Kawan-kawan kakcik

Sabtu, 11 Januari 2014

Syukurlah ianya tidak membebankan! ...

Sabtu = 11/1/2014...

Jalan-jalan di Pasar Tani (yang mana jualannya bukanlah sebenar-benarnya 'hasil titik peluh para petani atau penternak mahupun nelayan').

Terkejut tenuk cipan tapir aku bila tengok harga ikan bilis sekilogram mengalahkan harga ikan jerung!  (Macamlah pernah beli ikan jerung, kan?  - itu hanya kias ibarat).

Apalah hendak dikata. 

Mahu?  Beli

Tak mahu?  Pergi jauh-jauh dari sini.  Ramai lagi yang mahu membeli.

Kata Menteri : 'kenaikan harga barangan adalah tidak membebankan para pengguna'

Hmmmmm ... betullah agaknya!

20 ulasan:

  1. memang tak 'terbeban' langsung lah! T___T semua naik air hujan n air terjun je yg turunnnn...

    BalasPadam
  2. semua org terbeban dengan kenaikan harga barang2 kan

    BalasPadam
  3. dulu tu makanan org miskin jer...
    saya sebagai peniaga makanan pun dah kian pening...naik harga salah taknak harga sendiri parah...
    sikap pelanggan pulak rata2 nak makan kenyang, sedap, banyak dan murrraaaahhhhh....

    BalasPadam
  4. semua naik..takde ape yg turun...huhuhu

    BalasPadam
  5. assalamualaikum kakcik...bukan ikan bilis jer naik harga barang2 lain pun sama juga...:)

    BalasPadam
  6. Betul la tu. Mana ada membebankan rakyat. Tak beban la.

    BalasPadam
  7. hahahaha..tenuk cipan tapir semua keluar!

    BalasPadam
  8. Kalau udah ikan bilis pun harganya begitu, andai kita tanya harga ikan jerung (sama la jugak saya pun kias ibarat, ikut Kakcik), terketaq2 tangan boleh terlepaih purse :(

    BalasPadam
  9. Menteri tak bli ikan ikan bilis Kakcik....tak penah bli barang

    BalasPadam
  10. ikan bilis nih fav zaman dulu... skrg mahal sgt... susah org nak beli.. pak menteri dia mkn ikan salmon kak...nmurah bg dia tuh...nhuhu

    BalasPadam
  11. mhl nya...baru bli last wik..sekilo rm20...bilis kopek..mcm tu la..mknn kering mcm tu d sabah murah masi..d order meh la dtg cni...or sy pos kn...

    BalasPadam
  12. betui tu kakcik, baru2 ni saya gi Marang tempat yang dekat dengan laut pun harga ikan bilis segenggam rm5..boleh sepiring kut kalau goreng..

    BalasPadam
  13. Org yg brpndptan tinggi mcm 'mereka' tak rasa apa2. Rm50 tu mcm 50sen.....emmmm

    BalasPadam
  14. makin lama makin mahal bilis skrg nih.... nsb lah kite ada bnyak pilihan nk cari kt mana2 yg murah....huhuhuhui sian kt org2 kampung yg pendapatan tak seberapa sedangkan yg duk bandar pun dh terasa

    BalasPadam
  15. mahal nyer makk!!!biase kami kirim kat mak mertua kat labuan jek...sekilo baru rm30 mak..siap kopek lagi..

    BalasPadam
  16. Mrs. Eady harga ikan bilis siap kopek kat Lahad Datu 500g = RM12 lepas minta tawar harga boleh la dapat Rm10.. kalau harga macam ni memang sangat membebankan la kak cik

    BalasPadam
  17. Aina kalau beli ikan bilis masa balik kampung je dpt murah sikit.

    BalasPadam

Catatlah apa sahaja asalkan tidak menyinggung sesiapa.

Komen-komen yang tiada kena mengena atau sengaja dilontarkan untuk menyindir, akan kakcik buang. DIMAKLUMKAN JUGA, ADALAH HAK TUAN PUNYA BLOG INI SEPENUHNYA UNTUK MEMBUANG MANA-MANA KOMEN YANG DIRASAKAN TIDAK PERLU ADA ATAU DIBERI RUANG BERLEGAR DI SINI.