Kawan-kawan kakcik

Jumaat, 14 Februari 2014

Tanyalah Ustaz di TV9 - ianya berkaitan dengan sikap...

Alhamdulillah.   Pagi ini berkesempatan menonton rancangan Tanyalah Ustaz bersama Ustaz Syed Norhisham.

Topiknya berkaitan dengan sikap...

1.   Kebiasaan berjanji dengan mengucapkan kata 'InsyaAllah' sedangkan di hati telah terdetik untuk menggunakan perkataan InsyaAllah itu sebagai penyedap kata semata2.   (Orang yang memungkiri janji adalah termasuk dalam golongan orang munafik)

2.  Menghormati hak jiran.  Ada yang bersikap tidak peduli.   Mentang2 ada banyak kereta.   Suka-suka meletakkan kereta di kawasan jiran sehingga menyusahkan orang lain.

3.   Bersikap samseng bila memandu.   Sanggup memaki hamun dan jadi pemarah.

4.  Meletak kenderaan di tempat letak kereta dengan sesuka hati sehingga tempat yang sepatutnya boleh masuk dua kereta diletakkan satu kereta sahaja.

5.   Datang lambat ke masjid dan kemudian menghalang kenderaan orang lain.  Waktu keluar, sengaja melambat2kan dengan kononnya memperbanyakkan solat sunat tanpa peduli orang lain nak mengeluarkan kereta.

Kesemua sikap di atas adalah sikap yang tidak disukai oleh Rasulullah SAW.

9 ulasan:

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.

Ada pertanyaan dan segan nak letak komen? Sila emel ke : kakcikseroja@gmail.com