam diri kita ini... Aminnnn...

    sonok nye ... rasa macam nak ikot mak je... ayahBob keja kite g jenjalan... hehehhee...

    BalasPadam
  4. Seronoknya kak....bila dah pencen, dah boleh jalan2. Dah tak risau lagi. Saya harap saya masih sihat lagi untuk menikmati pemandangan nikmat Allah bila saya dah tamat bekerja nanti.

    BalasPadam
  5. Semoga perjalanan pergi dan balik dipermudahkan olehNYA.

    BalasPadam
  6. Panjang langkah Kakcik skrg.. tumpang seronok kita...

    BalasPadam
  7. terima kasih kakcik...ingatan yang berguna...ati2 memandu tu bangchik

    BalasPadam
  8. saya doakan semoga perjalanan kakchik dan suami selamat..

    BalasPadam
  9. Seronok mak jalan2 temankan ayah kan.....betul tu mak...semuanya sudah tertulis....semoga perjalanan mak dan ayah di permudahkan...amin

    BalasPadam
  10. Bestnya Kakcik ni. Asal suami keluar kawasan je, dah boleh standby nak ikut. Kita ni jenuh dok pejabat blogwalking jerk. Oppsss.....

    BalasPadam
  11. Sukarkan nikah

    X dpt jdh

    Slh kan thn plk

    P matilah

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.