Kawan-kawan kakcik

Selasa, 22 Julai 2014

#kosongkosong - ia tidak semudah itu!...

...kita bukan anak-anak kecil.
Ucapkan sahaja 'kosongkosong', kononnya semua dosa dan kesalahan gugur dengan sendiri...

Embun pagi pun tidak sesuci mana kini.  Udara yang penuh dengan pencemaran, ada kesannya kepada embun yang terjadi di dinihari.

Ucapkanlah kata maaf tulus dari hati saat tangan bertaut bersalaman (ops...jangan jana dosa pula menyentuh yang bukan mahram/muhrim).  Perkataan 'kosongkosong' itu di manakah yang menunjukkan ianya satu permohonan maaf?

Janganlah segalanya ingin diringkaskan hingga ianya jadi bagai mainan yang tidak membawa kepada penyentuhan jiwa...

12 ulasan:

  1. Saya rasa itu simbolik sahaja. Nak bagi nampak komersial.

    Tentulah keikhlasan hati itu amat sukar kita nampak, juga kadang-kadang amat sukar pula untuk kita yakinkan orang akan keikhlasan kita sendiri.

    Ucapan pun ada ketika masih kita ragui akan keikhlasannya... Bagi saya ia masih kelihatan subjektif. Bergantung bagaimana kita meluah, dan bagaimana pula kita menerima dari orang lain...

    BalasPadam
  2. mungkin iklan tu utk menceriakan suasana Hari Raya je kot Kakcik...sinonim dgn Raya mesti nak happy2 ..apapun yang penting memohon dan memberi kemaafan dgn keikhlasan hati dgn niat tdk akan mengulangi kesalahan itu lagi..InshaaAllah..

    BalasPadam
  3. Salam kakchik
    mohon ampun & maaf yek...kosong kosong :)

    BalasPadam
  4. Salam kakchik..
    Betul tu, kemaafan perlu tulus ikhlas dari hati. Kata2 maaf shj tak memberi makna tanpa kita betul2 nak meminta atau memberi maaf.. :D

    BalasPadam
  5. simbolik tuh kakcik.... supaya di bulan yg mulia nih kite saling bermaafan saling mengingati khilaf masing2....

    BalasPadam
  6. boleh jadi lagu Kalau Aku Kaya tu kak.. kosong kosong kosong kosong heheh.. lagu Najwa Latiff Ksong tu pon iye juge.. ;)

    BalasPadam
  7. Tak minat dengan hanya 'kosong-kosong'.. macam tak ikhlas pulak rasanya..

    BalasPadam
  8. hanya sekasar menyebut 'kosongkosong' dimana keikhlasannya..

    BalasPadam
  9. kemaafan dengan tulus ikhlas, biarlah berjabat tangan, bertentang mata agar lebih ikhlas bukan lakonan (sesama muhrim)..kosong2 sekadar iklan kot..

    BalasPadam
  10. Walaupun sekadar mainan bahasa, tapi nampak macam tak ikhlas je kan

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.